دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سوئد در آستانه راه‌اندازی نخستین مزرعه بادی فراساحلی دریای بالتیک

سوئد در آستانه راه‌اندازی نخستین مزرعه بادی فراساحلی دریای بالتیک
یک شرکت فناوری انرژی سوئدی قصد دارد نخستین مزرعه بادی فراساحلی جدید ۲.۲ گیگاواتی را در دریای بالتیک بسازد.
کد خبر : 920042

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، شرکت سوئدی فناوری سبز «Eolus» به تازگی درخواست مجوز راه‌اندازی این مزرعه جدید که مزرعه بادی فراساحلی «اسکید بلادنر» نامیده می‌شود را به دولت این کشور داده و طی آن قرار است ۱۴۷ توربین بادی را در سواحل این کشور واقع در دریای بالتیک نصب کند.

اگر دولت سوئد این مجوز را تأیید کند، مزرعه بادی فراساحلی جدید در ۲۰ کیلومتری شمال شهر ساحلی گوتسکا ساندون راه اندازی خواهد شد. بر اساس اعلام شرکت Eolus، خروجی تخمینی این مزرعه ۱۱.۷ تراوات ساعت (TWh) در سال است که برای برآوردن نیاز به برق نیمی از شهر استکهلم پایتخت سوئد کافی است.

این پروژه حدود ده برابر نیاز برق گوتلاند را تامین خواهد کرد. حداکثر ارتفاع این توربین‌ها ۳۶۰ متر است و کل مزرعه مساحتی در حدود هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد.

این شرکت اعلام کرده است اگر درخواستش مورد تأیید قرار بگیرد این مزرعه تا سال ۲۰۳۳ عملیاتی می‌شود.
 
«پر ویتالیسون» «Per Witalisson» مدیرعامل شرکت فناوری سبز «Eolus» گفت: «با توجه به نیاز شدید به تولید برق جدید در سوئد، برق بادی فراساحلی باید به تدریج در سال‌های آینده گسترش یابد. بنابراین، یک مزرعه بادی با این مقیاس، سهم قابل توجهی در تامین برق سوئد خواهد داشت.»

این شرکت در حال برنامه ریزی برای ساخت چندین مزرعه بادی فراساحلی در آب‌های سوئد است. دو تا از این مزارع به نام‌های «اسکیدبلاندر» و «هرکولز» در منطقه اقتصادی سوئد در نزدیکی گوتلاند هستند. آنها در مجموع ظرفیت تأمین ۴.۶ گیگاوات ظرفیت نصب شده و تولید تقریبا ۲۵ تراوات ساعت برق در سال را دارند.

شرکت Eolus که سال ۱۹۹۰ تأسیس شد، سه دهه گذشته را صرف نوآوری و توسعه راه حل‌های انرژی سفارشی کرده است. تمرکز اصلی آنها بر روی فناوری‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی است.

مقامات این شرکت مزرعه اسکیدبلاندر را نقطه عطف مهمی می‌دانند که توربین‌های برنامه ریزی شده آن روی پایه‌های شناور متصل به بستر دریا نصب خواهند شد.

«لارس تامسون» «Lars Thomsson» هماهنگ کننده انرژی جزیره گوتلاند، گفت: هدف این است که گوتلاند تا سال ۲۰۴۰ یک سیستم انرژی کاملا تجدیدپذیر داشته باشد و ابتکاراتی مانند مزرعه بادی فراساحلی اسکیدبلادنر به خوبی با این طرح مطابقت دارد. 

منطقه مزرعه بادی اسکیدبلادنر تقریبا در صد کیلومتری جنوب شرقی استکهلم قرار می‌گیرد. بر اساس اعلام Eolus، ظرفیت برنامه ریزی شده این مزارع، برق کافی برای تامین انرژی میلیون‌ها خانوار را فراهم می‌کند. در واقع به حدی است که تقریبا نیمی از مصرف برق فعلی شهر استکهلم را می‌تواند تامین کند.

«آنا لوندسگارد» «Anna Lundsgård» رئیس واحد برق بادی فراساحلی در Eolus گفت: یکی از مزیت‌های نیروی باد شناور این است که می‌توان آن را دورتر از ساحل نصب کرد: جایی که شرایط باد حتی بهتر و تأثیر بصری آن کمتر است.

وی افزود: وقتی در دهه ۹۰ به عنوان یک توسعه دهنده انرژی بادی شروع به کار کردیم، Eolus پیشگام بود. اکنون ما مشتاقانه منتظریم که جزو اولین کسانی باشیم که نیروی بادی شناور را در دریای بالتیک محقق می‌کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته