دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

تهیه نقشه جهانی مرگ و میر ناشی از موج گرما/ کدام کشورها بیشترین تلفات را داشتند؟

تهیه نقشه جهانی مرگ و میر ناشی از موج گرما  کدام کشورها بیشترین تلفات را داشتند؟
نخستین مطالعه تهیه نقشه جهانی مرگ و میر ناشی از موج گرما نشان می‌دهد که بیش از ۱۵۳ هزار مرگ و میر ناشی از موج گرما در هر فصل از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ در سطح جهان رخ داده و آسیا بیشترین قربانیان را داشته است.
کد خبر : 913374

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سای تک دیلی، پژوهشگران به سرپرستی دانشگاه موناش استرالیا، نخستین نقشه جهانی مرگ و میر ناشی از امواج گرما طی دوره سه دهه‌ای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹  را ترسیم کردند. این نقشه نشان داد بیش از ۱۵۳ هزار مرگ و میر اضافی در هر فصل گرم با موج گرما مرتبط بوده است؛ نزدیک به نیمی از این مرگ و میر‌ها در آسیا روی داده است.

در مقایسه با سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۹۰، دمای سطح زمین در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ به میزان ۱.۱۴ درجه سانتیگراد افزایش یافته است و پیش بینی می‌شود تا سال‌های ۲۰۸۱ تا ۲۱۰۰، ۰.۴۱ تا ۳.۴۱ درجه سانتیگراد افزایش یابد. با افزایش تأثیرات تغییرات اقلیم، امواج گرما نه تنها از نظر فراوانی، بلکه از نظر شدت و بزرگی نیز در حال افزایش است.

پژوهشگران در این مطالعه، داده‌های مرگ و میر روزانه و درجه حرارت را از ۷۵۰ مکان در ۴۳ کشور یا منطقه بررسی کرد.

این مطالعه که با همکاری دانشگاه شاندونگ در چین، دانشکده بهداشت و پزشکی استوایی لندن در انگلیس و دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی از کشور‌های دیگر انجام شده، نشان می‌دهد از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹، موج گرما منجر به افزایش مرگ و میر ۲۳۶ نفر به ازای هر ده میلیون نفر در فصل گرم سال شده است.

جنوب و شرق اروپا، مناطقی که آب و هوای قطبی و آلپی داشتند و مناطقی که ساکنان آن درآمد بالایی داشتند شاهد بیشتر مرگ و میر ناشی از موج گرما طی این مدت بودند. این درحالی است مکان‌های دارای آب و هوای گرمسیری یا درآمد کم با بیشترین کاهش بار مرگ و میر ناشی از موج گرما از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ مواجه بودند.

مجریان این پژوهش می‌گویند برای تهیه این نقشه مطالعاتی که تاکنون در مورد افزایش مرگ و میر ناشی از قرار گرفتن در معرض امواج گرما انجام شده است، مورد بررسی قرار گرفته است.

یافته‌های ما مبنی بر اینکه امواج گرما با بار مرگ و میر قابل توجهی مرتبط است که از نظر مکانی و زمانی در سراسر جهان در ۳۰ سال گذشته متفاوت رخ داده، نشان می‌دهد که باید برنامه ریزی سازگاری محلی و مدیریت ریسک در تمام سطوح دولتی وجود داشته باشد.

به گفته نویسندگان این مطالعه، امواج گرما باعث افزایش خطر مرگ به دلیل فشار شدید حرارتی بر بدن انسان و ایجاد اختلال در عملکرد چندین اندام و همچنین گرما گرفتگی، گرفتگی عضلات در اثر گرما و گرمازدگی می‌شود. فشار گرمایی همچنین می‌تواند بیماری‌های مزمن قبلی را تشدید کند و منجر به مرگ زودرس، اختلالات روانپزشکی و سایر پیامد‌ها شود.

نتایج این تحقیقات در نشریه PLOS Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته