دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پهپاد‌های امدادرسان ژاپنی به هوش مصنوعی مجهز شدند/ رصد جُرم در نقاط حادثه‌دیده + فیلم

پهپاد‌های امدادرسان ژاپنی به هوش مصنوعی مجهز شدند  رصد جُرم در نقاط حادثه‌دیده + فیلم
امدادرسانی با استفاده از پهپاد در مناطقی که در اثر بلایای طبیعی خسارت می‌بینند در ژاپن موضوع جدیدی نیست، اما محققان این نوآوری را به هوش مصنوعی نیز مجهز کرده اند تا از وقوع جرم در نقاط حادثه‌دیده جلوگیری کند.
کد خبر : 929834

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ ژاپن برای توسعه پهپاد‌های پیشرفتۀ مجهز به هوش مصنوعی برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد که تمرکز اصلی آنها نظارت بر مناطق حادثه‌خیز و کمک به سازمان‌های مجری قانون در شناسایی افراد مشکوک و دردسرساز است. این پهپاد‌های نوآورانه که به سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته و دوربین‌های با وضوح بالا مجهز خواهند شد، برای شناسایی خودکار فعالیت‌های غیرعادی طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، بار‌ها گزارش شده است در مناطقی که پس از تخلیه اجباری به دلیل بلایای طبیعی مانند زلزله یا سونامی، فعالیت‌های مجرمانه یا سرقت اموال رهاشده صورت گرفته است و این پهپاد‌ها می‌توانند چنین مواردی را شناسایی کنند.

برخلاف وسایل نقلیه سنتی پلیس، این پهپاد‌ها از مزیت سرعت برخوردار هستند و بنابراین می‌توانند در سریع‌ترین زمان به مکان‌های حادثه برسند و امدادرسانی را تسهیل کنند.

شینیچی ایشیزوکا، بنیان‌گذار اندیشکده «آینده عدالت کیفری» مستقر در توکیو، میگوید که این فناوری پیشرفته دارای پتانسیل بهبود عملیات پلیسی با هدف ایمن‌سازی مناطق آسیب‌دیده است و در عین حال احساس اطمینان خاطر را برای ساکنانی فراهم می‌کند که هنوز در آنجا حضور دارند و قابل درک است که نگران خانه و امنیت خود هستند.

تعهد دولت ژاپن به ادغام فناوری پیشرفته هواپیما‌های بدون سرنشین به دنبال توافق استراتژیک منعقدشده در ژانویه با وزارت دفاع ایالات متحده است. این توافقنامه تلاش مشترکی را برای گنجاندن قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپادها) نشان می‌دهد و چشم‌اندازی مشترک برای راه‌حل‌های امنیتی نوآورانه است.

به باور کارشناسانی که چشم‌انداز پیشرفت فناوری در ژاپن را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند، این کشور در زمینه رباتیک یک اکوسیستم صنعتی قوی دارد و در همین راستا، کاربرد‌های فناوری پهپاد به‌ویژه برای اهداف امنیتی و مدیریت بحران را به طور چشمگیری توسعه داده‌اند. این کارشناسان همچنین هشدار می‌دهند که احتمال سوءاستفاده از قابلیت‌های نظارتی این فناوری نیز وجود دارد و بنابراین، مکانیسم‌های ساختارمند برای هدایت آن باید تعبیه شود، زیرا در غیر این صورت ممکن است حریم خصوصی و آزادی‌های مدتی افراد خسارت‌دیده را نقض کند.

ژاپن سابقه‌ای طولانی و چالش‌برانگیز در مورد بلایای طبیعی دارد، از جمله حوادث فاجعه‌باری که در مارس ۲۰۱۱ و اخیراً در ژانویه ۲۰۲۴ رخ داد. معرفی پهپاد‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در استراتژی واکنش ژاپن به بلایا نشان‌دهندۀ رویکرد پیشگیرانه و آینده‌نگر برای واکنش به بلایا و پیشگیری از جرم در مناطقی است که به‌ویژه در برابر چنین رویداد‌هایی آسیب‌پذیر هستند. ژاپن با استفاده از فناوری پیشرفته، قصد دارد هم ایمنی و هم امنیت ساکنان خود را در طول بلایای طبیعی و پس از آن افزایش دهد و در عین حال اطمینان حاصل کند که از منابع مجری قانون به طور مؤثر و اخلاقی در تلاش‌های آنها برای حفاظت از جوامع استفاده می‌شود.

این گزارش از پایگاه اینترنتی  اینترستینگ اینجینیرینگ به فارسی برگردان شده است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته