دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در برابر سیارک‌ها؛

ساخت فناوری‌ای که از زمین محافظت می‌کند

ساخت فناوری‌ای که از زمین محافظت می‌کند
متخصصان نجوم فناوری جدیدی را برای کاهش خطرات سیارک‌ها توسعه داده‌اند که به‌واسطه آن ایمنی سیاره زمین و ساکنان آن تأمین می‌شود.
کد خبر : 913628

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، یک تیم تحقیقاتی مشترک از چین و اوکراین سیارک‌های نزدیک به زمین (NEAs) را از طریق مشاهدات منظم برای دستیابی به موقعیت‌یابی دقیق و تعیین مدار دقیق آنها زیر نظر گرفته‌اند.

 این سیارک‌ها مواردی هستند که مسیر حرکت آنها در مجاورت مدار زمین قرار دارد. به گفته متخصصان، احتمال تأثیر سیارک‌ها بر سیاره زمین یک تهدید جدی است که بر نیاز ضروری برای مشاهدات و پیگیری سریع موارد تازه شناسایی شده تأکید می‌کند و اولویت را ارزیابی سریع عناصر مداری آنها قرار می‌دهد.

با این حال، مشاهده اجسام متحرک سریع با زمان نوردهی طولانی‌تر می‌تواند منجر به تصاویر رگه‌ای شود، بنابراین دقت اندازه‌گیری‌های نجومی را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. محققان رصدخانه نجومی شانگهای (SHAO) زیر نظر آکادمی علوم چین و رصدخانه نجومی میکولایف در اوکراین، روشی نوآورانه به نام تکنیک چرخشی-دریفت-اسکن (RDS) تویعه دا‌ده‌اند که امکان تصویربرداری از سیارک در این شرایط را فراهم می‌کند.

در این روش مجموعه داده گسترده شامل بیش از ۱۱ هزار اندازه‌گیری موقعیتی از ۵۰۰ سیارک بود که توسط دو تلسکوپ ۵۰ سانتی‌متری که به ترتیب در شهر شیان در شمال غربی چین از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۱۹ و در میکولایف، اوکراین از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۱۱ واقع شده‌اند، ثبت شدند. 

بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در ژورنال نجومی، با استفاده از این تکنیک ابتکاری، می‌توان از شبکه‌ای از تلسکوپ‌های با دیافراگم کوچک به طور موثر برای تقویت سیستم نظارت جهانی بر سیارک‌ها به منظور محافظت از زمین در برابر برخورد احتمالی آنها استفاده کرد.

متخصصان با استفاده از این تکنولوژی‌ها، می‌توانند به صورت دقیق‌تر و سریع‌تر سیار‌ک‌ها را شناسایی کرده و از برخورد آنها با زمین جلوگیری کنند. این اقدام می‌تواند به حفظ امنیت و سلامت مردم جهان کمک کند و از خسارات بزرگی که ممکن است در اثر برخورد سیارک‌ها پیش آید جلوگیری نماید.

توسعه این تکنولوژی‌ها تا حد زیادی می‌تواند به پیشگیری از خطرات مرتبط با سیارک‌ها کمک کند و از احتمال برخورد آنها با زمین جلوگیری نماید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته