دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ناسا تصاویر زمینی را با لیزر به ایستگاه فضایی ارسال می‌کند

ناسا تصاویر زمینی را با لیزر به ایستگاه فضایی ارسال می‌کند
ناسا از فناوری لیزر برای ارسال تصاویر حیوانات خانگی به ایستگاه فضایی بین المللی استفاده می‌کند و در تلاش برای امکان ارسال داده‌های بیشتر با سرعت نور است.
کد خبر : 917130

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا از فناودی لیزر برای ارسال تصاویر حیوانات خانگی از جمله سگ، گربه و مرغ به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌کند. این فناوری جدید امکان ارسال تصاویر با کیفیت بالا را به مخابرات فضایی ناسا فراهم کرده است.

فرآیند ارسال تصاویر با استفاده از برخی از توپوگرافی‌های خاص بر روی تصاویر حیوانات خانگی انجام می‌شود، سپس با استفاده از لیزر‌های پرقدرت، این تصاویر به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌شوند.

 این امکان به دانشمندان و متخصصان حاضر در ایستگاه مداری این امکان را می‌دهد که تصاویر خانواده خود را با کیفیت بالا در فضای بیرون زمین مشاهده کنند و روابط خانوادگی به دلیل سفر‌های فضایی طولانی‌مدت آسیب نبیند.

این فناوری نه تنها به دانشمندان امکان مشاهده حیوانات خانگی را در فضا می‌دهد بلکه به تفریح و رفاه ان‌ها نیز کمک می‌کند. این اقدام نشان از پیشرفت‌های فناوری در زمینه ارتباطات فضایی است که ناسا به آنها افتخار می‌کند.

محققان می‌گویند، لیزر‌ها سریعتر از بسیاری از اتصالات اینترنت خانگی هستند درحالیکه همیشه از ارتباطات فرکانس رادیویی برای چت با فضانوردان در مدار و فراتر از آن استفاده شده؛ اکنون، ناسا در حال ارتقای سیستم ارتباطی خود با فناوری لیزر است.

در همین راستا، متخصصان ارتباطات لیزری را به عنوان بخشی از برنامه ارتباطات و ناوبری فضایی ناسا، با ارسال عکس‌ها و ویدئو‌های حیوانات خانگی مورد علاقه فضانوردان با موفقیت آزمایش کردند. به طور خاص، تصاویر و ویدئو‌ها از زمین به نمایش رله ارتباطات لیزری ناسا در مداری ژئوسنکرون و سپس به مودم کاربر و پایانه تقویت کننده مدار پایین زمین ارسال شدند. 

در حالی که روند انتقال به صورت لیزر و رادیو هر دو با سرعت نور است، سیستم‌های رله لیزری می‌توانند داده‌های بسیار بیشتری نسبت به سیگنال‌های رادیویی حمل کنند؛ دانشمندان برای درک بیشتر این تفاوت دانلود تصاویر از طریق فناوری تری‌جی در مقابل فایوجی را مثال می‌زنند. عکس‌ها و فیلم‌ها با سرعت ۱.۲ گیگابیت در ثانیه در فضا حرکت می‌کنند که این سرعت احتمالاً سریع‌تر از وای‌فای خانگی کاربران عادی است. بنابراین، برای انتقال داده‌ها در ماموریت‌های خدمه و بدون خدمه، لیزر‌ها می‌توانند به سادگی بسیار کارآمدتر باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته