دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ماهواره نجات دهنده زمین از بلایا به مدار رفت

ماهواره نجات دهنده زمین از بلایا به مدار رفت
آخرین ماهواره قدرتمند زیست‌محیطی عملیاتی زمین‌ایستا که قرار است سیاره زمین را از بلایای طبیعی نجات دهد، بامداد امروز به مدار رفت.
کد خبر : 919029

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ماهواره قدرتمند هواشناسی «گُز یو» (GOES-U) با موشک فالکون هوی اسپیس ایکس به مدار پرتاب شد.

این ماهواره پیشرفته هواشناسی که چهارمین و آخرین ماهواره از سری «گُز آر» است با استفاده از موشک فالکون هوی اسپیس ایکس با موفقیت از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به فضا پرتاب شد و عملیات نظارت بر آب و هوای زمین، اقیانوس‌ها و جو از مدار  را اجرا می‌کند.

موشک فالکون هوی در ساعت ۵:۰۷ صبح به وقت منطقه شرقی، برابر با ساعت ۰۰:۵۶ بامداد چهارشنبه به وقت تهران از سکوی پرتاب ۳۹‌ای مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شد.

این موشک ماهواره هواشناسی را با موفقیت در مدار زمین قرار داد و سپس به زمین بازگشت و به طور عمودی در پایگاه کیپ کاناورال فرود آمد و بدین ترتیب بیست و دومین پرواز موفق موشک فالکون هوی را رقم زد.

ماهواره‌های زیست‌محیطی عملیاتی زمین‌ایستا (GOES) از سال ۱۹۷۵ یک جریان ثابت را از داده‌ها و تصاویر فضایی به دانشمندان ارائه داده‌اند، اما در طول دهه‌ها، پیشرفت در فناوری و درس‌های آموخته‌شده از هر ماهواره پرتاب‌شده تا این مرحله به پیشرفت قابل توجه مدل‌های جدیدتر ماهواره کمک کرده‌اند.

 این ماهواره دارای ابزارهای پیشرفته‌ای برای تصویربرداری از زمین و جو در طیف‌های مختلف نور است؛ این ابزارها داده‌های دقیقی را درباره آب و هوا، از جمله طوفان‌ها، رعد و برق و آتش سوزی‌ها ارائه می‌دهند.

داده‌های این ماهواره علاوه بر پیش بینی دقیق‌تر آب و هوا و هشدارهای زودهنگام بلایای طبیعی به منظور بهبود تحقیقات آب و هوایی نیز استفاده می‌شود.

این همکاری نمونه‌ای از مشارکت موفق بین بخش دولتی و خصوصی برای پیشبرد اکتشافات فضایی و بهبود زندگی در زمین است. برنامه گُز نقش مهمی در ایمن نگه داشتن مردم و محافظت از کره زمین در برابر بلایای طبیعی ایفا خواهد کرد.

برنامه گُز بیش از چهل سال است که در حال انجام است و یکی از موفق‌ترین برنامه‌های ماهواره‌ای علمی در تاریخ بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته