دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به دلیل عدم استفاده از داده‌‌های کاربران؛

عرضه مدل‌های هوش مصنوعی متا در اروپا متوقف شد

عرضه مدل‌های هوش مصنوعی متا در اروپا متوقف شد
متا به دلیل درخواست ایرلند مبنی بر عدم استفاده از داده‌‌های کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام، عرضه مدل‌های هوش مصنوعی خود را در اروپا متوقف کرد.
کد خبر : 917087

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، شرکت رسانه اجتماعی آمریکایی متا اعلام کرد فعلاً برنامه‌های هوش مصنوعی خود را در اروپا عرضه نخواهد کرد، زیرا تنظیم‌کننده حریم خصوصی ایرلندی به آن گفته است که برنامه خود را برای استفاده از داده‌های کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام به تعویق بیندازد.

این اقدام متا پس از شکایات و فراخوان گروه حمایتی «نویب» (NOYB) به مقامات حفاظت از داده‌ها در اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، ایرلند، هلند، نروژ، لهستان و اسپانیا برای اقدام علیه این شرکت صورت گرفت.

متا برای استفاده از داده‌های شخصی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی (AI) خود بدون جلب رضایت است، اگرچه این شرکت گفته است که از اطلاعات آنلاین در دسترس عمومی و دارای مجوز استفاده خواهد کرد.

متا گفت که ناظر حریم خصوصی ایرلند از آن خواسته است تا آموزش مدل‌های زبان بزرگ (LLMs) خود را با استفاده از محتوای عمومی به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران بالغ فیسبوک و اینستاگرام به تأخیر بیندازد.

این شرکت گفت درخواست ایرلند گامی به عقب برای نوآوری و رقابت در توسعۀ هوش مصنوعی در اروپا است.

متا گفت: به زبان ساده، بدون درج اطلاعات محلی، ما فقط می‌توانیم تجربه درجه دومی را به مردم ارائه دهیم. این بدان معناست که ما در حال حاضر نمی‌توانیم هوش مصنوعی متا را در اروپا راه‌اندازی کنیم.

کمیسیون حفاظت از داده‌ها از توقف متا استقبال کرد و گفت که تصمیم آن پس از تعامل فشرده با رگولاتور گرفته شده است.

متا گفت که عرضه تاخیری مدل‌های هوش مصنوعی به آن اجازه می‌دهد تا به درخواست‌های دفتر کمیسر اطلاعات بریتانیا (ICO) رسیدگی کنند.
 
دفتر کمیسر اطلاعات بریتانیا از تصمیم متا استقبال کرد و گفت که به نظارت بر توسعه دهندگان اصلی هوش مصنوعی از جمله متا ادامه خواهد داد تا تدابیر امنیتی که آنها اعمال کرده اند را بررسی کند و از حقوق اطلاعاتی کاربران بریتانیایی محافظت کند.

مکس شرمز، رئیس گروه «نویب»، توقف موقت متا را به شکایات این گروه نسبت داد که هفته گذشته ارائه شده بود.

وی در بیانیه‌ای گفت: تاکنون هیچ تغییر رسمی در سیاست حفظ حریم خصوصی متا وجود نداشته است که این تعهد را از نظر قانونی لازم الاجرا کند. پرونده‌هایی که ما تشکیل داده ایم ادامه دارد و نیاز به تعیین تکلیف دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته