دانشمندان چینی با مغزِ کشت‌شده از سلول‌های بنیادی ربات ساختند

دانشمندان چینی اُرگانویید (اندامک) مغز را با یک تراشه عصبی ترکیب کرده و رباتی ساخته‌اند که می‌تواند وظایف مهم و مختلفی را انجام دهد.
کد خبر : 919851

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از  اینترستینگ اینجینیرینگ، محققان دانشگاه تیانجین (Tianjin) و دانشگاه علوم و فناوری جنوب در چین رباتی ساختند که مغز آن با استفاده از سلول‌های بنیادی انسانی در آزمایشگاه رشد یافته است. این ربات بر اساس آموزش‌هایی که دیده است می‌تواند اجسام را به آسانی بردارد و از برخورد با موانع دوری کند.

«مغز» کشت شده در شرایط آزمایشگاهی

ارگانویید‌های مغزی توده‌های سه‌بعدی آزمایشگاهی هستند که از طریق خودجوشی و تمایز سلول‌های بنیادی انسانی ایجاد می‌شوند. آنها می‌توانند به بافت‌هایی شبیه مغز تبدیل شوند که جنبه‌های ساختار مغزِ در حال رشد را تقلید می‌کنند.

مینگ دونگ (Ming Dong)، معاون دانشگاه تیانجین، گفت که این فناوری از یک «مغز» کشت‌شده در شرایط آزمایشگاهی با ارگانویید‌های شبیه مغز به همراه با یک تراشه الکترود برای تشکیل مغز روی تراشه ساخته شده است.

هوش ترکیبی انسان و ربات

فناوری «مغز روی تراشه» به توسعه رابط‌های مغز و رایانه می‌کند و سیگنال‌های الکتریکی مغز را با قدرت محاسباتی خارجی ترکیب می‌کند. اخیراً پس از آنکه ایلان ماسک تراشه نورالینک را در مغز انسان کاشت، این فناوری مورد توجه گسترده‌ای قرار گرفت. محققان چینی بر این باورند که این توسعه جدید می‌تواند به ایجاد هوش ترکیبب انسان و ربات کمک کند و همچنین ادعا کردند که این سیستم «اولین سیستم تعامل اطلاعات پیچیده هوشمند منبع باز در جهان» است و می‌تواند منجر به توسعه محاسبات مغزمانند شود.

محققان سازنده این ربات در مقاله اخیر خود که در نشریه برین (Brain) انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد، بیان کردند که ارگانویید‌های مغز انسان یک پلتفرم قابل توجه برای مدل‌سازی اختلالات عصبی و یک رویکرد امیدوارکننده برای ترمیم مغز هستند. با این حال، اثرات تحریک فیزیکی بر رشد و ادغام آنها نامشخص است.