دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«کاربردهای نوار مغزی در علوم شناختی» منتشر شد

«کاربردهای نوار مغزی در علوم شناختی» منتشر شد
با انتشار کتاب «کاربرد‌های نوار مغزی در علوم شناختی»، زمینه برای توسعه نوآوری‌ها و کاربرد‌های فناورانه این ابزار در حوزه شناختی فراهم می‌شود.
کد خبر : 916689

به گزارش خبرکزاری علم و فناوری آنا، کتاب «کاربرد‌های نوار مغزی در علوم شناختی: از مرحله ثبت تا تحلیل» با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، ترجمه و انتشار یافت تا مسیر توسعه کاربرد‌های این ابزار در توسعه دانش و فناوری شناختی فراهم شود.

محمد تقی جغتایی، مشاور ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این کتاب، با اشاره به این‌که تصویر برداری مغز یکی از روش‌های پرکاربرد در حوزه علوم شناختی است که فرآیند‌های کارکردی مغز را به تصویر می‌کشاند، بیان کرد: یکی از پرکاربردترین تکنیک‌های تصویربرداری عصبی، الکتروانسفالوگرافی EEG است که برآیند فعالیت الکتریکی گروه‌های سلولی در مغز را با استفاده از الکترود‌های متصل به سر اندازه گیری می‌کند.

رئیس انجمن علوم اعصاب در بخشی دیگر از نوشته خود می‌افزاید: بسیاری از پژوهش‌های حوزه علوم شناختی به منظور ارزیابی پاسخ مغز به محرک‌های خاص انجام می‌شوند، پاسخ‌هایی که در حین انجام تکلیف شناختی مرتبط بروز می‌یابد، این پاسخ مغز به یک شیء یا یک محرک با میانگین گیری پتانسیل‌های مغزی گذرای مرتبط با یک رویداد خاص به دست می‌آید که پتانسیل‌های مرتبط با رویداد ERP نامیده می‌شوند. این کتاب با توجه به کاربرد و اهمیت روز افزون نوار مغزی در حوزه علوم شناختی به خصوص پژوهش و بررسی اختلالات شناختی حایز اهمیت است و می‌تواند راهنمای خوب و با ارزشی برای متخصصان، دانشجویان علوم شناختی و روان شناسی و سایر علاقه‌مندان به حوزه تصویر برداری مغز باشد.

در ترجمه این کتاب اشاره شده است طی سال‌های اخیر پژوهشگران تلاش کرده اند تا دانش ما را از چگونگی ارتباط نورون‌ها با عملکرد‌های شناختی با تجزیه و تحلیل الکو‌های فعالیت بسیار هماهنگ شده به اصلاح «نوسان‌های مغزی» ارتقا ببخشند، در این رویکرد، نوسان‌های مغزی، مکانیسم الکتروفیزیولوژیک را برای هماهنگی نواحی مغزی از طریق مرتبط کردن فعالیت گروه‌های عصبی به رفتار‌های هدفمند فراهم می‌کنند.

به اعتقاد مترجمان این کتاب، فهم دقیق مکانیسم تولید ریتم‌های عصبی به عنوان نشانگر‌های نوروفیزیولوژیک کارکرد مغز نیازمند مطالعات وسیع و همه جانبه و مستلزم تسلط بر سطوح مختلف ارزیابی ریتم‌ها از سطح سلولی و مولکولی گرفته تا سطح مداری و شبکه‌ای است. 

کتاب کاربرد‌های نوار مغزی در علوم شناختی نوشته شریل ال دیکتر و پل دی کییفبر در هشت فصل و در ۲۸۰ صفحه توسط دکتر محمد علی نظری و دو تن دیگر از اساتید و متخصصان حوزه علوم اعصاب ترجمه و از سوی مرکز پژوهش، تحقیقات نشر و پخش کتاب مظفر چاپ و روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته