دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شناسایی اختلالات روانشناختی با فناوری واقعیت مجازی

شناسایی اختلالات روانشناختی با فناوری واقعیت مجازی
محققان موفق به طراحی نرم‌افزاری شده‌اند که قادر است اختلالات روانشناختی را با کمک واقعیت مجازی شناسایی کند.
کد خبر : 916895

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید یوسفی، مدیر اجرایی یک شرکت دانش‌بنیان گفت: شرکت ما در حوزه سلامت روان فعالیت دارد. این مجموعه اقدام به طراحی نرم‌افزاری کرده است که با استفاده از دستگاه شبیه‌ساز سه‌بعدی می‌تواند اختلالات روان شناختی افراد از قبیل عدم تمرکز و حافظه را با کمک واقعیت مجازی شناسایی کند.

وی به نقش واقعیت مجازی در سلامت اشاره کرد و افزود: واقعیت مجازی تجربه‌ای شبیه‌سازی شده است که می‌تواند مشابه یا کاملا متفاوت با دنیای واقعی باشد. کاربرد‌های واقعیت مجازی می‌تواند شامل سرگرمی، آموزش، سلامت و... باشد.

یوسفی افزود: استفاده از فناوری واقعیت مجازی در حوزه سلامت و فرآیند‌های کاردرمانی و توانبخشی باعث می‌شود علاوه بر جذاب شدن فرایند، تأثیر آن نیز افزایش یافته و درمان شخصی‌سازی شده برای فرد به ارمغان آورد. همچنین ضمن ثبت نتایج، امکان مشاهده آنها و بررسی پیشرفت فرد امکان‌پذیر است. 

به گفته یوسفی، استفاده از واقعیت مجازی این فرصت را برای متخصصان سلامت فراهم می‌کند تا نه تنها سناریو‌های زندگی واقعی را بازتولید کنند بلکه این محیط‌ها را متناسب با نیاز‌های فردی مراجعان خود تطبیق داده و کنترل کنند.

یوسفی درباره این نرم‌افزار تصریح کرد: هنگامی که افراد مبتلا به اختلالات مذکور دستگاه را به روی سرشان می‌گذراند، نرم‌افزار می‌تواند ساختار ذهنی افراد را بر اساس واقعیت مجازی تحلیل کند. این دستگاه می‌تواند برای افراد بالای شش سال مورد استفاده قرار بگیرد. این محصول بیشتر ماهیت بازی دارد و پزشکان با استفاده از این نرم‌افزار متوجه اختلال بیماران می‌شوند و روند درمانی بیماران نیز بستگی به پزشک معالج دارد.

وی به مزایای این محصول اشاره کرد و گفت: متخصصان با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند آنچه را که مراجع در طول جلسه تجربه کرده ملاحظه و کنترل کنند. درمانگر نیز می‌تواند هر فرآیند را متناسب با نیاز‌های هر مراجع تنظیم کند. همچنین این نرم‌افزار این اجازه را می‌دهد تا هر برنامه و هر تمرین هرچند بار که لازم است تکرار شود.

به گفته مدیر اجرایی این طرح، این نرم‌افزار در کلینیک‌ها برای مراجعان با اختلال بیش فعالی، کودکان با اختلال یادگیری، کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا، توانبخشی شناختی و حرکتی سالمندان، افزایش توجه، حافظه و هماهنگی چشم و دست افراد سالم، در بیمارستان‌ها برای کاهش اضطراب قبل از عمل، کاهش درد و اضطراب بعد از عمل، بخش زایمان، نمونه برداری ها، پروسه‌های دردناک، تعویض پانسمان زخم‌ها و سوختگی، توانبخشی شناختی و حرکتی بعد از سکته مغزی و لذت‌بخش کردن اقامت بیمار در بیمارستان مناسب است.

یوسفی خاطرنشان کرد: این نرم‌افزارشامل برنامه‌هایی برای افزایش مهارت‌های شناختی مانند توجه، کنترل مهاری و...، برنامه‌هایی برای افزایش مهارت‌های شناختی مانند حافظه کوتاه مدت، حافظه کاری، برنامه‌هایی برای افزایش هماهنگی چشم و دست و برنامه‌هایی برای افرادی است که درد و اضطراب را تجربه می‌کنند

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته