دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

روشی امیدوارکننده و ارزان برای غربالگری دارویی درمان سرطان ابداع شد

روشی امیدوارکننده و ارزان برای غربالگری دارویی درمان سرطان ابداع شد
استفاده از داربست حاصل از برگ سلول‌زدایی شده گیاه بادمجان برای بررسی پاسخ دارویی و مدلسازی سرطان کبد توسط محققان کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
کد خبر : 916498

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مطالعه‌ای که با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه داندی اسکاتلند، انستیتوپاستور ایران و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران صورت پذیرفت، استفاده از داربست حاصل از برگ سلول زدایی شده گیاه بادمجان به منظور بررسی پاسخ دارویی و مدلسازی سرطان کبد مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

 این مطالعه که با الهام گیری و تقلید از ریزمحیط‌های بافت سرطانی در سیستم‌های کشت سلولی سه بعدی انجام شد، به عنوان یک مدل مطالعاتی برای ارزیابی و غربالگری دارویی و با هدف پر کردن شکاف دانش بین تحقیقات آزمایشگاهی و کاربرد‌های کلینیکی و in vivo انجام شد.

از طریق این استراتژی نوآورانه، محققان می‌توانند تعاملات سلول‌ها با یکدیگر، مسیر‌های سیگنال دهی سلولی، و پاسخ آنها به محرک‌های خارجی و دارو را در یک محیط فیزیولوژیکی مشابه‌تر با بدن مطالعه کنند.

نتایج این پژوهش نشان داد داربست سه بعدی تولیدی از جنس سلولز طبیعی با تریکوم‌های سطحی و ویژگی‌های توپوگرافی الهام گرفته از طبیعت می‌تواند به عنوان یک ریزمحیط کشت بافت سرطانی کبد برای بررسی و غربالگری دارو‌های شیمی درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

 نتایج این مطالعه در مجله بین المللی Material today communication به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته