آینده جهان با هوش مصنوعی (۱۷۳)؛

تشخیص بیماری‌‌ از دمای صورت/ هوش مصنوعی الگوهای حرارتی بدن را کشف کرد

تشخیص بیماری‌‌ از دمای صورت  هوش مصنوعی الگوهای حرارتی بدن را کشف کرد
محققان یک روش جدید مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که می‌تواند وضعیت سلامتی افراد و سرعت پیری را با تجزیه و تحلیل الگو‌های دمای صورت پیش‌بینی کند.
کد خبر : 920403

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، یک روش جدید مبتنی بر هوش مصنوعی همراه با تصویربرداری حرارتی می‌تواند وضعیت سلامتی افراد و سرعت پیری را با تجزیه و تحلیل الگو‌های دمای صورت پیش‌بینی کند.

این فناوری می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و مسائل پزشکی مختلف منجر شود. در این صورت فرد قادر خواهد بود به سرعت به دنبال درمان بیماری خود برود.

این تحقیق در دانشگاه پکن چین و توسط تیمی از دانشمندان به رهبری جینگ دونگ جکی هان انجام شد.

دانشمندان در اطلاعیه‌ای بیان کردند که بینی سردتر و گونه‌های گرمتر ممکن است نشانه‌ای از افزایش فشار خون باشد.

تشخیص تغییرات دمای چهره با استفاده از هوش مصنوعی

برای تشخیص رابطه بین الگوهای دمای چهره و بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا، از هوش مصنوعی (AI) استفاده شده است تا تغییرات دمای خاص در انواع مختلفی از چهره را شناسایی کند.

به گفته محققان، الگوهای دمایی مشتق شده از هوش مصنوعی شامل تحلیل تغییرات دما در مناطق مختلف چهره است.

این تجزیه و تحلیل به یک دوربین حرارتی برای ضبط داده‌های دما و یک مدل آموزش دیده با داده‌ها برای تفسیر دقیق الگو‌ها نیاز دارد.

هدف از این روش، کمک به پزشکان برای استفاده از روش ساده و غیرتهاجمی مبتنی بر هوش مصنوعی در تشخیص زودرس بیماری‌ها است.

هان، نویسنده این مطالعه در دانشگاه پکن گفت: پیری یک فرآیند طبیعی است. اما ابزار ما این پتانسیل را دارد که پیری سالم را ترویج کند و به مردم کمک کند تا بدون بیماری زندگی کنند.

میزان پیری یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که دانشمندان قصد شناسایی آن را دارند، زیرا می‌تواند وضعیت سلامتی افراد را بر اساس سن بیولوژیکی آنها نشان دهد که با خطرات سلامت خاصی همراه است.

آموزش مدل هوش مصنوعی برای پیش بینی سن حرارتی

برای انجام این مطالعه، دمای صورت بیش از ۲۸۰۰ شرکت‌کننده چینی بین ۲۱ تا ۸۸ سال مورد بررسی قرار گرفت.

طبق این بیانیه، محققان از اطلاعات جمع‌آوری‌شده برای آموزش مدل هوش مصنوعی استفاده کرد که می‌تواند سن حرارتی یک فرد را پیش‌بینی کند. آنها چندین ناحیه کلیدی صورت را شناسایی کردند که دما به طور قابل توجهی با سن و سلامتی، از جمله بینی، چشم‌ها و گونه‌ها مرتبط بود.

این مطالعه نشان داد افرادی که فشار خون بالاتری دارند، گونه‌های گرم‌تری دارند، در حالی که آنهایی که بینی‌های گرم‌تری دارند سن گرمایی کمتری دارند. علاوه بر این، افراد مبتلا به اختلالات متابولیک پیری حرارتی سریع‌تر را با دمای ناحیه چشم بالاتر نشان دادند.

هنگامی که نمونه‌های خون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، مشاهده شد که افزایش دما در اطراف چشم‌ها و گونه‌ها بیشتر به دلیل افزایش فعالیت‌های سلولی مرتبط با التهاب است. این شامل ترمیم دی‌‌ ان‌ ای‌ های آسیب دیده و مبارزه با عفونت‌ها می‌شود.

هان خاطرنشان کرد: ساعت حرارتی به قدری با بیماری‌های متابولیک مرتبط است که مدل‌های قبلی تصویربرداری صورت قادر به پیش بینی این شرایط نبودند.

محققان آزمایش کردند که آیا ورزش می‌تواند بر سن حرارتی تأثیر بگذارد یا خیر. از این رو به مدت دو هفته ۲۳ شرکت کننده ۸۰۰ بار در روز پرش انجام دادند که این باعث کاهش پنج سال سن حرارتی آنها شد.

در مرحله بعد، هدف محققان این است که آیا تصویربرداری حرارتی صورت می‌تواند بیماری‌های دیگری مانند اختلالات خواب و مشکلات قلبی عروقی را پیش بینی کند یا خیر.

هان افزود: ما امیدواریم که تصویربرداری حرارتی صورت را در تنظیمات بالینی اعمال کنیم، زیرا پتانسیل قابل توجهی برای تشخیص و مداخله زودهنگام بیماری دارد.

این مطالعه  در مجله «سل متابولیسم» (Cell Metabolism) منتشر شده است.