دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آیین ادای احترام اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به رئیس جمهور شهید؛

تلاش شهید جمهور برای حفظ آزادی دانشگاه‌ها/ آیت‌الله رئیسی چه چیزی را برای وزرا حرام کرده بود؟+ فیلم

تلاش شهید جمهور برای حفظ آزادی دانشگاه‌ها  آیت‌الله رئیسی چه چیزی را برای وزرا حرام کرده بود؟+ فیلم
آیین نکوداشت خادم فرهنگ شهید آیت‌الله رئیسی به میزبانی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر : 913755

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم یادبود خادم فرهنگ شهید آیت‌الله رئیسی به میزبانی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه هم‌اکنون در تالار وحدت در حال برگزاری است.

اجرا با رسالت بوذری و تلاوت قرآن با نوای حامد شاکرنژاد

رسالت بوذری اجرای این برنامه را به عهده دارد وبرنامه به صورت رسمی با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط حامد شاکرنژاد لحظاتی پیش آغاز شد.

معاونان و چهره‌ها در تالار وحدت

محمد مهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سید محمد هاشمی (قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سید محمود اسلامی (معاون توسعه منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، امیرفرشاد مهدی‌پور (معاون رسانه‌ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمد خزاعی (رییس سازمان سینمایی کشور)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سید مجید پوراحمدی (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر)، حمید نیلی (مدیرکل هنرهای نمایشی)، یاسر احمدوند (معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، کوروش زارعی (مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، مجید زین‌العابدین (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)،‌ محمد الهیاری (مدیرعامل بنیاد رودکی)، علیرضا قزوه (مدیر مرکز موسیقی صدا وسیما) و هنرمندانی چون داریوش ارجمند، جعفر دهقان، محمد گلریز، مهدی جهانی، محمود فرهنگ، وحید اسداللهی، محسن افشانی، ارسطو خوش‌رزم، حمید حرا، ابوالفضل همراه، رحیم شهریاری، حسین تبریزی، قادر آشنا، اسماعیل خلج، بهروز افخمی، محمدحسین ایمانی خوشخو، حمید ماهی‌صفت، محمد شیری، جهانگیر الماسی، منوچهر شاهسواری،‌ رضا بانگیز،‌ رضا مهدوی، محمدعلی مرآتی و ... از جمله مهمانانی هستند که در این مراسم حضور دارند.

آیین ادای احترام اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به رئیس جمهور شهید

بر اساس این گزارش، محمدمهدی اسماعیلی بعد از حضور در تالار وحدت دفتریادبود را به یاد رئیس‌جمهور شهید امضاء کرد. در ادامه فیلم حضور وزیر را مشاهده کنید؛

روی گشاده آیت‌الله رئیسی برای حمایت از فرهنگستان هنر

شاهین فرهت مدرس موسیقی در این نشست اظهار داشت: بنده دوبار رئیس جمهور را دیدم، بار اول افطاری در کاخ ریاست جمهوری، بنده در این دیدار انواع موسیقی را شرح دادم خصوصا موسیقی نواحی و تاریخچه مختصری را بازگو کردم، ایشان با دقت شنوا بودند، درخواست کردم از فرهنگستان هنر حمایت کنند و ایشان با روی باز پذیرفتند، بار دوم در مهمانی بود که در اجلاس طی چند ماه گذشته انجام شد آن زمان هم فرمودند برای اینکه موسیقی ایران توسعه یابد تلاش میکنم و من تشویق شدم امیدوارم روحشان در نهایت آرامش باشد.

آیت‌الله رئیسی دغدغه فرهنگ و دانشگاه را داشت

همایون همتی از دیگر اساتید حاضر در این مراسم بود که طی سخنانی ابراز داشت: آیت الله رئیسی متعلق به همه ایرانیان و همه مسلمانان است و نمیتوان او را به یک جریان خاص محدود ساخت، شخصیت های بزرگ ملک مشاع بشریت هستند و همگان باید از او درس بگیرند، نزدیک سی سال دوستی و معاشرت از نزدیک کار را برای من برای سخن دشوار کرده است، باورم نمی شد که به این زودی از میان ما برود، امیدها داشتیم و ای بسا آرزو که خاک شد.

وی افزود: شهادت ایشان و همراهانش را تسلیت عرض میکنم و از خدای بزرگ طلب علو درجات و آمرزش دارم، ایشان از معدود روحانیونی بود که در جلسات خانوادگی یا گاهی افطاری در خدمتشان بودیم با انصاف تمام سخن می‌گفت، نشنیدم از کسی بد بگوید و این شهادت شرعی است، دغدغه فرهنگ و دانشگاه را داشت. گشودگی در برابر انتقاد و افراد مخالف داشت، به بنده بارها می‌فرمود به لحاظ تدابیر امنیتی زیاد بین مردم نمی‌رویم(آن زمان بازرسی کل کشور بودند) می‌گفتند اشکال کار را به ما بگویید شاید متوجه نباشیم، متواضع و فروتن بود، ندیدم عصبانی شود و با خشم نگاه کند، پیگیر امور فرهنگی بود.

رئیس جمهوری که در پی معرفی امروزین معارف اسلامی بود

به گفته این استاد عرفان، آخرین دیدارم در کنگره امام رضا(ع) بود، ذهن ایده پرداز و برنامه ریزی داشت و ما در میان روحانیان کم داریم چنین افرادی،‌ قدرت مدیریت و اجرا داشت و از این جهت شبیه به دکتر بهشتی بود. بی تظاهر و بسیار فروتن بود، به وضع فرهنگ کشور فکر می‌کرد و از بی تفاوتی برخی جوانان گله داشته و ناراحت بود، در پی برنامه و طرح و کلاس و سخنرانی معرفی امروزین معارف اسلامی بود. دغدغه‌ای که من کمتر در مسئولین اجرایی کشور دیدم حتی آنها که در کسوت روحانیت هستند. نشاط برای شوق خدمت داشت، این شوق لحظه ای او را رها نمی‌کرد.

هنر در دولت شهید رئیسی سامان یافت

محمدعلی رجبی (هنرمند عرصه تجسمی) نیز در بخش دیگری از این مراسم در سخنانی مطرح کرد: ما همه در این راه هستیم. من این ایام بیشتر پای تلویزیون بودم و صحبت‌های مردم را می‌دیدم. درس جدیدی از مردم گرفتیم و بی‌خود نبود، رییس جمهور عزیز برای مردم این همه کار کرد؛ بین سخنان مردم از همه اقشار دو واژه دریافت کرده و آن هم رضا و صدق است. رضا را گاهی با عنوان «خادم‌الرضا» به کار می‌بردند. او اگر برای خلق کار می‌کرد، خلق را تجلی خلق می‌دید. کسی که در مقام رضا قرار گرفت جز به دستور عمل نمی‌کند. من دیدم شهید ئییسی میگ‌ویند دوست داشتم در جوار حرم اما رضا (ع) باشم و چه جایی بهتر و آرام‌تر از آنجا.

او ادامه داد:‌ من به یکی از کوچکترین اعضای خانواده هنرهای تجسمی کشور می‌خواهم درباره این دولت که عمر کوتاهی داشت بگویم. خدمات ایشان در باب هنر بسیار زیاد بود. تثبیت شیوه استاد شاگردی، تصویب سند موسیقی، سند معماری، سند هنرهای نمایشی و سند هنرهای نمایشی و در یک کلام بخواهم بگویم هنر در دولت این بزرگوار سامان یافت.

شهید جمهور تلاش کرد دانشگاه‌ها آزادی خود را حفظ کنند

نجفقلی حبیبی (پژوهشگر فلسفه اسلامی) نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: نمی‌دانم چه بگویم؟ بالاخره از اول انقلاب بزرگان زیادی را از دست دادیم که آقای رئیسی یکی از آنها بود و قطعا آثار خدمات ایشان در کشور باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: ایشان به شدت به مسئله فرهنگ و دانشگاه علاقمند بودند و تاکید داشتند که امکانات لازم فراهم شود که کسی عقب نماند؛ چون توان یک مملکت به علم و دانشجویان آن است. تمام تلاش خود را کردند که دانشگاه‌ها آزادی خود را حفظ کنند، اساتید درس خود را بدهند و دانشگاه نظم خود را حفظ کنند که دانشجویان در عین حال که نظر سیاسی خود را داشته باشند در فضایی آرام و با سطحی بالا درس بخوانند.

در ادامه گلعلی بابایی نویسنده بیانیه‌ای از سوی اهالی قلم قرائت کرد.

رئیس جمهوری ندیدیم دامن عبایش تا زانو گلی باشد، در سیل راه برود، با زلزله زدگان همنشین شود

داریوش ارجمند از بازیگران کشورمان در این مراسم ضمن تسلیت به مردم ایران و جهان اظهار داشت: رئیس جمهور فقط رئیس جمهور سرزمین من تنها نبود، آسیا را در کف داشت و در این سفر نیویورک امریکا و اروپا را با خود همراه کرد، مردی که به اعتقاد بنده تکرار نشدنی است، در خلوص بی نظیر بود، چنین مردی کم پیدا می‌شود، بزرگا مردا که رئیس جمهور من بود.

وی افزود: با عشق به او رای دادم، امروز هم در هفتمین روز شهادتش حضور دارم وآرزو می‌کنم خصلت‌ها، عادات و روش و شیوه او در مردانی که پس از او زمام امور را به دست می‌گیرند باشد و بیاموزند که چگونه در میان مردم بود و تا پایان خدمت جانش را داد.از منتقدانش بود در مساله ای که ساده بود، در مراسمی صحبت کردم و آن زمان با تهاجم مواردی را کردم و از وفای به عهد و اصول به عهد سخن گفتم، با تندی گفتم، چون این پول برای هزار و اندی هنرمند بود از گچ کار تا بازیگر و شاعر و نقاش و...گرچه رفقای رسانه‌ای و فضای «مزاجی» فکر کردند این پول را ایشان به بنده اعطا کرده و نوشتند ارجمند از رئیسی 20 میلیارد تومان دریافت کرد، اما اینطور نبود هزار و سیصد هنرمندانی که همه درجه یک هنری دارند در موسسه هستند و جیره خوارند، حتی بزرگتر از وسعت ارشاد، از خاش تا کسانیکه در غرب و شرق ایران هستند، این حرفا‌ها اما به گوش رئیس جمهور می‌رسید، اما خلق محمدی(ص) داشتند، یعنی پس از این مطالب در نخستین دیدار پرسید: «چرا دلخوری رفیق؟» گفتم عصبان نیستم، گفت پول به دستان می‌رسد، او به عهد خود وفا کرد.

این بازیگر بیان داشت: من آدم سیاسی زیاد دیده‌ام، 20 مدیرکل فرهنگ و هنر و 5 وزیر و رئیس جمهور دیده‌ام، ما از کهنه آدم‌ها هستیم، تاریخ زنده این سرزمین می‌توانم باشم، چون در فضای فرهنگ و هنر این سرزمین بال زدم، ولی انسانی تا این حد نقد پذیر، با محبت، دوست داشتنی، وفای به عهد ندیدم!

به گفته ارجمند، چه حیف! ایشان زود از میان ما رفت، اما چه زیبا و چه باشکوه، مردم ایران در تشییع چه شکوهی خلق کردند، جز استثناهای تاریخ است، رئیس جمهوری ندیدیم دامن عبایش تا زانو گلی باشد، در سیل راه برود، با زلزله زدگان همنشین شود، من ندیدم!

وی ادامه داد: امیدوارم خداورند دریچه‌ای را که با چنین آدم‌هایی برای مردم ایران باز کرد با رفتن این افراد دریچه را نبندد و از دروازه همچنان افراد بزرگ خارج شوند.

وزارت ارشاد یک پدر دلسوز را از دست داد

ارجمند تصریح کرد: این شهید در سازمان ملل با شجاعت عکس شهید سلیمانی را به تمام دنیا نشان داد و گفت این مرد سمبل مبارزه با تروریسم است. او در اعتراض به قرآن سوزی در دنیا قرآن را در سازمان ملل نشان داد و گفت این کتاب خدا سوزاندنی نیست. رئیس جمهور شهید ما همواره به گونه ای صحبت می کرد که خیلی از او آموختیم. ما از او بی نیازی آموختیم. ما از او یاد گرفتیم که متواضع باشیم و امیدوارم در هر سطحی که هستیم چنین آموزه هایی را یاد بگیریم. او مرد بسیار فروتنی بود که برخی چنین شرایطی را بر نمی تابیدند. او در مقابل خداوند و مردم فروتن بود و در مقابل ظلم گردن کلفتی می کرد.

وی در بخش پایای صحبت های خود بیان کرد: وزارت ارشاد یک پدر دلسوز را از دست داد چون در گذشته کسی مانند او درباره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این چنین صحبت نمی کرد. این محبت را با پول و زور نمی شود خرید. این محبت را با ایمان می توان خرید.

در حاشیه این مراسم اهالی فرهنگ، هنر و ادب دفتر یادبود رئیس جمهور را امضا کردند. از جمله این افراد علی انسانی از مدیحه سرایان کشورمان بود که در ادامه فیلم مربوط را می‌توانید مشاهده کنید؛

ابیاتی که حاج علی انسانی در تسلی وزیر فرهنگ خواند

علی انسانی برای تسلیت به سمت وزیر ارشاد رفت و اینگونه خواند؛ «به یاد قتلگاه انداخت مارا»

حضور محسن ابراهیم‌زاده در آیین گرامیداشت سید شهیدان خدمت

محسن ابراهیم‌زاده خواننده پاپ با حضور در تالار وحدت بر دفتر یادبود شهیدان خدمت جملاتی را به یادگار نوشت.

 

مهدوی در ادامه گفت: شهدای خدمت چون برای مردم خدمت کردند ورضای خدا را در نظر گرفتند ماجور هستند. درود بر شهدای خدمت و اهل رسانه که شهدای خدمت را به درستی شناختند و امروز شاهد چنین جمعی هستیم.

 تک تک سلول‌های آقای رئیسی برای خدمت بود

غلامرضا شجاع از فعالان صنعت چاپ در این مراسم گفت: سینما صنعت است، ناشران صنعتند و هنر هم صنعت است،‌ اتفاقی که در این دولت افتاد این بود که برای اولین کارگروه چاپ و نشر و کاغذ به ریاست آقای مخبر به دستور شهید رئیسی تشکیل شد و برای اولین بار در حوزه کتاب‌های درسی و نشر شاهد خودکفایی بودیم، یعنی تولیدات با کاغذی که ایران تولید می‌شود منتشر می‌شود.

شجاع با اشاره به خاطره‌ای گفت: در زمانی که در ستاد آیت الله رئیسی مشغول فعالیت بودم، دیدم 45 تشکیل نشر و مطبوعات با آقای رئیسی بیعت کردند، اتفاق دیگر که تا به حال بازگو نکردم اینکه «دراویش گنابادی» پیش از انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند می‌خواهیم از آقای رئیسی حمایت کنیم و عنوان می‌کردند ما سه میلیون هوادار داریم، قطب یا شیخ آنها در یک سخنرانی یک هفته پیش از انتخابات دراویش را دعوت به مشارکت در انتخابات کرد و آنها شرکت کردند.

وی در پایان اعلام کرد: تک تک سلول‌های آقای رئیسی برای خدمت بود، چه زمانی که در قوه قضائیه بود چه زمانی که رئیس جمهور شد، با تمام وجود در این هزار روزی که رئیس جمهور بود علاقه به رهبری و نظام داشت. 

بازیگری که به وداع آخر با رئیس جمهور شهید آمد

امید زندگانی از بازیگران کشورمان در حاشیه این مراسم گفت: به عنوان خادم فرهنگ وظیفه دانستم در وداع آخر با رئیس‌جمهور شهید حضور داشته باشم.

رئیسی به فهم فرهنگی دست یافته بود که ناشی از تجربه زیستی بود

پیام فضلی نژاد از اهالی رسانه گفت: چه با رئیس جمهور موافق یا مخالف باشیم و چه درصد زیادی از ایده‌های او را رد کنیم به هر صورت نماد یک کشور است که در یک فضای پر چالش موفق می‌شود این جایگاه را از آن خود کند. آن کسی که اهل دانش و تفکر باشد، نمی‌تواند در سوگ نماد یک کشور ننشیند. درباره آقای رئیسی طرز فکرهای غلط مختلفی وجود دارد، نباید اجازه داد به نام آقای رئیسی یک دولت متحجر روی کار بیاید؛ چراکه او تلاش زیادی برای ایستادگی در اصول اصولگرایی کرد.

وی ادامه داد: آنکه اهل دانش و فرهنگ و هنر باشد نمی تواند در سوگ نماد یک کسو ننشیند و این لحظات سخت تاملات بیشتری را بر او حادث نکند. درباره آیت‌الله رئیسی در جامعه فرهنگی قضاوت‌های متفاوتی وجود داشت، عده‌ای او را نماد گشودگی و عده‌ای نماد تحجر می‌دانستند، اما رئیسی به فهم فرهنگی دست یافته بود که ناشی از تجربه زیستی بود، او هنگام شهادت رئیسی 1402 نبود. او به فهم و درکی از ایران فرهنگی رسیده بود که آن را می‌توانسم در گفتمان وزیر ارشادش ببینیم، او شخصیت فرهنگی در حال شدن یافته بود. ایشان با واقعیت‌های فرهنگی مواجه شده بود و تلاش می‌کرد ایده‌هایی که برای ایران دست یافتنی است بهتر درک کند و با افراد گفت و شنود بیشتری داشته باشد.

در عرصه شهدای خدمت هم عباسی دیگر پرچم خدمت را برافراشته می‌کند

حسین مسافرآستانه هم از پیشکسوتان عرصه تئاتر با این ابیات سخنانش را آغاز کرد و گفت: 

راهیست راه عشق که هیچش کناره نیست
آنجا جز آن که جان بسپارند چاره نیست

هر گه که دل به عشق دهی خوش دمی بود
در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست

به نیابت از جمعی از هنرمندان خدمت حضار تسلیت می‌گویم کاش این ضایعه دردناک پدید نیامده بود و ما می‌توانستیم در جلسه حضوری خدمت شهید رئیسی گفت‌وگویی از وضعیت ناموزون تئاتر کشور می‌داشتیم. اما دل به امید می‌بندیم. عباس‌های زیادی در طول دفاع مقدس پرچم ایران را برافراشتند، در همه عرصه‌ها اینگونه است و در عرصه شهدای خدمت هم عباسی دیگر پرچم خدمت را برافراشته نگه خواهد داشت.

دوران رئیس جمهوری که مسئله کاغذ به بهترین وجه پیش رفت و تولید کاغذ بهتر شد 

مرتضی آخوندی مدیر انتشارات دارالکتب اسلامیه نیز در این مراسم در سخنانی با اشاره به نمازی که رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله رئیسی و همراهانش خواند،‌ اشاره کرد و گفت:‌ خیر را می‌توان از رفتار آقای رئیسی احساس کرد،‌ می‌دانیم کسانی که عامل خیر باشند، تمام جنبنده‌های زمین برای آن‌ها طلب مغفرت می‌کنند، دیدیم که چگونه ملت ایران و مستضعفان دنیا درباره سوگ ایشان چه کردند و چه گفتند و چگونه گریه کردند.

وی با اشاره به بازدید رئیس‌جمهور شهید از نمایشگاه کتاب تهران گفت:  ایشان نسبت به نشر و ناشران اظهار محبت می‌کردند،‌ در دوران وی مسائل مهمی از جمله مسئله کاغذ به بهترین وجه پیش رفت و تولید کاغذ بهتر شد،  مسئله فروش مجازی در نمایشگاه کتاب تهران که برای ناشران نیز بسیار خوب بود در این دولت پیش رفت.

افخمی: بهترین تقدیر برای رئیسی و همراهانش رقم خورد

بهروز افخمی نیز در این مراسم نیز در سخنانی گفت: شهادت یا ترور یا کشته‌شدن در حین خدمت این عزیزان را خدمت شما تسلیت می‌گویم، شاید هیچ وقت هم مشخص نشود که ماجرا ترور بوده یا  تصادف بوده امام می‌خواهم بگویم از دیدیگاهی دیگر خیلی فرقی نمی‌کند اگر اعتقاد داشته باشیم به اینکه زمان مرگ هیچ آدمی یکساعت عقب و جلو نمی‌شود؛ فکر می‌کنم همه کسانی که اعتقاد به اسلام و قرآن دارند، در این عقیده مشترک باشند، باید بدانیم از دیدیگاه خدا و نقطه دیدی خدا ماجرا کاملا متفاوت خواهد بود،

وی ادامه داد:  رئیسی و همراهانش ظاهر و باطن یکی بودند، صاف و صادق بودند، حتی اگر به عملکرد دولتش اعتراض و انتقاد فراوان وجود داشت و به نظر من  جای انتقاد زیادی به سیاست اقتصادی دولتش بود،‌ اما در عین حال فکر می‌کنم که رئیسی را نمی‌شود سرزنشی کرد، رئیسی فردی بود که ظاهرش زیبا بود و باطنش هم زیبا بود. خدا هم برایش عاقبت خیر ترسیم کرده بود. آدم فکر می‌کند این سن 63 سالگی سن اوج پختگی و اوج توانایی روحی و جسمی است، فکر می‌کنم، هر انسانی بنا به قانون طبیعت بعد از این سن شروع به افت کردن می‌کند و توانایی‌های جسمی و ذهنی‌اش نیز کاهش پیدا می‌کند.

افخمی افزود:‌ مخصوصاً اگر این انسان در مقام و موقعیتی باشد که مقام و موقعیت خیلی خوش عاقبتی نبوده است، در این 30سال بعد از رفتن امام، رئیس جمهورها یکی بعد از دیگری  با محبوبیت زیاد آمدند و با تردید و بی اعتنایی  و حتی مخالفت مردم  سمتشان را ترک کردند و خیلی خوشنامی یکدستی از خود به جا نگذاشتند، بهتر از این عاقبت برای سید رئیسی نمی‌توانست اتفاق افتد، هم از لحاظ جسمی و ذهنی، چون بعد از این نمی‌دانم چقدر قرار بود زنده بماند، اما طبق قانون طبیعت توانایی‌های او افت می‌کرد و شاید نتایج کار دولتش را مخصوصا در زمینه اقتصادی به حساب خودش می‌گذاشتند که به نظر من بی‌انصافی بود.

این کارگردان سینما تصریح کرد:‌ آنچه اتفاق افتاده از نقطه نظر سیاست و سیاسیون می‌تواند موضوع مرموزی باشد، اما از نقطه نظر کسی که اعتقاد به تقدیر دارد، بهترین ا تفاق برای آقای رئیسی وهیئت همراهش رخ داد که ما نمی‌دانیم هر کدام از آن‌ها چه خیری برایشان پیش آمده است؟ فکر می‌کنم شاید این نقطه نظر در آینده دلایل بیشتری برایش پیدا شود که در بهترین زمان از لحاظ توانایی  جسمی از میان ما رفت. آینده ما بعد از وعده صادق و موقعیت جدید ایران در دنیا این ضرورت را ایجاد می‌کند که انتخاب یک دولت جوان  آینده سیاسی پرتحرک‌تری برای ایران بزرگ و ایران فرهنگی که از پاکستان تا لبنان گسترش پیدا کرده و در دنیا اعتباری بسیار بیشتری نسبت به گذشته دارد،‌ را رقم بزنیم.

تلاش شهید جمهور برای حفظ آزادی دانشگاه‌ها/ هنر در دولت سیزدهم سامان یافت+ فیلم

در حاشیه این مراسم حضور متعدد هنرمندان مشهود بود از آن جمله می‌توان به حضور جمال شورجه کارگردان پیشکسوت در آیین گرامیداشت رئیس‌جمهور شهید و هیأت همراه در تالار وحدت اشاره کرد.

در ادامه مراسم و پیش از سخنان وزیر ارشاد ، نغمه مستشار نظامی از بانوان شاعر غزلی پیرامون انگشتر سوخته شهید رئیسی خواند.

وزیر ارشاد: رئیس جمهور شهید بر ما حرام کرده بود کلمه‌ای از ناامیدی و مشکلات بر زبان جاری کنیم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: برای من سخت است که در خصوص فردی سخن بگویم که بیشترین تائیرگذاری‌ها را در حیات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی خودم از این شخصیت داشتم، سال‌های سال خدا توفیق داد تا هم نفس شهید عالی مقام باشم. در همه این سال‌هایی که توفیق همکاری شبانه روزی همه جانبه با رئیس جمهور شهید داشتم چیزی جز خدمتگزاری و علاقه بسیار به شهروندان ایرانی از او ندیدم.

وی ابراز داشت: در طول نزدیک به سه سال که دوره کوتاه ریاست جمهوری ایشان شکل گرفت، اهالی فرهنگ و هنر و رسانه گواهی خواهند داد که کاری نبود که از دست دولتش برآید و دریغ کند، آقای رئیس جمهور شهید ما به همه دغدغه‌های اهالی فرهنگ، هنر و رسانه توجه داشت. من از هیچ مشکل و محدودیتی صحبت نکردم مگر ایشان دعوت به سعه صدر و تعامل کند.

وزیر ارشاد تصریح کرد: ما در فقدان یک رئیس جمهور تراز و جامع الاطراف سوگواریم، اهالی فرهنگ و هنر و رسانه خود صاحب عزا هستند. مردم ایران در چند شهری که تشییع انجام شد نشان دادند به خدمتگزاران واقعی خود عشق می ورزند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور عزیز ما بسیار مظلوم بود، بسیار مکتوم بود، بر خود و بر ما حرام کرده بود کلمه‌ای از ناامیدی و مشکلات بر زبان جاری کنیم، خود را وقف حل مسائل و مشکلات مردم کرد، سه سال شب و روز نشناخت، برخی از استان‌ها را بیش از ده بار رفت.

وزیر ارشاد متذکر شد: چهار صبح از ترکیه برگشتیم و شش صبح باید کرج میرفت از این رو در فرودگاه استراحت کرد تا به سفر برسد، مردم خدمتگزار صدیقی را از دست دادند، اهالی فرهنگ و هنر برادری مهربان و بزرگتری خیر اندیش را از دست دادند. ما معتقدیم امروز دست رئیسی شهید برای حل مشکلات بازتر است. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته