دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اختصاصی آنا؛

زائران حج در سرزمین منا به شیطان سنگ زدند+ فیلم

زائران حج در سرزمین منا به شیطان سنگ زدند+ فیلم
زائران حج در نخستین روز حضور در سرزمین منا به شیطان سنگ زدند.
کد خبر : 917482

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، زائران حج در نخستین روز حضور در سرزمین منا به شیطان سنگ زدند.

گفتنی است، زائران خانه خدا امروز دهم ذی الحجه مراسم رمی جمرات، ذبح کردن و حلق (تراشیدن موی سر) را آغاز کردند و در روز عید قربان، حاجی شدن خود را در سرزمین وحی جشن گرفتند. عزیمت زائران عزیز بر اساس زمانبندی تعیین شده و به صورت منظم انجام می شود.
 

زائران حج در سرزمین منا به شیطان سنگ زدند+ فیلم

زائران ایرانی در گروههایی تعیین شده به سمت جمرات حرکت می کنند و بعد از رمی جمره به چادرها بازگشته و بعد از ذبح قربانی که توسط ذابحان و به نیابت از حجاج صورت می گیرد،  عمل حلق (تراشیدن موی سر) را انجام می دهند.

بانوان زائر کشورمان نیز ، شب گذشته وارد منا شده و بامداد امروز رمی جمره خود را انجام دادند.

زائران خانه خدا روز جمعه با وقوف در عرفات و حضور در جبل الرحمه، مناسک ایام تشریق را آغاز کردند و با اقامه نماز، قرائت دعای عرفه و برگزاری مراسم برائت از مشرکین که در روز شنبه برگزار شد ، خود را به خدا نزدیکتر ساختند.

حجاج پس از یک شب وقوف و قرائت نماز ظهر و عصر  در عرفات، تا غروب آفتاب به عبادت خود ادامه دادند و سپس با فرارسیدن مغرب عازم مزدلفه(مشعرالحرام)  شدند و شب گذشته را در آنجا ماندند تا به عبادت  بپردازند و سنگ‌های لازم را برای رمی جمرات  جمع کنند. زائران پس از نماز صبح امروز به سمت منا رهسپار شدند.

زائران خانه خدا با سنگ ریزه‌هایی که از مزدلفه و یا قبل از آن، کوه های مکه مکرمه جمع کرده بودند، امروز مراسم رمی جمرات را  انجام دادند، آنها بعد از آن، قربانی کرده و سپس سر خود را می‌تراشند یا موها را کوتاه می‌کنند. آنها باید دو شب را در منا بیتوته کنند اما اجازه دارند روزها برای تکمیل مناسک حج خود به مکه مکرمه بروند.طواف نساء و سعی صفا و مروه آخرین مناسک آنها خواهد بود.

در آخر مِنا سه ستون سنگى وجود دارد که اوّلین ستون، «جمره اُولى» ، دومین آنها «جمره وُسطى» و سوّمى را «جمره عُقبى یا عَقَبه» مى‌‌نامند. اوّلین کار واجب در روز عید قربان زدن هفت عدد ریگ به جمره عقبه است.

پس از سنگ زدن به جمره عَقبه، حجاج براى انجام یکى دیگر از واجبات حج، به قربانگاه رفته و یک شتر یا گاو یا گوسفند قربانى مى‌کنند.

در ادامه تصاویر اختصاصی آنا را ببینید؛

 

در موسم حج، زائران در سه روز تشریق یعنی رمی اولی، وُسطی و عقبه، به سمت شیطان سنگ پرتاب می‌کنند و حجاج جمرات را از منا یا مزدلفه که مقادیری از سنگ ریزه های کوچک است، می‌گیرند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته