دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرة المعارف دانش‌بنیان‌ها ۱۰۷؛

ویژگی‌ مهم تیم‌ها در استارت‌آپ‌های موفق چیست؟

ویژگی‌ مهم تیم‌ها در استارت‌آپ‌های موفق چیست؟
هر تیم استارت‌آپی می‌تواند با ویژگی‌های خاصی به موفقیت برسد که شامل مهارت‌های سخت، نرم، رهبر، استفاده از تجربه‌ها و ... می‌شود.
کد خبر : 920141

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، شرکت نوپا، شرکت نوآفرین یا استارت‌آپ (به انگلیسی: Startup)، به شرکت یا کسب‌وکاری گفته می‌شود که معمولاً به تازگی و در نتیجهٔ کارآفرینی یک یا چند فرد ایجاد شده‌است. چنین مجموعه‌هایی معمولاً رشد سریعی دارند و در جهت تولید راه حلی نوآورانه و دوام پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل می‌گیرند.

اگرچه در تعریف استارت‌آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فناوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت‌آپ‌ها در سال‌های اخیر حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت‌آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت‌آپ باید در حوزه فناوری‌های نوین فعال باشد.

ویژگی‌های مهم در استارت‌آپ‌های موفق

فهرست از موفقیت یک استارت‌آپ در ویژگی‌های تیم آن نهفته است. زنجیر، هرچقدر هم کلفت و به‌ظاهر مستحکم، به قدرت تک‌تک حلقه‌ها وابسته است. تیم ناکارآمد مبتکرانه‌ترین ایده‌ها را زمین می‌زند و تیم حرفه‌ای معمولی‌ترین ایده‌ها ​​را به موفقیت تبدیل می‌کند.

درصدد هستیم ویژگی های تیم های موفق را تعریف کنیم.

 تجربه تیم

حضور اعضای باتجربه در تیم بسیار جالب‌توجه است. این افراد در تمام مراحل پروژه تجربه خود را به هم‌تیمی‌ها تزریق و به آنها کمک می‌کنند وظایف خود را بهتر انجام دهند تا شرکت سریع‌تر به هدف برسد. بر اساس بررسی‌ها، مطلوب‌ترین عملکرد مربوط به افرادی است که ۴ تا ۸ سال سابقه کاری مرتبط داشته‌اند.

  تعداد بنیان‌گذاران استارت‌آپ

عموما برای سنجش موفقیت تیم‌های استارت‌آپی، اعداد و ارقام کمتر موردتوجه‌اند؛ بنابراین ممکن است بپرسید چرا تعداد بنیان‌گذاران باید مهم باشد؟ دلیلش این است که در استارت‌آپ، ارتباط بین اعضای تیم بی‌نهایت مهم است. هر بنیان‌گذار یکی از ستون‌های تیم استارت‌آپی است و باید بین مهارت‌های سخت و نرم آنها تعادل خوبی برقرار باشد.

  شکست‌های قبلی تیم

شکست‌های قبلی مهم‌ترین عامل ارزیابی تیم استارت‌آپی است. هر بار تیم شکست می‌خورد، یکی از هزار مسیری را که به هدف ختم نمی‌شوند از فهرست خط می‌زند. کارشناسان حوزه رشد و توسعه کسب‌و‌کار معتقدند کارآفرینانی که شکست را تجربه کرده‌اند، تله‌های کارآفرینی را به چشم دیده‌اند و به‌احتمال زیاد از تجربیات خود درس می‌گیرند و مسیر مطمئن‌تری را انتخاب می‌کنند. البته تجربه نشان می‌دهد کسانی که تلاش‌های ناموفق زیادی در رزومه دارند، احتمالا در تلاش‌های بعدی هم شکست می‌خورند.

  مهارت‌های سخت (Hard Skill)

دانش و تجربه‌ای که از اشتغال یا تحصیلات افراد به دست می‌آید، مهارت سخت نامیده می‌شود. تصمیم‌گیری درباره مهارت‌های فنی اعضای تیم بر عهده رهبر مجموعه است. اوست که تصمیم می‌گیرد هر یک از اعضا باید چه مهارت تخصصی‌ای (مهارت سخت) داشته باشد یا باید در چه حوزه‌هایی ایفای نقش کنند.

مثلا اگر هدف پروژه طراحی و ساخت اپلیکیشنی موبایلی باشد، رهبر تیم دانش زمینه‌ای و مهارت‌های سخت لازم برای هر یک از نقش‌ها را تعریف می‌کند. سپس دنبال افرادی می‌گردد که دانش کافی برای انجام وظایف هر نقش را داشته باشند. معمولا اعضای تیم‌های استارت‌آپی موفق مجموعه‌ای عالی از انواع مهارت‌های سخت را پوشش می‌دهند.

 مهارت‌های نرم (Soft Skill)

ویژگی‌هایی مثل روحیه کار تیمی، حل مساله، رهبری، ارتباط موثر، صداقت و مدیریت زمان موجب رشد و شکوفایی تیم می‌شوند و جز مهارت‌های نرم هستند. تعریف این مهارت‌ها برای هر نقش و برای کل مجموعه بر عهده رهبر تیم است.

  منتور‌های توانمند

ریچارد برانسون، نویسنده و تاجر انگلیسی، می‌گوید: «مهم نیست چقدر هوشمندانه فکر می‌کنید یا ایده جدیدتان چقدر مبتکرانه، معمولی یا افتضاح است، هر تیم استارت‌آپی دست‌کم به یک منتور خوب نیاز دارد. کسی که قبلا در سخت‌ترین موقعیتی که می‌توانید تصور کنید قرار گرفته و آن را پشت سر گذاشته باشد.» پس یکی از ویژگی‌های مهم تیم‌های استارت‌آپی موفق، داشتن منتور‌های موفق و باتجربه است. این افراد چراغ راه اعضای تیم می‌شوند و نقشی حیاتی دارند.

 ساعات کاری

سرعت تغییر و پیشرفت در تیم‌های استارت‌آپی زیاد است. این کسب‌و‌کار‌ها معمولا از محیط‌های کوچک با پروژه‌های کوچک شروع می‌کنند و خیلی زود فعالیت خود را گسترش می‌دهند؛ بنابراین به کارمندانی نیاز دارند که از همان ابتدا آمادگی کار کردن به مدت طولانی را داشته باشند. توصیه می‌کنیم برای سرمایه‌گذاری دنبال تیم‌هایی بگردید که کارمندان جدی و دغدغه‌مند دارند. موفقیت شرکت به دست همین افراد رقم می‌خورد، چراکه در مواجهه با چالش‌ها دیرتر دلسرد می‌شوند.

 موفقیت در جذب مشتری

هدف هر کسب‌و‌کاری جذب مشتریان بیشتر است. چون این مشتری است که تیم را به رشد و درآمد بیشتر می‌رساند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک تیم استارت‌آپی موفق، داشتن برنامه‌ای برای جذب مشتری و تعهد به آن است.

  رهبر کاربلد

از زمانی که پروژه استارت‌آپی کلید می‌خورد، تک‌تک اعضای تیم و کل تیم در کنار هم در مسیر پروژه به مشکلات ریزودرشت برمی‌خورند. رهبر باتجربه باید بتواند شرایط را فارغ از وخامت اوضاع مدیریت کند. این افراد باید سردوگرم‌چشیده باشند. یعنی چالش‌های احتمالی را بشناسند و راه پیشگیری یا مقابله را بدانند. باید بتوانند در سخت‌ترین شرایط ارتباط خوبی با اعضای تیم و مشتریان داشته باشند و آنها را آسوده نگه دارند.

پس به‌کمک این ۹ ویژگی می‌توانیم تیم استارت‌آپی قدرتمندی تشکیل دهیم و دستاورد‌های بزرگی کسب کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته