دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«پهپاد نرم» با الهام از چنگال پرندگان ساخته شد + فیلم

«پهپاد نرم» با الهام از چنگال پرندگان ساخته شد + فیلم
محققان ام آی تی یک «پهپاد نرم» جدید ساخته‌اند که پنجه‌هایی مانند پرندگان دارد و می‌تواند اشیاء را با سرعت زیاد در هوا برباید.
کد خبر : 930454

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل ازاینترستینگ اینجینیرینگ، محققان مؤسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) یک پهپاد نرم ساخته‌اند که می‌تواند اشیاء را به دقت شناسایی، مکان‌یابی و درک کند.  این پهپاد به لطف سیستم ادراک پیشرفته و گیره نرم خود می‌تواند اشیاء را نیز مانند یک دست پرنده بگیرد و حرکت دهد.

این پهپاد با فناوری بالا به مکانیزم نرم و چنگال‌مانند مجهز شده است. در ویدیوی زیر که توسط آزمایشگاه ام آی تی اسپارک (MIT Spark) منتشر شده است، نمونه اولیه کوادکوپتر دیده می‌شود که یک بطری را با گیره‌هایش با سرعت‌های بالا جمع می‌کند.

محققان ام آی تی می‌گویند که این پهپاد نخستین نمونه از یک بازوی رباتیک هوایی نرم مجهز به ادراک کاملا درونی است که می‌تواند اجسام مختلف را از نظر بصری و ریخت‌شناسی شناسایی کند.

این پهپاد نرم از ساختار پرندگانی الهام گرفته شده است که می‌توانند به راحتی طعمه را گرفته و به مکان‌های مختلف حمل کنند. با این حال، پهپاد‌ها به کنترل دقیق‌تری نیاز دارند و در انجام مانور‌های پیچیده پرواز در حین چنگ زدن اجسام با چالش‌هایی مواجه می‌شوند.

در این مقاله تحقیقاتی آمده است: «بازو‌های رباتیک با توانایی چنگ زدن و گرفتن، نیاز به موقعیت‌یابی دقیق دارند که آنها را در معرض نیرو‌های واکنش بزرگ قرار می‌دهد و عملکرد را در سرعت‌های بالا محدود می‌کند، اما این پهپاد جدید سعی کرده بر این چالش غلبه کند.»

تاندون‌های انعطاف‌پذیر این پهپاد به آن اجازه می‌دهد به سرعت و به نرمی بسته شود و بنابر این با شکل جسمی که سعی در گرفتن آن دارد، سازگار می‌شود و خطر آسیب را کاهش می‌دهد. این پهپاد همچنین می‌تواند برای مأموریت‌های امداد و نجات استفاده شود.

قابلیت‌های جدید این پهپاد به آن اجازه می‌دهد تا اجسامی را که با سرعت ۰.۳ متر در ثانیه در حال حرکت هستند، بگیرد.

محققان تلاش می‌کنند پهپاد‌هایی را توسعه دهند که می‌توانند روی سطوح نشسته و وظایفی مانند نظارت بر ساختار‌ها و جمع‌آوری نمونه دی ان‌ای از درختان را انجام دهند. این پهپاد می‌تواند در آینده نزدیک این کار را انجام دهد.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته