دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ستاره مصنوعی ناسا به مدار زمین می‌رود

ستاره مصنوعی ناسا به مدار زمین می‌رود
ناسا به منظور کالیبره کردن تلسکوپ‌های روی زمین، یک ستاره مصنوعی را برای پرتاب به مدار آماده می‌کند که تا سال ۲۰۲۹ در فاصله قابل توجهی از سطح سیاره قرار می‌گیرد.
کد خبر : 917314

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، سازمان هوانودری و فضای ایالات متحده آمریکا، ناسا، برای کالیبره کردن تلسکوپ‌های روی زمین، یک «ستاره مصنوعی» را به مدار زمین پرتاب می‌کند. این ماهواره کوچک که قرار است در سال ۲۰۲۹ به مدار زمین برسد، برای تنظیم دقیق تلسکوپ‌های سیاره زمین فعالیت می‌کند. به این ترتیب، علاقه‌مندان به فضا در سال ۲۰۲۹ می‌توانند حداقل یک «ستاره» در آسمان را که توسط انسان ساخته شده است، تماشا کنند.

ماهواره «لنداوت» (Landolt) به تلسکوپ‌های روی زمین پرتو لیزر می‌دهد و به عنوان یک کالیبراسیون شار مطلق عمل می‌کند.

سنسور شار یک وسیله تست است که مقدار شار حجمی و یا جرمی خطی و یا غیرخطی یک مایع و یا گاز را اندازه می‌گیرد. مقدار شار به سرعتی که در آن یک فرایند مایع در حال حرکت میان خطوط لوله، روزنه‌ها یا جریا‌هایی در یک زمان مشخص است، اشاره می‌کند.

این ستاره مصنوعی برای کالیبره کردن دقیق‌تر تلسکوپ‌ها و دستگاه‌های تصویربرداری فضایی استفاده می‌شود و به محققان و دانشمندان امکان می‌دهد تا دقت و صحت داده‌هایی که از تلسکوپ‌ها جمع‌آوری می‌شود را بهبود بخشند و به دقت بالاتری در انجام ماموریت‌های فضایی دست یابند. 

ناسا که به تازگی تصمیم خود را اعلام کرده  قصد دارد یک ماهواره کوچک را در مدار زمین و در فاصله کمی بیش از ۳۵۴ هزار کیلومتری از سطح سیاره قرار دهد؛ این فاصله به اندازه‌ایست که ماهواره بتواند برنامه‌ای که برای آن تعیین شده را اجرا کند. 

دانشمندان می‌گویند ماهواره لنداوت آنقدر درخشان نیست که با چشم غیر مسلح دیده شود، اما اگر یک تلسکوپ شخصی در خانه داشته باشید، ممکن است بتوانید جسمی به اندازه جعبه کفش را ببینید که در بالای ایالات متحده معلق و در یک موقعیت ثابت معلق است.

هدف اصلی این ماموریت کمک به کالیبراسیون تلسکوپ‌های روی زمین و ایجاد کاتالوگ‌های جدید و دقیق‌تر از درخشندگی ستارگان واقعی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته