دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

رمز عبور در عصر هوش مصنوعی چه نقشی دارد؟/ بحران هویت دیجیتال

رمز عبور در عصر هوش مصنوعی چه نقشی دارد؟  بحران هویت دیجیتال
مدیریت گذرواژه‌ها یا همان رمز‌های عبور در دوران ظهور هوش مصنوعی به سرعت در حال متحول شدن است و غول‌های بزرگ فناوری ازجمله اپل در حال رقابت برای برتری و یکپارچه‌سازی گذرواژه‌ها در چنین عصری هستند.
کد خبر : 916765

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ هوش مصنوعی خبر داغ روز است و اپل اینتلیجنس (Apple intelligence) یا هوش مصنوعی اپل نیز با هدف رسیدگی به بحران هویت دیجیتال تمرکز فزایند‌های را روی رمز‌های عبور گذاشته است و در همین راستا از اپلیکیشن جدید پسوُردز (Passwords) در یکی از رویداد‌های اخیر خود رونمایی کرد. این برنامه که قرار است در پاییز امسال عرضه شود، برای کاربرانی که ممکن است با ابزار‌های مدیریت رمز عبور مانند «وان پسوُرد» (۱Password) یا «لَست پَس» (LastPass) آشنا نباشند، مسیر آسانتری را برای تجربه ایمن‌تر فراهم میکند.

برنامه جدید پسوُردز، ویژگی‌هایی را که از قبل در سیستم‌عامل‌های «آی اُ اِس» و «مَک» وجود دارند، ادغام می‌کند و با متمرکز کردن مدیریت رمز عبور و تنظیمات امنیتی، کاربران به راحتی میتوانند ورود خود را یکجا مشاهده و مدیریت کنند.

اپل خدمات مدیریت رمز عبور خود را در طول سال‌ها به طور مستمر بهبود بخشیده است و آن را به یک مدیر رمز عبور جامع تبدیل کرده است. حرکت برای ایجاد یک اپلیکیشن مستقل، هدف گسترده‌تر اپل برای رسیدگی به چالش‌های هویتی را نشان می‌دهد که فراتر از تمرکز بر رمز‌های عبور است.

استیو وون، مدیر ارشد محصول «وان پسوُرد» می‌گوید: «روشی که ما هویت دیجیتالی را مدیریت می‌کنیم کاملاً فَشل است! در واقع، منِ نوعی اصلاً هویتی ندارم: فقط اطلاعات من در پایگاه‌های اطلاعاتی سراسر جهان به اشتراک گذاشته می‌شوند.»

با وجود پیشرفت در ابزار‌های مدیریت رمز عبور مانند وان پسوُرد، اتکا به رمز‌های عبور همچنان مایه نگرانی است. این دغدغه منجر به کاوش جایگزین‌هایی مانند کلید‌های عبور شده است که هدف آنها حذف نیاز به رمز‌های عبور سنتی با استفاده از احراز هویت بیومتریک است.

در حالی که کلید‌های عبور راه حل امیدوارکننده‌ای برای مشکل رمز عبور ارائه می‌دهند، به دلیل نگرانی در مورد قابلیت استفاده و اعتماد به سیستم، پذیرش آنها محتاطانه بوده است. شرکت‌های فناوری برجسته مانند اپل، مایکروسافت و گوگل در تلاش هستند اجرای رمز عبور را استاندارد کنند تا از تجربه‌ای یکپارچه در پلتفرم‌های مختلف اطمینان حاصل کنند.

با پیشرفت فناوری، مفهوم هویت در حال تحول است و بحث‌هایی در مورد آواتار‌های هوش مصنوعی که به نمایندگی از کاربران در جلسات شرکت می‌کنند، در حال تکامل است. با این حال، ظهور سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ملاحظاتی را در مورد امنیت، حریم خصوصی و اصالت هویت‌های دیجیتالی ایجاد می‌کند.

در این چشم‌انداز که به سرعت در حال تغییر است، رویکرد سنتی تکیه بر رمز عبور ۱۶ کاراکتری ممکن است دیگر برای اطمینان از تأیید هویت قوی کافی نباشد. آینده مدیریت هویت احتمالاً شامل تغییر به سمت روش‌های احراز هویت پیچیده‌تر و مطمئن‌تر خواهد بود.

این گزارش از مجله گاردین به فارسی برگردان شده است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته