دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر جهاد کشاورزی:

ضرورت حرکت به سمت دانش‌بنیان‌ها برای افزایش راندمان در کشاورزی

ضرورت حرکت به سمت دانش‌بنیان‌ها برای افزایش راندمان در کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای افزایش راندمان در کشاورزی باید به سمت کشاورزی باید به سمت دانش بنیان‌ها حرکت کنیم.
کد خبر : 917009

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی امروز در بازدید از نمایشگاه آبادیران در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه کشاورزی گفت: ما اگر بخواهیم در تولید غذا به اندازه کافی و نیاز مملکت را از ظرفیت‌هایی که در کشور در حوزه‌های مختلف وجود دارد اعم از محصولات زراعی، باغبانی، شیلاتی و دامپروری، محصولاتی که در گلخانه‌ها تولید می‌شود وفرآوری گیاهان دارویی فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی برای اینکه راندمان را بالا ببریم، بایدبه سمت کشاورزی دانش بنیان، افزایش بهره وری، استفاده از نخبگان، علوم و فنون و تکنولوژی جدید حرکت کنیم و راه گریزی نداریم.

وی بیان کرد: تحقق این امر نیز در دست نخبگان و دانشمندان فعال در بخش کشاورزی است که در قالب شرکت دانش بنیان شکل می‌گیرد.

نیکبخت افزود: بستر مورد نیاز برای فعالان این حوزه فراهم کرده ایم و به امید خدا بهترین مسیر را برای این افراد باز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در خواست عمده فعالان شرکت‌های دانش بنیان بعد از تشکیل و مجوز گرفتن، بحث فروش محصولات است و جز دغدغه فعالان این حوزه است، ما حتما این مسیر را برای فروش محصولات شرکت‌ها در بازار داخل فراهم خواهیم کرد.

وی با اشاره به حوزه صادرات این شرکت‌ها نیز افزود: باید در این حوزه نیز کمک کنیم تا موانع و محدودیت‌ها برداشته شود تا بتوانند محصولات خود را در بازار‌های جهانی ارایه دهند.

 تشکیل ستاد مشترک برای رفعن مشکل قطع برق چاه‌های آب کشاورزان

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص گلایه و مشکل کشاورزان از قطع برق چاه‌های آب و برنامه‌های این وزارت خانه افزود: در این خصوص پیگیری‌های لازم صورت گرفته است، مکاتباتی با بخش‌های مختلف صورت گرفته، بنده مخالف قطع برق چاه‌های آب کشاورزی هستم، وزارت نیرو باید در این زمینه تدبیری کند تا در سال جهش تولید، تولید آسیب نبیند.

وی ادامه داد: وزارت نیرو باید برنامه ریزی کند که این امر به صفر برسد نباید ناترازی را بر روی تولید جبران کنند، پیگیری‌ها در این خصوص صورت گرفته و ستاد مشترکی در بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو تشکیل شده و فردا اولین جلسه آن در وزارت جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد تا تبعات این امر به حداقل برسد.

وی همچنین در خصوص وضعیت تولید وخرید گندم در سال زراعی جدید گفت: در سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۰میلیون و ۳۰۰هزار تومان خرید گندم داشتیم، در حال حاضر برای امسال تا این لحظه برداشت گندم مناطق گرمسیری کشور تمام شده است، برداشت در مناطق معتدل و سردسیر شروع شده و ادامه دارد، پیش بینی ما این است که با روندی که درزمینه خرید گندم پیش می‌روند نسبت به سال گذشته افزایش تولید داریم و قطعا خریدمان بیشتر از سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

وی یادآور شد: پیش بینی می‌کنیم امسال برای آرد خبازی و مصرف انسانی دیگر کشور نیاز به واردات گندم نخواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته