دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1403 - 09:56
دفتر یادبود نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد؛

دیپلمات‌های ۱۰۰ کشور و شخصیت‌های بین‌المللی در نیویورک به دولتمردان شهید ادای احترام کردند

دیپلمات‌های ۱۰۰ کشور و شخصیت‌های بین‌المللی در نیویورک به دولتمردان شهید ادای احترام کردند
همه شخصیت‌های بین‌المللی، سفرا و دیپلمات‌های حدود ۱۰۰ کشور عضو سازمان ملل آمدند تا به شهیدان آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهید و حسین امیرعبداللهیان وزیر فقید امور خارجه ادای احترام و با خانواده و دولت و ملت بزرگ ایران ابراز همدردی کنند.
کد خبر : 913415

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سفرا و نمایندگان حدود ۱۰۰ کشور جهان و نیز شخصیت‌های برجسته بین المللی همچون دبیرکل سازمان ملل و سایر مقامات این نهاد، در چهار روز گشایش دفتر یادبود نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک به شهیدان آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران ادای احترام و با خانواده‌های آنان و دولت و ملت ایران ابراز همدردی کردند.

در پی سانحه سقوط بالگرد حامل رییس جمهور و وزیر امور خارجه ایران، امضای سفرا و نمایندگان حدود ۱۰۰ کشور و نیز شخصیت‌های برجسته بین المللی، طی چهار روز که نمایندگی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک، دفتر یادبود دیپلماتیکی را برای ادای احترام به آنان گشوده بود، نقش بست.

شخصیت‌های برجسته بین المللی همچون آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، امینه محمد قائم مقام دبیرکل سازمان ملل، دنیس فرانسیس رییس مجمع عمومی سازمان ملل و نیز نمایندگان انجمن‌ها و نهاد‌های مدنی و مذهبی و فعالان عرصه بین المللی و نمایندگان برخی رسانه‌ها شخصا در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک حضور یافتند تا به رییس جمهور و وزیر خارجه شهید ایران ادای احترام و با خانواده‌های آنان و نیز دولت و ملت بزرگ ایران ابراز همدردی کنند.

اکثر سفرا، دیپلمات‌ها و شخصیت‌های بین المللی متن پیام تسلیت و ابراز همدردی خود را از قبل آماده کرده بودند. برخی در گوشی خود ذخیره کرده بودند و برخی در کاغذی و آن را در دفتر یادبود نوشتند.

برخی شخصیت‌ها و سفرا، فردی را پیش از خود به نمایندگی ایران نزد سازمان ملل فرستادند تا پیام تسلیت و ابراز همدردی آنها را ثبت کنند و سپس خود برای امضا آمدند که رییس مجمع عمومی سازمان ملل در زمره این افراد بود، اما برخی هم، چون آنتونیو گوترش و امینه محمد خود متن پیام تسلیت و ابراز همدردی را نوشتند.

برخی سفرا و دیپلمات‌ها و شخصیت‌ها حتی لباس سیاه بر تن کردند، اما در چهره همه آنان که در آن چهار روز به نمایندگی ایران نزد سازمان ملل آمدند، اندوه و نگرانی در چهره و شوکه شدن در کلامشان بود.

جزئیات سانحه هوایی بالگرد حامل رییس جمهور و وزیر امور خارجه ایران را گرچه از رسانه‌ها شنیده بودند، اما از امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل و زهرا ارشادی معاون نمایندگی ایران جویا می‌شدند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل عصر جمعه به وقت محلی با حضور در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل به رییس جمهور و وزیر امور خارجه شهید ایران و سایر شهدای سانحه بالگرد ایرانی ادای احترام کرد و با نوشتن متنی در دفتر یادبود دیپلماتیک نمایندگی ایران در سازمان آن را امضا کرد.

گوترش در دیدار کوتاهش با سفیر ایران با عرض تسلیت برای این سانحه دلخراش، با خانواده‌های این شهدا و دولت و ملت بزرگ ایران ابراز همدردی کرد و سفیر ایران نیز از ابراز همدردی و پیام‌های تسلیت اون قدردانی کرد.

خانم امینه محمد قائم مقام دبیرکل سازمان ملل و سیاستمدار و وزیر پیشین محیط زیست نیجربه، روز جمعه به وقت محلی با حضور در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل به رییس جمهور و وزیر امور خارجه شهید ایران و سایر شهدای سانحه بالگرد ایرانی ادای احترام کرد.

امینه محمد در دفتر یادبود دیپلماتیک نمایندگی ایران در سازمان متنی برای ادای احترام به مقام این شهدا نوشت و پس از امضای این دفتر، برای شهدای ایران دعا کرد.

«دنیس فرانسیس» رییس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل نیز با حضور در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد این نهاد بین المللی در نیویورک به رییس جمهور و وزیر خارجه شهید ایران ادای احترام کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل به احترام آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور شهید ایران و همراهان او از جمله حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد، در نخستین نشست خود پس از این سانحه، یک دقیقه سکوت کرد و قرار است روز ۳۰ می (پنجشنبه ۱۰ خرداد) نیز مراسم یادبودی به همین منظور برگزار کند.

شورای امنیت سازمان ملل و نیز سفرای جنبش عدم تعهد نیز به احترام این رییس جمهور و وزیر خارجه ایران در نخستین جلسات خود پس از این سانحه یک دقیقه سکوت کردند و ایستادند. همچنین پرچم سازمان ملل متحد نیز نیمه برافراشته شد.

علاوه براین، برخی دیگر از مقامات سازمان ملل و نیز نمایندگان نهاد‌های مدنی و مذهبی همچون یهودیان ناتوری کارتا که ضد صهیونیسم هستند، برخی نخبگان و فعالان عرصه بین المللی و رسانه نیز در محل نمایندگی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک حضور یافتند.

مقامات، سفرا و نمایندگان کشور‌های روسیه، چین، هند، پاکستان، افغانستان، عربستان سعودی، کویت، عمان، قطر، امارات متحده عربی، بحرین، سوریه، عراق، مصر، اردن، صربستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، تونس، کره شمالی، ژاپن، بولیوی، ویتنام، سودان، تایلند، سیشل، اوگاندا، بلژیک، واتیکان، ایرلند، یونان، رواندا، نیجر، لتونی، بلاروس، یونان، بوسنی و هرزگوین، ونزوئلا، جمهوری کنگو، برونئی دارالسلام، توگو، لیختن اشتاین، واتیکان، زیمباوه، گابن، پرتغال، آنگولا، بنگلادش، مکزیک، نیکاراگوئه، لیبی، تانزانیا، آفریقای جنوبی، لسوتو، اروگوئه، رومانی، لائوس و نیز سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از جمله ۱۰۰ کشوری بودند که برای ادای احترام به رییس جمهور و وزیر امور خارجه شهید ایران در نمایندگی ایران نزد سازمان ملل حضور یافتند و دفتر یادبود را امضا کردند.

دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگن دی سی و نیز مرکز اسلامی واشنگتن نیز مراسم یادبودی برای رییس جمهور و وزیر خارجه ایران و سایر شهدای سانحه بالگرد ایرانی برگزار کرد که مهدی عاطفت سرپرست دفتر حفاظت منافع ایران در سخنانی به تشریح خدمات رئیس جمهور و وزیر خارجه شهید ایران و لزوم الگو برداری از این مشی خدمت به خلق پرداخت.

او با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حزب جمهوری و دفتر نخست وزیری، آیت الله رئیسی را پیرو مکتب بهشتی و رجایی دانست.

در این مراسم علاوه بر حضور شهروندان ایرانی و غیر ایرانی حضور فعالان دانشجویی و حامی فلسطین و برافراشته شدن پرچم فلسطین نکته قابل توجه بود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رییس جمهور اسلامی ایران عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته