اقتصاد

پژوهش مسئله‌محور، قطب‌نمای تصمیم‌سازی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی با تأکید بر ضرورت فاصله گرفتن از سیاست‌گذاری‌های سلیقه‌ای، گفت: بدون پژوهش معتبر، داده‌های منقح و تحلیل‌های عالمانه نمی‌توان از حکمرانی اجتماعی اثربخش سخن گفت و هر تصمیم در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید مبتنی بر شواهد و پژوهش‌های تصمیم‌یار باشد.

تغییر پارادایم در مدیریت انرژی خانگی؛ از قیمت‌گذاری عمومی به عدالت منطقه‌ای

در آستانه فصل سرما و با توجه به چالش‌های مزمن ناترازی انرژی، شرکت ملی گاز ایران دست به یک اقدام ساختاری و مهم زده است. این تغییر صرفاً یک اصلاح جزئی در قیمت‌ها نیست، بلکه یک تغییر پارادایم در فلسفه قیمت‌گذاری گاز خانگی محسوب می‌شود؛ پارادایمی که تلاش می‌کند یارانه‌های انرژی را هدفمندتر کرده و فشار را از دوش اکثریت مردم برداشته و به سمت مصرف‌کنندگان بسیار پرمصرف هدایت کند. مدیرعامل این شرکت خبر از اصلاح پلکان‌ها و نظام تعرفه‌ای داده است که بیش از هر زمان دیگری بر مبنای جغرافیای واقعی مصرف و عدالت اقلیمی بنا شده است.

۱۰۰ هزار ثبت سفارش خودرو در انتظار ارز ۲ میلیارد دلاری/ معاون وزیر صمت: بانک مرکزی هنوز تخصیص نداده است

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به صحبت‌های پور دهقان دبیر دوم کمیسیون صنایع مجلس، گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ مقرر شد تا ۲ میلیارد دلار از محل منابع ارزی توسط بانک مرکزی برای واردات خودرو اختصاص پیدا کند که تا کنون منابعی تخصیص پیدا نکرده است.

افزایش ۴۰ درصدی عوارض آزادراه پردیس/ عوارض ۱۰ آزادراه دیگر کشور بزودی ابلاغ می‌شود

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به افزایش ۳۷ تا ۵۰ درصدی نرخ عوارض برخی آزادراه‌ها، از افزایش عوارض ۱۰ آزادراه دیگر کشور طی هفته‌های آینده خبر داد.
در گزارش آنا بخوانید

تغییرات بی‌قاعده ساعت کاری؛ صرفه‌جویی انرژی به بهای ضربه به تولید و اشتغال

در حالی‌ که دولت تغییر ساعات کاری دستگاه‌های اجرایی را راهکاری برای مدیریت مصرف انرژی عنوان می‌کند، یک اقتصاددان، این سیاست را خارج از قواعد رایج جهانی دانسته و معتقد است ناپایداری در ساعات کاری نه‌تنها به صرفه‌جویی منجر نمی‌شود، بلکه با کاهش تولید، افزایش بیکاری و تشدید بی‌اعتمادی فعالان اقتصادی، هزینه‌های سنگینی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

گسترش بهسازی در ۱۰ کریدور؛ ۴۰ درصد شبکه نیازمند ترمیم فوری است/ هدف‌گذاری برای ورود ۳۰۰۰ اتوبوس

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با اشاره به نیاز مبرم ناوگان مسافری، اعلام کرد در حال حاضر حدود ۷۰۰۰ اتوبوس فعال در جاده‌ها حضور دارند و به همان میزان نیز کمبود احساس می‌شود. دولت برای جبران این خلأ، برنامه نوسازی ناوگان را با هدف ورود ۳۰۰۰ اتوبوس جدید در سال آینده از طریق تولید داخلی و احیای مصوبه واردات، با جدیت دنبال می‌کند.

کاهش ۸ درصدی تخصیص ارز به واردات؛ سهمیه‌بندی بر اساس عملکرد گذشته تولیدکنندگان و بازرگانان

جانشین وزیر صمت با اشاره به محدودیت منابع ارزی کشور اعلام کرد برای تنظیم‌گری و توزیع عادلانه ارز میان تولیدکنندگان و بازرگانان، مبنای سهمیه‌بندی ارز، سوابق واردات سال‌های گذشته تعیین شده است؛ موضوعی که همزمان با کاهش ۸ درصدی تخصیص و ۲۳ درصدی تأمین ارز نسبت به سال قبل، موجب ایجاد صف در فرآیند تخصیص ارز شده است.

توانیر: مهار ناترازی برق با مدیریت مصرف، هوشمندسازی شبکه و توسعه ذخیره‌سازها

مدیرعامل شرکت توانیر با تأکید بر نقش کلیدی مدیریت مصرف و هوشمندسازی شبکه در عبور از ناترازی برق، از کاهش بی‌سابقه رشد تقاضا، کنترل اوج بار تا ۷۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات، توسعه کنتورهای هوشمند، برخورد جدی با رمزارزهای غیرمجاز و برنامه‌ریزی برای ایجاد ۳ هزار مگاوات ذخیره‌ساز و کریدور انتقال ۷۶۵ کیلوولت خبر داد.