دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نصب بزرگ‌ترین دوربین نجومی جهان در شیلی

نصب بزرگ‌ترین دوربین نجومی جهان در شیلی
بزرگ‌ترین دوربین نجومی جهان بر فراز قله کوه سررو پاچون در شیلی نصب می‌شود تا ماده تاریک و راز کیهان را کشف کند.
کد خبر : 915655

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، بزرگ‌ترین دوربین دیجیتال که تا به حال برای نجوم ساخته شده با وضوح بالای ۳.۲ گیگاپیکسل و وزن تقریباً سه تن آماده نصب بر فراز قله کوه سررو پاچون در شیلی است.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دوربین به همراه وظیفه بلندپروازانه انجام یک دهه اکتشاف بی‌سابقه، قرار است تحول بزرگی در نجوم رقم بزند.

استوارت کوردر، محقق ارشد این مطالعه در شرح این پروژه گفته است: همه چیز‌هایی که ما برای اجرای این عملیات نیاز داشتیم در حال حاضر در قله و آماده برای نصب است.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط وب سایت این رصدخانه، رصدخانه روبین یک سیستم پیچیده و یکپارچه متشکل از یک تلسکوپ زمینی با میدان وسیع، دوربین و یک سیستم پردازش خودکار داده است.

این دوربین قادر به تولید تقریبا ۲۰ ترابایت داده در هر شب است و اکتشاف ده ساله آن یک پایگاه داده ۱۵ پتابایتی ایجاد می‌کند.

دانشمندان می‌گویند، تنها یکی از تصاویر ۳۲۰۰ مگاپیکسلی آن نیاز به ۳۷۸ دستگاه تلویزیون ۴ K با کیفیت فوق‌العاده بالا داشته و وضوح تصویر آن‌قدر خوب است که در تصاویر ثبت‌شده با این دوربین می‌توان توپ گلفی را از فاصله ۲۵ کیلومتری تشخیص داد.

هدف از این اکتشاف، درک ماهیت انرژی تاریک و ماده تاریک در جهان است که تاکنون تنها بخش کوچکی از آن شناخته شده است؛ هدف دیگر از نصب این دوربین نجومی مطالعه احتمال برخورد سیارک‌ها با زمین، یا ستارگان و سیارات نزدیک به خورشید است.

این دوربین قادر است تصاویر با کیفیت بالا از آسمان را ثبت کرده و مطالعات مهمی در زمینه کیهان انجام دهد.

محل استقرار بزرگ‌ترین دوربین نجومی جهان به‌عنوان یکی از بهترین مکان‌های برای مشاهده و رصد کیهان شناخته شده است. 

این پروژه با همکاری بین‌المللی انجام می‌شود و تلاش برای کشف اطلاعات جدیدی از کیهان است.

شیلی به لطف آسمان صاف صحرای آتاکاما، خشک‌ترین بیابان روی زمین، میزبان بسیاری از سرمایه گذاری‌های جهان در نجوم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته