در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

غرب زن را به کالا تبدیل کرد/ واکاوی راز شعارهای حقوق زن در غرب

غرب زن را به کالا تبدیل کرد  واکاوی راز شعارهای حقوق زن در غرب
یک کارشناس دینی با بیان اینکه ادعای طرفداری از زن در غرب سروصدای زیادی ایجاد کرده است، گفت: ظلمی که در غرب به زن شده، در جهان بی‌سابقه بوده و غرب زن را در حد کالا و بدترین نوع برده پایین آورده است، در حالی که طلبکارانه حقوق زن در اسلام را زیر سؤال می‌برند.

حجت‌الاسلام احمد نظرپور کارشناس دینی و مطالعات انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با بیان اینکه بار دیگرسخنان حکیمانه ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله امام‌خامنه‌ای باطل کننده نقشه‌های شوم دشمنان اسلام در مورد جایگاه زنان بود، ابراز داشت: یکی از حوزه‌های مهم سرمایه گذاری در جنگ با اسلام و جمهوری اسلامی ایران موضوع زنان است. دشمن از یک طرف به دنبال به فساد کشاندن جامعه زنان است و از سوی دیگر به دنبال القای این مطلب هستند که اسلام و نظام اسلامی به زنان ظلم کرده است.

انتقاد از جایگاه زن در غرب: غرب زن را کالا کرد

وی افزود: اگرچه شعار طرفداری از زن در غرب سرو صدای زیادی کرده است، اما در واقع ظلمی که در غرب به زن شده است در هیچ جای جهان اتفاق نیفتاده است. بعد همین جماعتی که زن را در حد کالا و برده و آن هم بدترین نوع برده پایین آورده‌اند؛ طلبکارانه می‌گویند چرا در اسلام حقوق زن رعایت نمی‌شود؟ دشمن تلاش دارد تا وانمود کند که زنان در غرب با برخورداری از عدالت جنسیتی و تمامی آزادی‌ها و حقوق برابر با مردان به سرعت در حال طی کردن مسیر‌های پیشرفت و ترقی هستند، اما واقعیت چیز دیگری است.

تفاوت فاحش ظلم غرب و حمایت اسلام از زن

حجت‌الاسلام نظرپور با تأکید بر اینکه نگاه اسلام این است که زن و مرد از لحاظ ارزش‌های انسانی برابر هستند، بیان داشت: مرد مسلمان و زن مسلمان در مورد ارزش‌های اللهی و انسانی هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. وظایف مشترکی هم دارند؛ وظیفه‌ امر به معروف مشترک است، وظیفه‌ خدمت مشترک است، وظیفه جهاد فی سبیل الله برای هر کدام به نوعی مشترک است و مربوط به مرد یا مربوط به زن به طور ویژه نیست.

غرب زن را به کالا تبدیل کرد/ واکاوی راز شعارهای حقوق زن در غرب

وی با اشاره به اینکه از سوی مردان و زنان هر کدام وظایف ویژه‌ای دارند، ادامه داد: خدای متعال به خاطر همین وظایف ویژه ترکیب ساختمان جسمی و روحی آن‌ها را هم متناسب با آن وظیفه بنا کرده است. بنابراین این نگاه اسلام و نگاه جمهوری اسلامی به «زن» است و ما به این نگاه افتخار می‌کنیم؛ ما سر تا پا اعتراض به منطق غربی و روش و سبک زندگی غربی در مورد زن هستیم و معتقد هستیم آن‌ها دارند به زن ظلم می‌کنند.

برابری ارزشی و تفاوت در وظایف؛ نگاه اسلام به زن و مرد

این کارشناس انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه اسلام زنان را تا حدودی که منجر به فساد نشود از شرکت در اجتماع نهی نمی‌کند، اظهار داشت: بلکه اسلام در بعضی موارد شرکت آن‌ها را واجب می‌داند، مانند حج که بر زن و مرد متساویاً واجب است. از سویی دیگر اسلام به خطرات ناشی از روابط به اصطلاح آزاد جنسی کاملاً آگاه است. نهایت مراقبت را در برخورد‌های زنان و مردان اجنبی دارد.

وی گفت: امام خمینی (ره) در این زمینه فرمود که «زن‌ها انسان سازند؛ وظیفه زن‌ها انسان‌سازی است. اگر زن‌های انسان‌ساز از ملت‌ها گرفته بشوند ملت‌ها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد.» بنابراین از دیدگاه امام خمینی (ره) زنان از هر دین و آیینی مهره‌هایی سرنوشت‌ساز برای جوامع هستند و فرموده‌اند سعادت و شقاوت کشور‌ها بسته به وجود زن است. این خیلی مهم است که امام خمینی (ره) جامعه را محصول زحمات زنان می‌دانند و فرموده‌اند زن مربی جامعه است.

نقش محوری زن در ساختار جامعه از منظر امام خمینی (ره)

حجت‌الاسلام نظرپور با بیان اینکه امام خمینی (ره) علاوه بر سعادت دنیوی افراد سعادت اخروی آن‌ها را هم مدیون زن‌ها می‌دانند، تصریح کرد: معمار کبیر انقلاب فرمودند که «از دامن زن مرد به معراج می‌رود»، اینها بخشی از نظرات یک اسلام‌شناس بزرگ است.

نقد مفهوم «تساوی» حقوق زن و مرد در غرب

وی با اشاره به اینکه زن و مرد در انسانیت برابرهستند، افزود: ولی زن و مرد دارای دو گونه خصلت‌ها و دوگونه روانشناسی هستند و این اختلاف ناشی از عوامل جغرافیایی و یا تاریخی و اجتماعی نیست، بلکه طرح آن درمتن آفرینش ریخته شده است. طبیعت از این دوگانگی‌ها هدف داشته است و هرگونه عملی برضد طبیعت و فطرت عوارض نامطلوبی به بار می‌آورد.

این کارشناس دینی تساوی و آزادی را شرط لازم‌ دانست و خاطرنشان کرد: اما شرط کافی نیستند که عمداً یا سهواً تساوی به جای تشابه به کار رفته است و برابری و همانندی یکی شمرده شد. حقیقت این است که این بی توجهی را نمی‌توان تنها به حساب یک غفلت فلسفی ناشی از شتابزدگی گذاشت، بلکه عوامل دیگری نیز در کار بود که می‌خواست از عنوان «آزادی» و «تساوی» زن استفاده کند.

وی ادامه داد: یکی از آن عوامل این بود که مطامع سرمایه داران در این جریان بی‌دخالت نبود. کارخانه‌داران برای اینکه زن را از خانه به کارخانه بکشند و از نیروی اقتصادی او بهره‌کشی کنند، حقوق زن، استقلال اقتصادی زن، آزادی زن و تساوی حقوق زن با مرد را عنوان کردند و آن‌ها بودند که توانستند به این خواسته‌ها رسمیت قانونی بدهند.

حجت‌الاسلام نظرپور بیان داشت: «ویل دورانت» در فصل نهم از کتاب «لذات فلسفه» پس از نقل برخی نظریات تحقیرآمیز نسبت به زن اشاره می‌کند به اینکه در انقلاب فرانسه با آنکه سخن از آزادی زن هم بود، اما عملاً هیچ تغییری رخ نداد. او می‌گوید تا حدود سال ۱۹۰۰ زن به سختی دارای حقی بود که مرد ناگریز باشد از روی قانون آن را محترم بدارد.

وی گفت:‌ دورانت آنگاه درباره علل تغییر وضع زن در قرن بیستم بحث می‌کند و می‌گوید آزادی زن از عوارض انقلاب صنعتی است. سپس به سخن خود چنین ادامه می‌دهد که «زنان کارگران ارزان‌تری بودند و کارفرمایان آنان را برای مردان سرکش سنگین قیمت ترجیح می‌دادند یک قرن پیش در انگلستان کارپیدا کردن برمردان دشوار گشت، اما اعلان‌ها از آنان می‌خواستند که زنان و کودکان خود را به کارخانه‌ها بفرستید. اینها به حساب آزادی زن و تساوی‌اش با مرد از او بهره‌کشی کردند.

این کارشناس انقلاب اسلامی ابراز داشت:‌ آنچه از نظر اسلام مطرح است این است که زن و مرد به دلیل اینکه یکی زن است و دیگری مرد در جهات زیادی مشابه یکدیگر نیستند، خلقت و طبیعت آن‌ها را یکنواخت نخواسته است. در دنیای غرب سعی می‌شود میان زن و مرد از لحاظ قوانین و مقررات و حقوق و وظایف وضع مشابهی به وجود آورند، تساوی حقوق یک مارک تقلبی است که مقلدان غرب بر روی این رهاورد غربی چسبانیده‌اند.

نگاه اسلام به علاقه جنسی و بن‌بست غرب

وی با بیان اینکه زنان نباید اجازه دهند به اسم تشابه حقوق تساوی حقوق آن‌ها نادیده گرفته شود، افزود: «برتراند راسل» می‌گوید که در همه آیین‌ها نوعی بدبینی به علاقه جنسی یافت می‌شود مگر در اسلام. اسلام از نظر مصالح اجتماعی حدود و مقرراتی برای این علاقه وضع کرده، اما هرگز آن را پلید نشمرده است. با گذر بشر از دوران پذیرش کورکورانه آموزه‌های تمدن غرب دیگر خسارت‌های عظیم و تحمیلی تمدن نوین صعود از پله‌های تکامل و ترقی محسوب نمی‌شود.

حجت‌الاسلام نظرپور اظهار داشت: اکنون خیل عظیمی از ساکنان کره زمین این حقیقت را دریافته‌اند که بت‌های عصر جدید و وعده‌های فریبنده آن‌ها نه تنها قادر به برآوردن آرزو‌های انسان نیستند، بلکه خود انسان را دچار سرخوردگی می‌کنند.

وی ادامه داد: «مایکل دنیس برد» استاد تاریخ دانشگاه اریزونای آمریکا که در سال ۱۹۹۲ به اسلام گرویده می‌گوید: به عقیده من مدنیت و تمدن غرب به زودی به بن‌بست خواهد رسید و به جایش مدنیت و تمدن اسلامی خواهد نشست.... آمریکا و همه دنیا امروز به چنان بحرانی دچار شده‌اند که مانند آن در تاریخ سابقه نداشته است. اگر بتوان دوره‌ای را با دوره جاهلیت پیش از ظهور پیامبر (ص) مقایسه کرد همین دوره و عصر ما است. با این حال جهان و به خصوص آمریکا می‌توانند با پذیرش اسلام در خود انقلاب درونی ایجاد کنند، تنها این دین است که می‌تواند کشور من و جهان را از قید برهاند و از نادرستی‌ها آزاد کند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: اندیشمندانی چون پرفسور«لا ماند» متفکر فرانسوی ورئیس موسسه اسلام و غرب تصریح می‌کنند راهی که غرب در پیش گرفته است به نابودی اصول اجتماعی و مدنیت منجر خواهد شد و جهان غرب برای یافتن راه گم کرده خود به اسلام نیاز دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا