دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مارال ایزدبخش در گفت‌وگو با آنا:

نمایش فیزیکال بانوان «میتوس» به تالار وحدت می‌رود/ وقتی تمدن‌ها دستمایه تئاتر می‌شوند

نمایش فیزیکال بانوان «میتوس» به تالار وحدت می‌رود  وقتی تمدن‌ها دستمایه تئاتر می‌شوند
مارال ایزدبخش کارگردان تئاتر از آماده‌سازی گروه خود برای اجرای یک نمایش بانوان فیزیکال به نام «میتوس» در تالار وحدت خبر داد.
کد خبر : 913489

مارال ایزدبخش کارگردان و نویسنده تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره اجرای آتی خود در تالار وحدت توضیح داد: «میتوس» به معنای سخن و گفت‌وگو است در واقع این کاری مشترک بین من و نگین مدنی، نویسنده و کارگردان تولید شده است.

وی با اشاره به پژوهشی بودن این نمایشنامه گفت: سه سال درگیر پژوهش و 6 ماه تمرین کار بودیم و روی اولین تا آخرین نقش برجسته‌هایی که به دستمان رسید کار کردیم و آنها را تبدیل به داستان و پرفورمنس کردیم. جالب است که بدانید اولین نقش برجسته‌ای که در ایران وجود دارد را تا به حال فکر می‌کردند فرانسوی است ولی طبق پژوهش‌هایمان مشخص شد که این نقش برجسته هم به تمدن ایران و محدوده گلپایگان باز می‌گردد که برای ۴ هزار سال پیش است.

ایزدبخش با اشاره به اینکه نگین مدنی طراح حرکت دوست و همکار صمیمی او است، گفت: ما تلاشمان این بود که در این اجرا فراتر از مرز‌ها گام بگذاریم و بیشتر اجرا‌های بانوان تا به حال در کشورمان حرکات فولک بوده که ما تلاش کردیم کاری متفاوت کنیم وبه همین دلیل سراغ نقش برجسته‌ها و بزرگ مادر اولیه برویم و به مخاطب نشان دهیم که از چه نسلی زاده شده است.

وی درباره محتوای کار گفت: این نمایش 12 اپیزود دارد که هر کدام داستان متفاوتی را از تمدن‌های ایران، بین النهرین، مصر، هند و ژاپن به صورت بی کلام و با موزیک و حرکت جلو با حضور ۵۰ پرفورمر روایت میکند. فعلا قرار است همین یک اجرا را داشته باشیم و در صورتی که بازخورد خوبی بگیریم ممکن است در آینده اجرای مجدد داشته یا اینکه همین کار را با مجور به اجرای عموم برسانیم.

ایزدبخش در پاسخ به این سوال که آیا اجرای بانوان آورده مالی دارد، گفت:‌خیر حتی هزینه لباس و سالن هم در نمی‌آید، چراکه هیچ اسپانسری هم این دست کار‌ها را قبول نمی‌کند و همه هزینه‌های روی دوش خودمان است و همه بچه‌ها براساس علاقه کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیچ مشکلی برای گرفتن مجوز نداشته‌اند، گفت: اجرا‌های بانوان خیلی وقت است که به صورت روتین در تالار وحدت اجرا می‌شوند و مجوز می‌گیرند ما هم از خانم آزاده دهقانی در مرکز هنر‌های نمایشی برای حمایت‌هایشان تشکر می‌کنیم.

این کارگردان و نویسنده در پاسخ به این سوال که آیا مخاطب با وجود بی کلام بودن متوجه اتفاقات نمایش می‌شود یا خیر، گفت: ما کار تمدن باستانی کردیم ممکن است خیلی‌ها از داستان سردرنیاورند به همین دلیل قبل اجرا یک نریشن و یک ویدئومپینگ شامل المان‌های کار برای دادن بخشی از خوراک فرهنگی به مخاطب می‌دهیم، بروشور‌هایی هم به مخاطب داده می‌شود که براساس هر اپیزود توضیحاتی از مفاهیم ارائه شده است. همه اینها به فهم کار کمک می‌کند. برخی صحنه‌ها، چون اپیزود ژاپن و یونان همه دکور‌های بزرگ مثل کشتی و عروسک‌های غول پیکر دارد و در آخر هم ققنوس را از تمدن ایران داریم که نشان از تولد و باروری دارد.

این نمایش ساعت ۱۸، نهم تیر ماه در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته