دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ثبت تصویری تاریخی از مینی‌ربات کاوشگر چینی در ماه

ثبت تصویری تاریخی از مینی‌ربات کاوشگر چینی در ماه
مینی‌ربات هوشمندی که همراه کاوشگر چانگ‌ای‌۶ به سمت دور ماه فرستاده شد، عکسی از این کاوشگر در لحظه تاریخی اکتشاف ماه ثبت کرده است.
کد خبر : 917071

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا بهدنقل از سی‌جی‌تی‌ان، مینی‌ربات هوشمندی که همراه کاوشگر چانگ‌ای‌۶ به سمت دور ماه فرستاده شد، عکسی از این کاوشگر در لحظه تاریخی اکتشاف ماه ثبت کرده است.

این عکس که توسط اداره ملی فضایی چین (CNSA) منتشر شد، توسط یک مینی‌ماه نورد گرفته شده که توسط ماموریت چانگ‌ای‌۶ به ماه منتقل شد.

به گفته شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) که توسعه دهنده آن است، این مینی ربات هوشمند در طول سفر ماموریت به ماه و فرود روی ماه به فرودگر متصل شد و پس از آنکه چانگ ای‌۶ نمونه‌هایی را در سمت دور ماه جمع آوری کرد، مینی‌ماه‌نورد به طور مستقل از فرودگر جدا شد و با حرکت در یک مسیر مناسب که خود آن را انتخاب کرده بود، زاویه ایده آل را پیدا و تصویر را ثبت کرد.

ثبت تصویری جالب از مینی‌ربات کاوشگر چینی در ماه

مینی‌ماه نورد مذکور با وزن تقریبی ۵ کیلوگرم، بسیار سبک‌تر از یوتو، نخستین ماه نورد چینی است که وزن آن تقریباً معادل دو انسان بالغ بود.

به گفته شرکت علوم و فناوری هوافضای چین، این مینی‌ربات علیرغم اندازه جمع و جور خود، توانایی بالایی دارد و هوش خودران را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. علاوه‌براین، اقدامات نوآورانه آن نشان دهنده یک گام مهم رو به جلو در توسعه هوش خودمختار در تلاش‌های اکتشاف فضای عمیق است که نویدبخش تاثیر مثبت بر اکتشافات آینده ماه است.

یکی از بخش‌های مهم این مأموریت، بخش فرعی آن و ارسال یک ربات کوچک به سطح ماه بود. این  مینی‌ربات قبل از انجام مأموریت اصلی، یعنی جمع آوری نمونه، به سطح ماه نزدیک شد و تصاویری از محیط اطراف خود گرفت و توانست تصاویری از کاوشگر چانگ‌ای‌۶ و دیگر اجزای مأموریت ثبت کند که برای محققان و مخاطبان بسیار جالب بود. این تصاویر نه تنها اطلاعات مفیدی ارائه کردند، بلکه شگفتی‌ها و ابهاماتی را هم برای محققان تنها قمر زمین ایجاد کرد.

مأموریت چانگ‌ای ۶ درنهایت به عنوان یکی از مأموریت‌های پیشرو چین در زمینه مطالعه ماه و فضای بیرون از زمین شناخته شد و موفقیت‌های آن نقطه عطفی در تاریخ برنامه‌های فضایی این کشود محسوب می‌شود.

چین به عنوان یکی از کشور‌های پیشرو در علوم و فناوری فضایی شناخته می‌شود و از سال‌های دور در صنعت فضایی فعالیت می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته