دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

منظومه ماهواره‌ای «عنکبوت کوچک» جهانی می‌شود

منظومه ماهواره‌ای «عنکبوت کوچک» جهانی می‌شود
اینترنت پهن باند و مدار پایین چین برای نخستین‌بار بار در خارج از کشور با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت و قرار است در سایر کشور‌ها نیز آزمایش شود
کد خبر : 917483

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، اینترنت پهن باند ماهواره‌ای LEO (مدار نزدیک زمین) چین برای نخستین بار با موفقیت در خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفت. این موضوع یک نقطه عطف مهم برای برنامه فضایی این کشور و نشان‌دهنده پتانسیل این فناوری برای ارائه دسترسی به اینترنت به مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار در سراسر جهان است.

مأموریت تامین اینترنت در خارج از کشور چین توسط شرکت خصوصی «گلکسی‌اسپیس» انجام شد. این شرکت در سال ۲۰۲۰ شش ماهواره به مدار کم‌ارتفاع پایین پرتاب کرد و از آن زمان در حال آزمایش فناوری اینترنت پهن باند خود بوده است. 

شرکت گلکسی‌اسپیس روز جمعه با موفقیت یک تماس ویدیویی زنده را بین پکن و تایلند از طریق شبکه ماهواره‌ای خود برقرار کرد؛ بدین شکل که دو طرف از طریق ایستگاه آزمایش زمینی و سایر تاسیساتی که قبلاً در تایلند ساختند، یک نمایش تماس ویدیویی اینترنتی ماهواره‌ای را انجام دادند. 

این مأموریت نشان می‌دهد که فناوری چین به اندازه کافی قدرتمند است که بتوان از آن در کاربرد‌های تجاری استفاده کرد. از سوی دیگر اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند به اتصال افراد در مناطقی که به اینترنت زمینی دسترسی ندارند، کمک کند.

این مأموریت همچنین نشان‌دهنده رقابت فزاینده در صنعت فضایی است؛ کشور‌ها برای توسعه فناوری‌های فضایی جدید با یکدیگر رقابت می‌کنند. 

با موفقیت این مأموریت، به احتمال زیاد شاهد استقرار بیشتر ماهواره‌های مدار کم ارتفاع زمین توسط چین و سایر کشور‌ها در سال‌های آینده هستیم که این امر می‌تواند به افزایش دسترسی به اینترنت در سراسر جهان و همچنین توسعه کاربرد‌های جدید برای فناوری فضایی کمک کند.

شبکه ماهواره‌ای شرکت چینی به عنوان «منظومه ماهواره‌ای عنکبوت کوچک» شناخته می‌شود و قصد دارد در نهایت یک شبکه از ۱۶۸ ماهواره مدار کم‌ارتفاع را برای ارائه پوشش جهانی راه اندازی کند.

چین یکی از فعال‌ترین کشور‌ها در زمینه توسعه فناوری فضایی است و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به یک قدرت فضایی پیشرو تبدیل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته