دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عرفه؛ ترکیبی دلنشین از معرفت و شهادت در دامنه کوه رحمت

عرفه؛ ترکیبی دلنشین از معرفت و شهادت در دامنه کوه رحمت
دل‌های شیفتگان و عاشقان حضرت سیدالشهدا (ع) با خواندن هر فرازی از دعای عرفه، روانه کربلا می‌شد و دلسوخته کاروانی بودند که سالار آن حجش را ناتمام گذاشت.
کد خبر : 917308

گروه فرهنگ و جامعه  خبرگزاری علم و فناوری آنا- *مرتضی قهرمانی؛ در روز عَرَفَة صحرای عرفات مملو از حاجیانی بود که پس از احرام بستن از روز هشتم ذی‌ججه در مکه مکرمه عازم این صحرا و کوه جبل الرحمة شده بودند. این دسته از حاجیان شب را در این صحرا بیتونه داشته و با آمادگی قلبی، حضور معنوی، ادراک و شناخت فردی در آستانه ظهر شرعی و قبل از فریضه نماز ظهر نیت وقوف در عرفات کردند.

مسلمین حاجی با حضور جمعی و‌ رازونیاز و عبادت‌هایشان و با اطاعت از دستور خداوند متعال سبب سرشکستگی و شرمساری شیطان شده و آنرا خوار و ذلیل کردند.

حاجیان جمعند دور هم همه

پس کجا رفته حسین فاطمه(س)

اوست صحرای بلا قربانگهش

بلکه هفتادودو قربان همرهش

اما این حاجیان دعای پرفیض عرفه را در حالی برگزار کردند که گویا به یاد عاشورا و ماه محرم بودند. با هر فرازی که از این دعا قرائت می‌شد، شیفتگان و عاشقان حضرت سیدالشهدا (ع) دلشان را روانه کربلا کرده و دلسوخته کاروانی بودند که سالار قافله اش نتوانست حجش را بجا آورد.

گفتنی است که در روز عرفه کوه «جبل الرحمه» مملو از حاجیانی از کشور‌های مختلف نیز بود که ساعت‌هایی شبانه روز را به ذکر دعا و راز و نیاز با خداوند منان پرداختند.

براساس فلسفه اعمال حج تمتع، مسلمین حاجی شامگاه عرفه و شب عید قربان صحرای عرفات را به سمت مشعر ترک خواهند نمود و پس از آن در منی و جمرات اعمال دیگری از حج را انجام خواهند داد.

* مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته