دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اَبَرترانسفورماتور سه فاز ۵۰۰ مگاولت آمپری بومی‌سازی شد

اَبَرترانسفورماتور سه فاز ۵۰۰ مگاولت آمپری بومی‌سازی شد
متخصصان داخلی یک شرکت دانش‌بنیان، اَبَرترانسفورماتور یکپارچه سه فاز ۵۰۰ مگاولت‌آمپر را برای شبکه برق تولید کردند.
کد خبر : 917115

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی صادقی، مدیرعامل یک شرکت صنعتی دانش‌بنیان درباره اَبَرترانسفورماتور غول‌پیکر گفت: این اَبَرترانسفورماتور غول‌پیکر دارای حدود ۱۴ متر طول، ۹ متر عرض و ۱۰ متر ارتفاع، با وزن بیش از ۳۳۵ تُن است و جایگزین سه ترانس تک‌فاز (MVA) شده، که با این اقدام حدود ۶۰ درصد در فضای مورد نیاز برای قرارگیری ترانسفورماتور‌ها در پُست برق صرفه‌جویی شده و از ۷۰ درصد تلفات بی‌باری شبکه جلوگیری می‌شود. 

به گفته وی این محصول دانش بنیان، هم‌چنین باعث کاهش هزینه‌های احداث پُست و تسهیل فرآیند بهره‌برداری و مانیتورینگ خواهد شد.

صادقی، با اشاره به اینکه ساخت این ترانسفورماتور با حضور وزیر نیرو در زمان برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق کشور در آبان ماه سال گذشته آغاز شد، ادامه داد: با وجود پیچیدگی‌های قابل توجه در محاسبات و طراحی این اَبَرترانسفورماتور ظرف مدت شش ماه، به مرحله تست و رونمایی رسید. این ترانسفورماتور در حال حاضر پس از طی مراحل انتقال از کارخانه ایران ترانسفو در زنجان به محل نصب در تهران – که حدود ۲۰ روز به طول انجامید- هم‌اکنون مراحل پیش از راه‌اندازی را طی می‌کند و به زودی وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد. 

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر اَبَرترانسفورماتوری که هم‌اکنون در منطقه شمال غرب تهران در حال ورود به مدار توزیع برق است، تولید دو دستگاه دیگر از این نوع نیز در دستور کار گروه صنعتی ایران ترانسفو قرار دارد، خاطرنشان کرد: این سه دستگاه در مجموع از خروج ۱۵ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد. 

صادقی با بیان اینکه گروه دانش‌بنیان ایران ترانسفو در نیم قرن گذشته با تولید انواع ترانسفورماتورها، ضمن قطع وابستگی کشورمان از تأمین این کالای منحصر به فرد و راهبردی از خارج کشور، زمینه‌ساز توسعه پایدار صنایع مختلف و رفع نیاز‌های اساسی کشور در خصوص انتقال انرژی الکتریکی بوده است، افزود: این گروه صنعتی، همه ساله با تکیه بر توان متخصصان داخلی ضمن توسعه دانش و تکنولوژی بومی در صنعت ساخت ترانسفورماتور موفق به تولید محصولات دانش‌بنیان جدید منطبق با فناوری‌های روز جهان، کمک به بهینه‌سازی شبکه برق کشور و کاهش هزینه‌های تلفات برق شده و با وجود تحریم‌های بین‌المللی، امکان تولید ترانسفورماتور‌های موردنیاز در راستای پیشرفت صنایع کشور را فراهم کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته