دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فاوا در دولت آینده (۳):

پروژه فیبر نوری مهم‌ترین اقدام زیرساختی دولت سیزدهم/ فیلترینگ اقدامات مثبت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

پروژه فیبر نوری مهم‌ترین اقدام زیرساختی دولت سیزدهم  فیلترینگ اقدامات مثبت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد
کارشناس فناوری اطلاعات گفت: در حوزه ارتباطات هرچقدر زیرساخت و فیبر نوری توسعه یابد، مادامی که چاره‌ای برای فیلترینگ پیدا نشود، نارضایتی باقی می‌ماند و کار‌های مثبت هم دیده نمی‌شود.
کد خبر : 916226

محمد کشوری کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره اقدامات و دستاوردهای مهم وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم گفت: این دولت توانست با همت خود پروژه فیبر نوری را به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی کشور آغاز کند و با در نظر گرفتن ۸ درصد درآمد اپراتور‌های همراه به توسعه این شبکه کمک کند و یک منبع مالی پایدار در کشور داشته باشد.

وی بی‌توجهی ویژه به کلان شهرها را از نقاط ضعف این پروژه برشمرد و افزود: توسعه فیبر نوری در استان‌ها با تمرکز ویژه‌تری انجام شد؛ اما توسعه آن در کلان شهرهایی مثل تهران، مشهد، اهواز، شیراز و تبریز به کندی پیش رفت و از نظر تعداد مشترکین متصل به تعداد قابل قبولی نرسید.

کشوری درخصوص مطالبه خود از دولت آینده و رفع موانع موجود در این حوزه گفت: موضوع دیگر این است که با توسعه این زیرساخت‌ها کاربران همچنان رضایت چندانی از سرعت اینترنت ندارند، بخشی از این نارضایتی به دلیل ضعف زیرساخت‌هاست ولی بخش عمده‌ای ناشی از سیاست‌های فیلترینگ است چون هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم بر روی شبکه تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: گروهی از مردم چه بخواهیم چه نخواهیم از پلتفرم‌های فیلتر شده استفاده می‌کنند و این بازی بی‌انتها بین کاربران و فیلترکنندگان باعث افزایش نارضایتی است، طبق آخرین آمار ارائه شده توسط کمیسیون صنایع مجلس و مراکز نظرسنجی ۶۰ درصد مردم از پلتفرم‌های فیلتر شده استفاده می‌کنند، این یعنی نارضایتی۶۰ درصدی و نکته مهمی است چون اقداماتی که در شبکه انجام می‌شود و کاربرد‌های مفید آن را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

این کارشناس ارتباطات با اشاره به عدم دسترسی به برخی از سایت‌های ایرانی در خارج از کشورافزود: عدم دسترسی خارجی یا ایران اکسس کردن برخی از سایت‌ها که به نوعی برای افزایش امنیت انجام می‌شود نیز باعث افزایش نارضایتی می‌شود و دسترسی را برای ایرانی‌های خارج از کشور و مسافران سخت می‌کند.

کشوری با بیان اینکه در حال حاضر فیلترشکن‌ها به صورت گسترده در حال استفاده توسط تمامی اقشار جامعه از جمله کودکان و نوجوانان است، ادامه داد: متاسفانه مشکل فیلترینگ تاکنون حل نشده و معلوم نیست برنامه دولت به عنوان حاکمیت چیست زیرا اخلال در سایت‌ها به واسطه تبعات خواسته یا ناخواسته فیلترینگ موضوعی است که تحت الشعاع حوزه زیرساخت هم قرار می‌گیرد. چون هرچقدر زیرساخت ایجاد شود و فیبر نوری توسعه یابد، مادامی که جوابی برای این مسئله وجود نداشته باشد نارضایتی باقی می‌ماند و کار‌های مثبت هم دیده نمی‌شود.

وی درباره انتظارات فاوا از دولت آینده به رفع اصلاح برخی از سیاست‌ها اشاره کرد و افزود: پروژه توسعه فیبر با اصلاح برخی سیاست‌ها حتما باید ادامه پیدا کند و روی شهر‌های بزرگ متمرکز شود، از سوی دیگر به طور جدی برای فیلترینگ چاره‌ای اندیشدیده شود زیرا ادامه دادن به این صورت منطقی نیست و باید از نظر کارشناسان در این حوزه استفاده کرد.

کشوری گفت: متاسفانه برخی تصمیم گیری‌ها پنهان از چشم مردم و ذینفعان اتفاق می‌افتد، مثال واضح کمیته فیلترینگ و کمیته تعیین مصداق مجرمانه است؛ زیرا درخصوص موضوعات مهمی که با زندگی روزمره مردم سرکار دارد تصمیم گیری می‌شود و متاسفانه مشخص نیست این تصمیمات چطور و توسط چه کسی گرفته می‌شود یا چه کسی موافق یا مخالف است، چون ۶ عضو نماینده دولت هستند و دو عضو از مجلس، مردم حق دارند بدانند نظراین افراد در این زمینه چیست، پس باید این فرآیند‌ها اصلاح شود تا بعد ببنیم تصمیمی که گرفته می‌شود و فرایند تصمیم به چه نحوی خواهد بود که اصلاح این فرایند‌ها مقدم بر خود تصمیم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته