دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1403 - 15:08
ششمین روز تبلیغات تلویزیونی داوطلبان ریاست جمهوری؛

زاکانی: قلدرهای بین‌المللی بدانند که ملت ایران اهل باج دادن نیست

زاکانی: قلدرهای بین‌المللی بدانند که ملت ایران اهل باج دادن نیست
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز از طریق پالایشگاه‌های فراسرزمینی تحریم را به سخره گرفتیم. ظرفیت امروز ما بسیار عظیم است و این را باید قلدرهای بین‌المللی بدانند که ملت ایران اهل باج دادن نیست.
کد خبر : 917215

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز شنبه (۲۶ خرداد) به مدت یک ساعت مهمان برنامه «میزگرد سیاسی» شبکه سوم بود.

در این میزگرد، نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در مقابل سه کارشناس سید محمد کاظم سجاد پور استاد تمام روابط بین الملل، ابراهیم متقی استاد تمام علوم سیاسی و فواد ایزدی استاد مطالعات آمریکا برنامه قرار می‌گیرد و باید به سوالات آنان در حوزه سیاسی پاسخ دهد.

در این برنامه سید جلال دهقانی فیروزآبادی استاد تمام روابط بین‌الملل و حمیدرضا غلامزاده کارشناس روابط بین‌الملل به عنوان مشاور، زاکانی را همراهی می‌کنند.

زاکانی در این برنامه اظهار داشت: یادی می‌کنیم از شهید حاج قاسم سلیمانی که مرد میدان بود و شهید رئیسی و شهید امیر عبدالهیان که مرد نقد کردن این میدان در مسیر دیپلماسی و حرکت بر مسیر مصالح انقلاب و منافع ملی بودند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: سیاست خارجی برای ما مهم است به واسطه اینکه انقلاب یک پیام جهانی داشت و به واسطه موقعیت ممتاز فرهنگ اسلامی - ایرانی و موقعیت ویژه جغرافیایی سیاسی کشور و اهمیت منطقه غرب آسیا در جهان که به ما دیکته می‌کند که این سیاست خارجی را به عنوان یک اولویت اساسی مدنظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: بعد از وعده صادق اعتبار مضاعفی برای مقاومت و به ویژه ایران فراهم شد که اهمیت دارد ایده پیشروانه خود را با یک کنش‌مندی و تقسیم کار برای دیگران، به بهترین نحو در منطقه و جهان دنبال کنیم و منزلت ایران را در نقطه بالایی تثبیت کنیم.

زاکانی با بیان اینکه پیام ما برای کل جهان نفی سلطه گری و سلطه پذیری است، تأکید کرد: امروز در دانشگاه‌های آمریکا صدای مقاومت از زاویه کرامت انسانی بلند شده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: می‌توانیم پیمان‌های دفاعی و امنیتی ببندیم. ما باید چهره جدید ایران را با دیپلماسی عمومی و گردشگری و فناوری و همچنین ظرفیت های ایرانیان خارج از کشور به جهان نشان بدهیم.

وی با اشاره به بی‌اثر بودن تحریم‌ها در کشور ما بیان داشت: امروز از طریق پالایشگاه‌های فراسرزمینی تحریم را به سخره گرفتیم. ظرفیت امروز ما بسیار عظیم است و این را باید قلدرهای بین‌المللی بدانند که ملت ایران اهل باج دادن نیست.

زاکانی تأکید کرد: امروز نقش تعیین کننده ایران، روسیه و چین در یک مثلث متساوی الاضلاع می‌تواند یک شرایط جدیدی ایجاد کند. موقعیت ممتاز در جهانی شدن آینده برای خود فراهم کردن برای ما مهم است. ما نباید از یکی از پارامترهای قدرت خودمان بخواهیم غفلت کنیم و باید آن را به بهترین نحوی داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین اظهارداشت: پیوستگی ما با مقاومت و عدم سقوط سوریه گام اول بود اما حضور اقتصادی ما در سوریه رخ نداد. عملا ترکیه که متعرض سوریه شده بود حضور جدی‌تری دارند. وزارت خارجه مسئول این کار بود. 

وی افزود: ما با قدرت‌های بزرگ منطقه و جهان می‌توانیم تعامل ویژه‌ای داشته باشیم مثل کاری که ما با چین کردیم. می‌توانیم حتی با دشمنان خودمان روابط جدیدی را از سر عزت رقم بزنیم به گونه‌ای که آنها احساس برتری نکنند.

زاکانی گفت: ما در کمیسیون برجام بررسی کردیم دیدیم کار کارشناسی دقیقی انجام نشده است و حتی وزیر خارجه وقت اعلام کرد برجام را نخوانده که این خیلی بد است. برخی کارشناسان هم می‌گفتند برجام را نخواندند که برای ما جالب بود کسانی که برجام را نخواندند چرا اظهار نظر می‌کنند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: در سوریه، حاج قاسم نیروی هوایی روسیه را در خدمت نیروی زمینی ما گرفت اما در برجام این طور نبود. خطاب به عراقچی گفتم شما با دوستان قرارداد بستید یا با دشمنان که گفت با دشمن گفتم من برجام را خواندم من حتی با برادرم هم این قرارداد را نمی‌بندم، همه بند‌های ما نقد است و برای طرف مقابل نسیه.

وی گفت: وضع ما در گفت‌وگو و مذاکره با چینی ها یک موضع عزت مندانه بود. به چینی‌ها میگفتم فکر نکنید ما که انجا نشستیم به این معنا نیست که نیازمند شما هستیم. به هیچ کدام از چینی‌ها نگفتم از شما می‌خریم و می‌بریم، گفتم هرکدامتان که می‌توانید با ما مشارکت کنید بیایید. 

سجادپور (کارشناس) با انتقاد از صحبت‌های زاکانی در مورد امیرعبداللهیان و برجام خطاب به وی گفت: در اظهارات شما درباره امیرعبداللهیان انصاف لازم رعایت نشد ضمن اینکه گفتید ظریف برجام را نخوانده نادرست است.

زاکانی پاسخ داد: در برجام منافع ملی رعایت نشد. محصول اراده نظام، برجام نبود. من، چون در متن ماجرا هستم از این مسائل خبر دارم. گزارشی که از برجام در آوردیم اوج انصاف است و نقاط مثبت و منفی برجام را ذکر کردیم. برجام حاصل یک تفکر است. وقتی رئیس‌جمهور سابق فشار می‌آورد که برجام تصویب شود این حاصل تفکر است. وزارت خارجه باید چند سطح خود را بالا بیاورد. شهید امیرعبداللهیان افتخار وزرای خارجۀ ماست. او در مسیر حرکت کرد و به شهادت رسید، اما به انتها نرسید که بگوید ماحصل کارم چه بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: اجازه نمی‌دادند مرکز پژوهش‌ها گزارش‌هایش درباره برجام را به من بدهد و مجبور بودم خارج از ساعت اداری با آنها جلسه بگذارم. ظریف صریحاً در صحن مجلس گفت برجام را نخوانده است. سند برجام را حتی به ولایتی هم نداده بودند. قرار بود تیمی پنج‌نفره با حضور شمخانی و ولایتی باشد و شورای عالی امنیت ملی این را تصویب کرده بود، اما شمخانی گفت سند را به من نداده‌اند که ببینم.

در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته