هوش مصنوعی شاخص‌های آکادمیک را فریب داد/ هشدار پژوهشگران برای ارزیابی‌های تحصیلی

هوش مصنوعی شاخص‌های آکادمیک را فریب داد  هشدار پژوهشگران برای ارزیابی‌های تحصیلی
محققان انگلیسی رسوایی پاسخ‌های امتحانی ایجادشده توسط هوش مصنوعی را کشف کردند.
کد خبر : 919929

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مطالعه پیشگامانه‌ای که توسط محققان دانشگاه ریدینگ انجام شد، واقعیت هشداردهنده‌ای را در خصوص پاسخ‌های تولید‌شده توسط هوش مصنوعی در امتحانات دانشگاهی آشکار کرد.

این مطالعه نشان داد که پاسخ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی که با هویت‌های جعلی دانشجویان ارائه می‌شوند، بهتر از پاسخ‌های واقعی دانش‌آموزان بوده و نگرانی‌های جدی در مورد یکپارچگی ارزیابی‌های تحصیلی ایجاد می‌کنند.

در یک آزمایش مخفی، محققان برای تولید پاسخ‌های امتحانی ویرایش نشده از چت جی‌پی‌تی-۴ استفاده کردند و سپس آنها را با هویت‌های جعلی دانشجویی در ارزیابی‌های آنلاین در دوره‌های کارشناسی ارائه کردند. به‌طور شگفت‌انگیزی، شاخص‌های ارزیابی دانشگاه از ماهیت آزمایش بی‌اطلاع بودند و تنها یکی از ۳۳ ورودی ایجاد شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی و علامت‌گذاری کردند و سایر پاسخ‌های تولیدشده با هوش مصنوعی در مقایسه با پاسخ‌های دانشجویان واقعی، نمرات بالاتر از حد متوسط را دریافت کردند.

این مطالعه بر قابلیت‌های پیچیده‌تر پردازنده‌های هوش مصنوعی، مانند چت جی‌پی‌تی-۴، برای دور زدن اساتید با تجربه تأکید می‌کند، بنابراین «تست تورینگ»، روشی سنتی و ارائه شده توسط دانشمند مشهور: آلن تورینگ، را به چالش می‌کشد.

پیتر اسکارف، دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم زبان بالینی در دانشگاه ریدینگ و یکی از نویسندگان این مطالعه، بر اهمیت بین المللی درک مفاهیم هوش مصنوعی در ارزیابی‌های آموزشی تأکید می‌کند و می‌گوید توسعه بخش آموزش برای انطباق با هوش مصنوعی ضروری گزیرناپذیر است. او همچنین باور دارد که توانایی هوش مصنوعی برای استدلال‌های انتزاعی بسیار بالاست و به زوی چالش‌های تحصیلی را تشدید می‌کند.

کارشناسانی که این مطالعه را بررسی کردند، آن را یک افشاگری انتقادی می‌دانند که ضرورت حذف امتحانات خانگی و تدریس بدون نظارت را نشان می‌دهد. به باور این کارشناسان، ابزار‌های هوش مصنوعی به دانشجویان امکان می‌دهد تا به گونه‌ای تقلب کنند که قابل کشف نیست و این یک تهدید جدی برای ارزیابی‌های دانشگاهی و تحصیلی است.

بر اساس این مطالعه، هوش مصنوعی در ارزیابی‌های آموزشی آینده نقش مهمی خواهد داشت و مشکلاتی جدی مانند مهارت‌زدایی و کاهش توانایی تفکر انتقادی در میان دانشجویان را رقم خواهد زد.

دانشگاه ریدینگ در واکنش به این یافته‌های هشداردهنده، بر دور شدت از آزمون‌های آنلاین و معرفی برنامه‌هایی برای یادگیری مهارت‌های مهم در دنیای واقعی و مدرن تأکید کرد.
این تحقیق پیشگامانه به نوعی، یک فراخوان مهم برای اقدام جدی در بخش آموزش‌های دانشگاهی است تا به پیامد‌های اخلاقی و عملی ادغام هوش مصنوعی در ارزیابی‌های آموزشی بیش از پیش توجه شود.

این گزارش از مجله گاردین به فارسی برگردان شده ست.