دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دستاورد مشترک هاروارد و گوگل؛

مغز مصنوعی حرکات مغز واقعی را تقلید کرد

مغز مصنوعی حرکات مغز واقعی را تقلید کرد
توسعه یک مدل از موش مجازی با مغز مصنوعی که می‌تواند حرکات یک مغز طبیعی را تقلید کند، دستاورد جدید محققانی است که قصد دارند جهانی نو برای علوم اعصاب رقم بزنند.
کد خبر : 916632

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ پژوهشگران دانشگاه هاروارد با همکاری آزمایشگاه هوش مصنوعی دیپ‌مایند گوگل یک مدل موش مجازی با مغز مصنوعی ساخته‌اند که می‌تواند حرکات را مانند همتای طبیعی خود تقلید کند. هدف از این مدل آن است که درک بهتری از کنترل مغز بر حرکت ارائه دهد.

رشته مدرن رباتیک با وجود همه پیشرفت‌هایش، هنوز از حرکت طبیعی حیوانات و انسان‌ها تقلید نکرده است. دیه‌گو آلداروندو، دانشجوی کارشناسی ارشد در هاروارد که در این پروژه مشارکت داشت، گفت که چالش‌ها هم در سخت افزار و هم در نرم افزار هستند. آلداروندو همراه با سایر محققان در هاروارد و دیپ‌مایند گوگل، مدل دیجیتال بیومکانیکی از یک موش را توسعه دادند.

آلداروندو توضیح داد: «از نظر سخت‌افزاری، ساخت ربات‌هایی با انعطاف‌پذیری و کارایی انرژی بدن حیوانات کار دشواری است. چالش دیگر، از تفاوت‌های بین شبیه‌ساز‌های فیزیک و دنیای واقعی ناشی می‌شود و انتقال کنترل‌کننده‌های آموزش‌دیده در شبیه‌سازی به ربات‌های واقعی را دشوار می‌کند.»

ساخت مدل موش مجازی

همکاری پژوهشگران با گوگل دیپ‌مایند در راستای توسعه پلتفرم ابزار‌هایی برای آموزش شبکه‌های عصبی مصنوعی است که می‌تواند به کنترل مدل‌های بیومکانیکی حیوانات در شبیه‌ساز‌های فیزیکی کمک کند. محققان برای آموزش شبکه‌های عصبی مصنوعی از داده‌های ضبط شده با وضوح بالا از موش‌های واقعی استفاده کردند.

آلداروندو توضیح داد: «این پیشرفت برای علوم اعصاب مهم است، زیرا امکان توسعه مدل‌های محاسباتی‌ای را فراهم می‌کند که حرکت حیوانات را در شبیه‌سازی فیزیکی خلاصه می‌کند و ساختار فعالیت عصبی را که باید از مغز‌های واقعی انتظار داشته باشیم، پیش‌بینی می‌کند.»

مقایسه اعصاب مجازی با اعصاب واقعی

با استفاده از آموزش شبکه‌های عصبی مصنوعی، محققان توانستند مدل‌های دینامیکی معکوس بسازند که دانشمندان معتقدند مغز ما از آنها برای هدایت حرکات بدن استفاده می‌کند. این چارچوب برای علوم اعصاب حرکتی مفید است، زیرا هماهنگیِ حرکت از تجربه تعامل با جهان به دست می‌آید.

داده‌های موش‌های واقعی به مدل مجازی کمک کرد تا نیرو‌های مورد نیاز برای ایجاد حرکت مورد نظر برای رسیدن به حالت مطلوب را بیاموزد. زمانی که فعالیت عصبی موش‌های واقعی و مدل مجازی اندازه‌گیری شد، محققان دریافتند که مدل مجازی به طور دقیق می‌توان فعالیت عصبی موش‌های واقعی را تقلید کند.

این تحقیق، دنیای بسیار نوینی از علوم اعصاب مجازی را عرضه می‌کند که در آن می‌توان از حیوانات شبیه‌سازی‌شده با هوش مصنوعی برای مطالعه مدار‌های عصبی و شاید چگونگی آسیب آنها در بیماری استفاده کرد.

این گزارش از پایگاه اینترنتی اینترستینگ اینجینیرینگ به فارسی برگردان شده است.

ارسال نظر
هلدینگ شایسته