تشخیص نخستین یخبندان در مرتفع‌ترین آتشفشان‌های مریخ

دانشمندان برای نخستین بار موفق به شناسایی یخ‌زدگی‌هایی در مرتفع‌ترین کوه‌های منظومه شمسی در سیاره سرخ شده‌اند که جرقه جدیدی برای بررسی احتمال حیات در این سیاره به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از فیزیک او‌آرجی، افزایش تحقیقات و مطالعات در حوزه سیاره‌شناسی مریخ، به کشف‌های جدید و مهمی درباره این سیاره منجر شده است. یکی از این کشف‌ها، شناسایی نخستین یخ‌زدگی روی آتشفشان‌های مرتفع‌ترین کوه‌های منظومه شمسی در سیاره مریخ  است. بدین ترتیب، دانشمندان برای نخستین بار یخ‌زدگی آب در آتشفشان‌های مرتفع مریخ را شناسایی کردند.

تیم بین‌المللی این پژوهش به رهبری دانشگاه برن، از تصاویر رنگی با وضوح بالا دوربین CaSSIS مدارگرد ردیاب گاز (TGO) که ماموریت مشترک آژانس فضایی اروپا و سازمان فضایی روسکاسموس روسیه است، استفاده کرد و به این کشف دست یافت.

دانشمندان تاکید می‌کنند، این یافته از آنجایی اهمیت می‌یابد که تشخیص مکان آب و نحوه انتقال آن، مأموریت‌های آینده مریخ و اکتشافات مرتبط به آن را تسهیل می‌کند.

برنامه اگزومارس یا دگرزیست‌شناسی مریخ یک مأموریت گسترده شناسایی مریخ برای جست وجو پیرامون وضعیت زیستی در مریخ و زندگی مریخی، در گذشته یا حال است و اکنون بیش از نیم قرن است که تحقیقات فعالی درباره حیات در سیاره سرخ درحال انجام است.

کشف جدید نشانه‌ای از حضور رطوبت و آب بر فراز این آتشفشان‌های طبیعی است و حکایت از احتمال حیات در شرایط مریخی دارد. این موضوع اهمیت بالایی برای تحقیقات آتی در زمینه مریخ‌شناسی و بررسی امکان وجود حیات در این سیاره دارد.

به طور کلی، کشف این یخ‌زدگی بر روی آتشفشان‌های مریخ نشان از پیشرفت‌های زیادی است که در مطالعات سیاره‌شناسی انجام شده و به پرسش‌های مهمی درباره مبدا و تاریخچه این سیاره پاسخ می‌دهد.

این مطالعه به تازگی در مجله نیچر ژئوساینس منتشر شده است.

محققان توضیح می‌دهند، کوه‌های دارای یخ‌زدگی در عرض‌های پایین جغرافیایی، نزدیک خط استوای مریخ قرار دارند و به دلیل محل قرارگیری آنها در این نقطه، احتمال وجود یخ‌زدگی داده نمی‌شد. در این گونه عرض‌ها مقادیر زیاد آفتاب باعث می‌شود دمای سطح بالا نگه داشته شود. علاوه براین، جو نازک مریخ در خنک‌کردن سطح ناکارآمد است، بنابراین سطوح با ارتفاع بالا می‌توانند به اندازه سطوح کم ارتفاع در میانه روز گرم شوند، دقیقا مانند آنچه که روی زمین اتفاق می‌افتد.