دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فناوری و دولت آینده (۱۲)؛

باور رئیس جمهور باید بر مبنای تکیه بر توان داخلی باشد

باور رئیس جمهور باید بر مبنای تکیه بر توان داخلی باشد
استاد پژوهشکده لیزر و پلاسما تاکید کرد که رئیس‌جمهور منتخب باید بر توان داخلی باور داشته باشد در این شرایط قطعا تحول ایجاد خواهد شد و نتایج این تحولات در میان مدت بر زندگی مردم کشور تاثیر می‌گذارد.
کد خبر : 917354

سید حسن توسلی، استاد پژوهشکده لیزر و پلاسما در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص اینکه از رئیس جمهور دوره چهاردهم چه انتظاراتی  به عنوان فعال عرصه علم و فناوری دارید، گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که بر توان داخلی بسیار تاکید دارند، کشور ما در حوزه‌های مختلف خصوصا فناوری توانمند است و اگر رئیس جمهور جدید بر توان داخلی باور داشته باشد می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: بینش و باور رئیس‌جمهور باید بر مبنای تکیه بر توان داخلی باشد متاسفانه ما مدیرانی داریم که بینش آنها این نیست و در کلام به تکیه بر توان داخلی اشاره می‌کنند ولی باور ندارند چه بسا اگر این باور ایجاد شود ۵۰ درصد راه را رفته ایم.

استاد پژوهشکده لیزر و پلاسما خاطرنشان کرد: اگر این باور وجود داشته باشد قطعا تحول ایجاد خواهد شد و نتایج این تحولات در میان مدت بر زندگی مردم کشور تاثیر می‌گذارد. 

توسلی با اشاره به اینکه رئیس جمهور باید در همه زمینه‌ها باور راسخ داشته باشد عنوان کرد: باور به توان اجتماعی، فرهنگی، فناوری و ... باعث می‌شود که بتوانیم با حمایت دولت و تلاش مردم مسیر رشد و تعالی را طی کنیم.

وی بیان کرد: بنده باتوجه به اینکه سال‌ها در حوزه فناوری فعال هستم مشاهده میکنم که ما توان، استعداد و پتانسیل لازم را داریم و اگر رئیس‌جمهور جدید هم بر این توان باور داشته باشد قطعا نتیجه اش را خواهیم دید.

استاد پژوهشکده لیزر و پلاسما افزود: دولت‌ها در سال‌های گذشته زمانیکه می‌خواستند برای حوزه‌ای کاری انجام دهند این تصور را داشتند که باید به جای آن حوزه تصمیم بگیرند و عمل کنند مانند پدر و مادری که، چون می‌خواهند به فرزندشان کمک کنند کار‌های فرزند خود را انجام می‌دهند درصورتیکه اشتباه است.

توسلی در ادامه گفت: دولت جدید برای حمایت از فناوری کشور باید بعد از باور به توان داخلی زیرساخت‌های مورد نیاز برای رشد فناوری را محیا کند نه اینکه به جای فناور تصمیم بگیرد و کار‌ها را انجام دهد چرا که فناور می‌داند که باید چه کار‌هایی انجام دهد فقط کافی‌است سیستم و زیرساختی فراهم شود که فناور در شرایط مساعد فعالیت کند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال فناور تصمیم دارد از تهران به مقصد قم حرکت کند اگر دولت از همان ابتدای مسیر مدام به فناور راه را نشان دهد و برای آن تصمیم بگیرد که از چه مسیر‌هایی حرکت کند این صحیح نیست بلکه دولت باید یک جاده مناسب بسازد و فناور می‌داند که از این جاده می‌تواند به مقصد برسد.

استاد پژوهشکده لیزر و پلاسما بیان کرد: ما در حال حاضر به آن جاده نیاز داریم و دولت باید یک سیستم و زیرساخت مناسب ایجاد کند.

توسلی افزود: رئیس‌جمهور منتخب برای ایجاد زیرساخت‌ها باید اطلاعات و دانش کافی داشته باشد و بداند که چه توانمندی‌های فناورانه‌ای وجود دارد، چه سیستم‌ها و زیرساخت‌هایی نیاز است و بعد از آن قدرت اجرا داشته باشد و زمانیکه این شرایط فراهم شد طبیعتا تولید رشد خواهد کرد.

وی بیان کرد: در کنار جاده مناسب تهران قم نباید جاده‌های فرعی برای سرمایه گذاری سکه، ارز و بانک و سفته بازی بسیار هموارتر از جاده اصلی ایجاد شود چراکه اگر جاده‌های دیگر هموارتر باشد فناور مشاهده می‌کند که سرمایه‎گذاران ارز، سکه و سفته‌باز‌ها به سرعت از کنار فناور رد می‌شوند و می‌روند. 

استاد پژوهشکده لیزر و پلاسما در پایان گفت: آنها هم باید موانع و قوانینی در مسیر راه خود داشته باشند که اختلاف سرعت فناور و غیرفناور بسیار زیاد نباشد و حتی فناور باید با سرعت بالاتری نسبت به شغل‌های کاذب مانند دلالی در مسیر رشد حرکت کند که اگر چنین سیستمی باشد دیگر نیازی نیست دولت کار خاصی برای فناور انجام دهد و روند فعالیت فناور به صورت خودکار بهینه می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته