اخلاص در اندیشه سیاسی اسلام، معیار اصلی به نتیجه رسیدن امور است
به گزارش خبرنگار آنا از شیراز، دکتر محمد کاظم کاوه پیشقدم در نشست هم اندیشی استادان واحد شیراز با توجه به آیه 69 سوره عنکبوت "وَالَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ" خطاب به استادان گفت: «آنچه مهم است، اخلاص و رهایی از ریاکاری و انجام دادن امور در جهت رضایت خداوند است که باید بر اساس باورهای فرد و به دور از هوای نفس باشد و چنین فردی پیروز است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس از راههایی که میتوان به اخلاص دست یافت سخن گفت و خاطرنشان کرد: «یکسان بودن رفتار و اعمال چه در ظاهر و چه در نهان و عدم پیروی از هوای نفس از جمله این راههاست که باید لحظه به لحظه بیاد آنها بود و باید از موانع اخلاص که ریاکاری، دلبستگی به دنیا و شیطان است، دوری جسته که همانا نیاز به معرفت کافی و ایمان و تلاش و مواظبت و مبارزه دائمی باشیطان و همه عوامل شیطانی دارد.»
رئیس واحد شیراز بیان کرد: «آن آرامشی که در اندیشه عرفانی وجود دارد و ما آنرا در رفتار و کردار امام راحل مشاهده میکردیم، صرفاً ریشه در صداقت برخورد کردن و مهرورزی امام با مردم و بطور کلی اخلاص امام دارد و برای تک تک ما مسئولان درس بزرگی است و باید سرلوحه کاری ما باشد.»
وی افزود: «حال اگر در اندیشه اسلامی این موضوع جا بیفتد که فقط اخلاص در رفتار سیاسی سیاستمداران ملاک قرار بگیرد، که کار بس دشورا و سختی است و در نهایت آن هنگام که به نفس مطمئنه میرسند، خداوند خودش کمک کننده و مشخص کننده راه و مسیر است و در این مسیر فرد سربلند و پیروز است و بطور کلی در اندیشه سیاسی اسلام، اخلاص معیار اصلی به نتیجه رسیدن امور است و بدون اخلاص هیچ سیاستی نتیجه نمیدهد و معنای اخلاص آنست که باطن فرد با ظاهر هماهنگ باشد و معیاری بجز خداوند در به نتیجه رسیدن تصمیم گیری مؤثر نیست »
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس نیز با توجه به آیههای 53 تا 56 سوره زخرف درباره دو واژه استکبار و استخفاف بیان کرد: «این دو واژه، هم با موضوع جلسه که مبانی سیاست در قرآن است هماهنگی دارد و هم تکلیف معلمی ما را تا حدودی روشن میکند.»
حجت الاسلام حمید محمودیان گفت: «امام راحل به دیگران حرمت میگذاشت، دیگران را بزرگ میشمرد و با صداقت برخورد میکرد و به همین دلیل دوستداران و پیروان زیادی داشت و برخلاف بعضی از سیاستمداران که میخواهند دوره سیاسی خود را سپری کنند و به هر نوع دروغ و دروغگویی متوسل میشوند، برعکس ما از امام دروغی نشنیدهایم و حتی فراتر از آن مردم در نگاه امام بسیار عظیمالقدر بودند و بیشک در بین بیشترین رهبران کنونی عالم، با صداقتتر از امام نمیبینیم.»
وی افزود: «ما باید در حوزه معلمی مخاطبان خود را بزرگ و بزرگوار صدا کنیم، بار بیاوریم و کوچک نشماریم و سعی کنیم نسلی که مخاطب ماست را بدرستی رشد بدهیم و روح امید و امیدواری که از واژههای کلیدی در سخنان مقام معظم رهبری است را در جوانان و جامعه زنده کنیم، جرا که ما نسبت به این نظام و انقلاب دِین داریم و همانطور که میدانیم دانشگاه آزاد اسلامی محصول و یکی از دستاوردهای سترگ انقلاب اسلامی است و وظیفه ما هم درباره جوانان چند برابر میشود و برخورد و رفتار مناسب با دانشجویان و تربیت آنان مهم است و تاثیرپذیری رفتار بیش از گفتار است.»
دبیر هم اندیشی استادان دانشگاه آزاد شیراز هم گفت: «اگر در یک نگاه فراگیر به سنتهای قرآنی در حوزه سیاست نگاه کنیم، به نظر میرسد منطقیترین راه پیش روی ما باز خواهد شد و از مباحثاتی که ناشی از تندروی و محافظهکاری در سر راه وجود دارد، ایمن خواهیم بود.»
دکتر عبدالحمید فرزانه با بیان اینکه اگر محور سیاستهای داخلی و خارجی را تعالیم قرآنی قرار دهیم، افرود: « تعالیم قرآنی را محور قرار دادن، عزت مومنین و مسلمین را به همراه دارد و باید این عزت حفظ شود و نیازی نیست زیر بار ظلم بروند و از هرگونه تجاوز و تعهدی منع شدهاند.»
جلسه هماندیشی اساتید به مناسبت یوم الله 13 آبان و با محوریت «سنتهای قرآن در حوزه سیاست» برگزار شد و دکتر محمد علی اخگر مسئول بسیج اساتید واحد شیراز و دیگر سخنران به تمام سوالات و بحثهای مطرح شده پاسخ دادند.
انتهای پیام/