دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

هوش مصنوعی در انتخابات؛ تهدید یا فرصت؟/ برگزاری انتخابات هند با چاشنی جعل عمیق

هوش مصنوعی در انتخابات؛ تهدید یا فرصت؟  برگزاری انتخابات هند با چاشنی جعل عمیق
استقبال انتخابات هند از هوش مصنوعی که با سرگرمی، جنگ چهره‌های سیاسی، احیای سیاستمداران و متقاعد کردن از طریق تماس‌های تلفنی شخصی با رأی‌دهندگان آغاز شد، مسیری را برای نقش هوش مصنوعی در دموکراسی مشارکتی باز کرده است.
کد خبر : 916466

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ چند روز پیش بود که هند بزرگترین انتخابات جهان را در ۵ ژوئن ۲۰۲۴ با بیش از ۶۴۰ میلیون رأی شمارش شده به پایان رساند و حالا ناظران می‌توانند ارزیابی کنند که احزاب و جناح‌های مختلف چگونه از فناوری‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و چه درس‌هایی برای بقیه کشور‌های جهان دارد.

کمپین‌های انتخاباتی از هوش مصنوعی برای جعل هویت نامزدها، افراد مشهور و سیاستمداران درگذشته (فوت شده) استفاده کردند، بر اساس برخی تخمین‌ها، میلیون‌ها رای دهنده هندی دیپ فیک‌های انتخاباتی را مشاهده کرده‌اند.

اما به‌رغم ترس از انتشار اطلاعات نادرست، در اکثر موارد کمپین‌ها، نامزد‌ها و فعالان انتخاباتی از هوش مصنوعی استفاده سازنده کردند. آنها از هوش مصنوعی برای فعالیت‌های سیاسی معمول، از جمله زد و خورد‌های سیاسی برای ارتباط بهتر با رأی دهندگان استفاده می‌کردند.

دیپ فیک بدون فریب

احزاب سیاسی در هند حدود ۵۰ میلیون دلار برای محتوای مجاز تولید شده توسط هوش مصنوعی در راستای ارتباط هدفمند با حوزه انتخابیه خود در این دوره از انتخابات هزینه کردند و تا حد زیادی هم موفق بودند.

استراتژیست‌های سیاسی هندی مدت‌هاست که تأثیر شخصیت و احساسات را بر رای دهندگان خود تشخیص داده‌اند و شروع به استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت پیام‌های خود کرده‌اند. شرکت‌های هوش مصنوعی جوان و آینده مانند «دِ ایندین دیپ فیکر» (The Indian Deepfaker) که خدمات خود را به صنعت سرگرمی آغاز کردند، به سرعت به این تقاضای فزاینده برای مطالب کمپین تولید شده توسط هوش مصنوعی پاسخ دادند.

در ژانویه، «موتوول کارونانیدی»، رئیس سابق ایالت جنوبی تامیل نادو، از طریق ویدئو در کنفرانس جناح جوانان حزبش ظاهر شد. او شال زرد، پیراهن سفید، عینک تیره بر سر داشت و سرش کمی به پهلو خم شده بود. اما کارونانیدی در سال ۲۰۱۸ درگذشته بود و حزب او مجوز دیپ فیک را صادر کرد.

هوش مصنوعی در انتخابات؛ تهدید یا فرصت؟/ برگزاری انتخابات هند با چاشنی جعل عمیق

در ماه فوریه، اکانت رسمی حزب فدراسیون مترقی آنا دراویدیان هند، یک کلیپ صوتی از «جیللِتا جَی‌رام» بازیگر و سیاستمدارهندی به نام «آما» یا «مادر» را منتشر کرد. جیللِتا نیز در سال ۲۰۱۶ درگذشت.

در همین حال، رای دهندگان از نمایندگان محلی خود تماس‌هایی دریافت کردند تا در مورد مسائل محلی گفت‌وگو کنند اما نکته مهم این بود که رهبر آن طرف تلفن جعل هویت هوش مصنوعی بود. کارگران حزب بارتیا جانتا (BJP) مانند «شاکتی سینگ راتور»، به طور مکرر به استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی مراجعه کردند تا ویدئو‌های شخصی‌سازی شده‌ای را برای رای‌دهندگان خاص در مورد مزایای دولتی که دریافت کرده‌اند ارسال کنند و از آنها بخواهند که رای خود را از طریق واتس‌اپ به آنها بدهند.

هوش مصنوعی چند زبانه

دیپ فیک تنها تجلی هوش مصنوعی در انتخابات هند نبود. مدت‌ها قبل از شروع انتخابات، «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند، در جمعی که ارتباط بین ایالت تامیل نادو در جنوب هند و شهر بنارس در ایالت شمالی اوتار پرادش را جشن می‌گرفتند، سخنرانی کرد. مودی با دستور به مخاطبان خود برای گذاشتن گوشی، با افتخار راه اندازی فناوری جدید هوش مصنوعی خود را اعلام کرد، زیرا سخنرانی هندی او به صورت بلادرنگ به زبان تامیل ترجمه شد.

در کشوری با ۲۲ زبان رسمی و تقریباً ۷۸۰ زبان  غیررسمی، حزب بارتیا جانتا ابزار‌های هوش مصنوعی را به کار گرفت تا شخصیت مودی را برای رای دهندگان در مناطقی که زبان هندی به راحتی قابل درک نیست، در دسترس قرار دهد. از سال ۲۰۲۲، مودی و حزب بارتیا جانتا او از ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی «هاشینی» (Bhashini) که در برنامه تلفن همراه «نامو» (NaMo) تعبیه شده است، برای ترجمه سخنرانی‌های مودی با صداپیشگی به زبان‌های تلوگو، تامیل، مالایالام، کانادا، اودیا، بنگالی، مراتی و پنجابی استفاده می‌کنند.

استفاده‌ خصمانه از هوش مصنوعی در انتخابات

احزاب سیاسی هند، رفتار‌های مخرب و تخریب‌های آنلاین را دو چندان کردند و از هوش مصنوعی برای تقویت جنگ‌های میم در حال انجام خود استفاده کردند. در اوایل فصل انتخابات، کنگره ملی هند یک کلیپ کوتاه را برای ۶ میلیون دنبال کننده خود در اینستاگرام منتشر کرد که عنوان آهنگ را از یک آلبوم موسیقی هندی جدید به نام «دزد»(Chor) گرفته بود. این ویدیو شباهت دیجیتالی مودی را به خواننده اصلی پیوند زد و صدای او را با اشعار بازسازی شده در انتقاد از روابط نزدیک او با سرمایه‌داران بزرگ تجاری هندی شبیه‌سازی کرد.

بارتیا جانتا  با ویدئوی خود در حساب اینستاگرام خود با ۷ میلیون دنبال کننده تلافی کرد، که شامل یک ویدئو از مبارزات انتخاباتی مودی در خیابان ها، مخلوط با کلیپ‌های حامیان او، اما با موسیقی منحصر به فرد بود. این یک آهنگ قدیمی هندی وطن پرستانه بود که توسط خواننده معروف ماهندرا کاپور خوانده شد که در سال ۲۰۰۸ درگذشت، اما با شبیه سازی صدای هوش مصنوعی دوباره زنده شد.

خود مودی ویدئویی که توسط هوش مصنوعی از رقصیدن او ساخته شده است را توییت کرد و اظهار داشت: «چنین خلاقیتی در فصل اوج نظرسنجی واقعاً لذت بخش است.»

هوش مصنوعی در انتخابات؛ تهدید یا فرصت؟/ برگزاری انتخابات هند با چاشنی جعل عمیق

در برخی موارد، لفاظی‌های خشونت‌آمیز در کمپین مودی که مسلمانان را در معرض خطر قرار می‌دهد و به خشونت دامن می‌زند، با استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی منتقل می‌شود، اما آسیب را می‌توان در خود لفاظی نفرت‌انگیز و نه لزوماً ابزار‌های هوش مصنوعی مورد استفاده برای گسترش آن جستجو کرد.

تجربه هند

هند اولین پذیرنده است و آزمایشات این کشور با هوش مصنوعی به عنوان نمونه‌ای از آنچه بقیه جهان می‌توانند در انتخابات آینده انتظار داشته باشند عمل می‌کند. توانایی این فناوری در تولید دیپ‌فیک‌های بدون رضایت از هر کسی می‌تواند تشخیص واقعیت از داستان را سخت‌تر کند، اما استفاده‌های مجاز و توافقی آن احتمالاً دموکراسی را در دسترس‌تر می‌کند.

استقبال انتخابات هند از هوش مصنوعی که با سرگرمی، جنگ میم‌های سیاسی، جذابیت‌های عاطفی به مردم، احیای سیاستمداران و متقاعد کردن از طریق تماس‌های تلفنی شخصی با رای‌دهندگان آغاز شد، مسیری را برای نقش هوش مصنوعی در دموکراسی مشارکتی باز کرده است.

درس‌هایی برای دموکراسی‌های جهان

هدف هر حزب سیاسی یا نامزد در یک دموکراسی این است که نقاط تماس هدفمندتری با رای دهندگان خود داشته باشد. انتخابات هند تلاش منحصربه‌فردی را برای استفاده از هوش مصنوعی برای ارتباطات فردی‌تر در میان حوزه‌های مختلف زبانی و قومی نشان داد و پیام‌های آنها را به‌ویژه برای جمعیت‌های روستایی و کم‌درآمد قابل دسترس‌تر کرد.

هوش مصنوعی و آینده دموکراسی مشارکتی می‌تواند ارتباطات سازنده را نه تنها شخصی‌سازی کند، بلکه به یک گفت‌وگو نیز تبدیل کند، بنابراین رای‌دهندگان می‌توانند خواسته‌ها و تجربیات خود را مستقیماً و به سرعت با نمایندگان خود به اشتراک بگذارند.

هند می‌تواند نمونه‌ای از تسلط اخیر خود در ارتباطات حزب به مردم با کمک هوش مصنوعی و حرکت آن به فراتر از سیاست باشد. دولت این کشور در حال حاضر از این پلتفرم‌ها برای ارائه خدمات دولتی به شهروندان به زبان مادری آنها استفاده می‌کند.

در صورت استفاده ایمن و اخلاقی، این فناوری می‌تواند فرصتی برای عصر جدیدی در حکمرانی، به ویژه برای رسیدن نیاز‌ها و تجربیات مردم به مسئولین باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته