دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کشف ذرات باردار در سمت دور ماه

کشف ذرات باردار در سمت دور ماه
فضاپیمای چانگ‌ای‌۶ چین ذراتی را در سمت دور ماه پیدا کرده که می‌تواند به تحلیل ساختار شیمیایی سنگ‌های ماه کمک کند.
کد خبر : 917227

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی ان، نتیجه آزمایشی که توسط سازمان فضایی اروپا در ماموریت چانگ‌ای‌۶ صورت گرفته، ذرات بارداری که تا پیش از این کشف نشده بود را بر روی سطح ماه ثبت کرده است. تحلیل داده‌های به دست آمده از آن اخترشناسان را قادر می‌سازد تا ساختار شیمیایی سنگ‌های ماه را بهتر بررسی کنند.

این ذرات که اساساً گاز‌های برانگیخته شده توسط نور خورشید هستند، در محل فرود فضاپیمای چانگ‌ای‌۶ در قسمت جنوبی دهانه آپولو که در حوضه قطب جنوبی-آیتکن در سمت دور ماه قرار دارد، شناسایی شدند.

ابزار آشکارساز یون‌های منفی در سطح ماه (NILS) ساخته شده توسط آژانس فضایی اروپا، نخستین ابزاری بود که روی ماه فرود آمد.

 نیل ملویل افسر فنی آژانس فضایی اروپا برای آزمایشی که توسط موسسه فیزیک فضایی سوئد (IRF) طراحی شده است، در بیانیه‌ای گفت: این نخستین فعالیت سازمان فضایی اروپا بر روی سطح ماه، نخستین فعالیت علمی در جهان و نخستین همکاری با چین در اکتشاف قمری بود و درنهایت، مقدار و کیفیت داده‌ها بسیار فراتر از انتظارمان جمع آوری شده است.

دانشمندان شرح می‌دهند، در حالی که زمین به لطف میدان مغناطیسی خود که ذرات باردار خورشید را دفع می‌کند و از این طریق از خود در برابر طوفان‌های خورشیدی محافظت می‌کند، ماه فاقد میدان مغناطیسی خاص خود است. بنابراین، گاز‌های موجود در جو نازک آن به راحتی توسط نور خورشید یونیزه می‌شوند.

این یافته مهم می‌تواند نکات جدیدی را ارائه دهد و به دانشمندان کمک کند تا بهتر درک کنند که ماه چگونه شکل گرفته و تکامل یافته است. بدین ترتیب تجزیه و تحلیلی دقیق‌تر از ساختار ماه به دست می‌آید. این ذرات ممکن است حاوی اطلاعات ارزشمندی باشند که شکل‌گیری ماه را روشن‌تر کنند.

این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که تحقیقات فضایی بسیار اهمیت دارد و می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بیشتر درباره پیش آمد‌های آینده فضا برنامه ریزی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته