دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم خبر داد؛

تعامل با کشور‌های عضو «بریکس» در حوزه صنایع خلاق

تعامل با کشور‌های عضو «بریکس» در حوزه صنایع خلاق
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: تعامل خوبی با کشور‌های بریکس شکل گرفت که می‌تواند علاوه بر بازار روسیه، بازار بزرگ‌تری مثل بازار بریکس را هم در دسترس شرکت‌های خلاق قرار بدهد.
کد خبر : 917379

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری که به تازگی از سفر روسیه و شرکت در رویداد بریکس برگشته است درباره وضعیت صادرات در حوزه صنایع خلاق گفت: ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در دور جدید فعالیت هایش برای مساله صادرات اهمیت ویژه قائل شده است.

صادرات حوزه صنایع خلاق با بقیه حوزه‌ها متفاوت است و در حوزه صنایع خلاق عملا بدون بازار صادراتی نمی‌توان به طراحی درستی رسید.

وی ادامه داد: بازار ۷۰، ۸۰ میلیونی کشور برای تولید محصول یا خدمات در حوزه صنایع خلاق بازار کوچکی است. البته این خاص کشور ما نیست و تمام دنیا با چنین مساله‌ای مواجه هستند غیر از چند کشور محدود مثل چین یا آمریکا؛ بنابراین، صرفا با نگاه به بازار داخلی، چرخ صنایع خلاق در یک کشور نمی‌چرخد. به همین دلیل مسئله صادرات جزو برنامه اصلی ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم قرار گرفت.

به گفته او، کشور‌هایی مثل قطر، امارات، ازبکستان یا حتی فرانسه از مقاصد ما در بحث صادرات هستند، اما دو کشور عراق و روسیه را در حوزه صادرات با تمرکز بیشتری محل توجه داریم.

حسنلو با اشاره به اینکه روسیه در حوزه صادرات یکی از مقاصد جدی ما است، افزود: روسیه از این جهت که کشور همسایه محسوب می‌شود و هم به دلیل اقتضائات خاص سیاسی و اجتماعی از ظرفیت تعاملاتی بالایی برخوردار است و در عین حال، استقبال و اقبال بالایی هم از سوی طرف‌های روسی برای صنایع خلاق در ایران صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه انیمیشن و اسباب بازی تجربه‌های موفقی با روسیه داشتیم، سال گذشته نمایشگاه اسباب بازی که برگزار شد و اکوسیستم در آن شرکت کرد، معاونت هم سعی کرد نقش حمایتی در این فضا داشته باشد، دومین پارت صادراتی اسباب بازی هم صادر شد و توانستیم یک تجربه موفق را خلق کنیم.

حسنلو با بیان اینکه برای استمرار این مسیر و گشودن پرونده‌های جدید، در سفری که اخیرا به روسیه انجام دادیم، تفاهم نامه‌ها و توافق نامه‌های جدیدی امضا شد، اظهار داشت: در این راستا با مجموعه‌ای که وظیفه تسهیل روابط بین ایران و روسیه را برعهده داشت هم تفاهم نامه امضا کردیم تا رفت و آمد شرکت‌ها و زیر ساخت حضور شرکت‌های خلاق در روسیه را بیشتر فراهم کنیم. همچنین، با دو نماینده دولتی روسیه نشست‌های متعددی داشتیم و در نتیجه آن قرار شد تا نخست، شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه معتبر روسیه حضور بیشتر و پرنگ تری داشته باشند. دوم استقرار شرکت‌ها در روسیه و سوم تسهیل یکسری زیرساخت‌ها در حوزه‌های حمل و نقل و بحث‌های انتقال مالی بود.

وی، دلیل دیگری که سفر به روسیه را اهمیتی دو چندان می‌بخشید همزمانی این سفر با فروم اقتصادی سن پترزبورگ دانست که این فروم در ارتباط با رویداد بریکس امسال در روسیه برگزار می‌شد و در این راستا گفت: بریکس هم یکی از ظرفیت‌های جدی بین المللی است که هویت سیاسی و اقتصادی خودش را به دست آورده و در حال شکل دهی به هویت فرهنگی خود با محوریت حوزه صنایع خلاق است. امسال برای اولین سال در فروم اقتصادی سن پترزبورگ مسئله صنایع خلاق مطرح شد. در کنار بریکس برای اولین بار بحث کمیسیون‌ها و ائتلاف‌های فرهنگی حول محور صنایع خلاق مطرح شد که ما هم از سمت ایران در این فضا حضور داشتیم و در این راستا، تعامل خوبی با کشور‌های بریکس شکل گرفت که انشا الله امتداد این می‌تواند علاوه بر بازار روسیه، بازار بزرگ تری مثل بازار بریکس را هم در دسترس شرکت‌های خلاق قرار بدهد.

حسنلو درباره ظرفیت بازار روسیه خاطرنشان کرد: بازار این کشور از دو جنس ظرفیت حداقلی و ظرفیت حداکثری برخوردار است قطعا در بخش‌هایی مثل اسباب بازی می‌توانیم به این ظرفیت حداقلی دست پیدا کنیم، چون هم هزینه تولید و هم کیفیت تولید در کشور ما کاملا با کشور روسیه قابل رقابت است و این امر هم در مطالعات بازار و هم در مواجهه بخش خصوصی با بازار روسیه تصدیق شده است.

وی ادامه داد: در بحث حداکثری نیاز داریم که بدانیم سقف بازار چقدر است که البته این مهم هنوز برای دو طرف مشخص نیست. شاید روسیه مصرف فرهنگی اش در حوزه اسباب بازی مشخص باشد ولی در تعامل با بازار ایران این عدد باید یک مقدار جلوتر احصا شود. ما الان ظرفیت صادراتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار اسباب بازی را در کشور داریم، اما هنوز محقق نشده است و عدد صادرات ما زیر ۳۰ میلیون دلار است این در حالی است که با خود بازار روسیه به تنهایی می‌توانیم این سقف ۱۰۰ میلیون دلاری را تامین کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته