دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1403 - 13:41
در دیدار جمعی از مدال‌آوران و نخبگان علمی؛

رهبر انقلاب: ارزش نخبه خیلی بالاتر از مدال است/ هر دولتی که سرکار بیاید باید استقلال سیاسی کشور را حفظ کند

رهبر انقلاب: ارزش نخبه خیلی بالاتر از مدال است  هر دولتی که سرکار بیاید باید استقلال سیاسی کشور را حفظ کند
رهبر معظم انقلاب در دیدار مدال‌آوران و نخبگان علمی فرمودند: به جوان‌ها خیلی اعتقاد و امید دارم. شما برای کشور یک ثروتید. ارزش نخبه خیلی بالاتر از مدال است. شما می‌توانید تاریخ را عوض کنید.
کد خبر : 917176

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، جمعی از نخبگان و مدال‌آوران المپیادهای علمی دقایقی قبل ضمن اقامه نماز ظهر و عصر به اقامت رهبر انقلاب با ایشان دیدار و گفت‌وگو کردند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار مدال‌آوران و نخبگان علمی فرمودند: کشور ما از حدود سال ۱۳۸۰ یک حرکت علمی را، یک جهش علمی را شروع کرد. البته از دهه شصت کار علمی میشد، اما از حدود سال ۱۳۸۰ یک تحریک عمومی‌ای انجام گرفت در محیط اساتید، در محیط دانشجویان. یک حرکت علمی خوبی بوجود آمد به طوری که آمارهای جهانی نشان میداد که ما در رتبه سرعت پیشرفت علمی چندین برابر متوسط جهانی داریم پیشرفت میکنیم. 

ایشان اضافه کردند: البته من همان وقت هم بارها گفتم، سرعت پیشرفت نکته بسیار خوبی است، نکته مهمی است اما نکته اصلی نیست، برای خاطر اینکه خود پیشرفت باید اتفاق بیفتد ما چون عقب ماندگی داشتیم تازه میرسیم به وسط راه، جلو نمی‌رسیم. ما باید به خط جلو، به خط مقدم برسیم. ما این چند سال آخر دهه نود، یک مقداری افت پیدا کردیم.

رهبر انقلاب همچنین فرمودند: اینجا یک آماری به من دادند، جزئی است اما حکایت از یک مسئله مهم‌تری دارد. میگویند ما در سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ در مسابقات جهانی، المپیادهای جهانی جمعاً ۲۶ مدال طلا داشتیم در حالی که در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ۳۰ نشان طلا داریم یعنی در دو سال بیشتر از آن چهار سال داریم. 

رهبر انقلاب بیان داشتند: بنابراین یک حرکتی باز در این دو سه ساله پیدا شده منتها این حرکت کافی نیست ما احتیاج داریم به یک خیزش علمی. شماها در این زمینه میتوانید واقعاً کار کنید، مؤثر باشید. 

ایشان با اشاره به انتخابات پیش رو بیان کردند: انتخابات خب خیلی مهم است و در درجه‌ی اول هم مشارکت مهم است که شما هرچه میتوانید تلاش کنید؛ چه در محیط‌های دانشجویی، چه در محیط‌های کاری، چه در محیط‌های خانوادگی و اینها، تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند.

رهبر انقلاب فرمودند: بعد هم نگاه کنید ببینید چه کسی به ملاکهای انقلاب نزدیک‌تر است، و توانایی کار در جهت ملاکهای انقلاب دارد. این را اگر ملاحظه کنید، شاید بتوانید مثلاً یک انتخاب خوبی را داشته باشید.

ایشان اضافه کردند: امیدوارم ان‌شاءالله خداوند متعال آنچه که صلاح این کشور و صلاح این ملت است، آن را به آسانی و بی‌دغدغه پیش بیاورد.

رهبر انقلاب تأکید کردند: الان هم ما یک استقلال سیاسی‌ای خوشبختانه داریم یعنی ایران، جمهوری اسلامی، نسبت به مسائل کلی دنیا دارای منطق و دارای حرف و دارای جایگاه مشخصی است. ما در قضیه فلسطین حرف داریم، در قضایای آمریکا حرف داریم، در قضایای دنیا، در قضیه نظم نوین جهانی حرف داریم. 

ایشان فرمودند: حرف داریم در دنیا، یعنی حرفی که شنیده میشود داریم. در دنیا حرف ما را می‌شنوند و روی آن حساب میکنند. ممکن است قبول نکنند خیلی‌ها، اما بالاخره روی این حرف حساب میکنند، این استقلال است. این را نباید از دست بدهیم؛ حالا هر دولتی که سر کار می‌آید یکی از مسائل مهمش باید این باشد که این استقلال سیاسی‌ای که خوشبختانه بوجود آمده، این استقلال سیاسی را حفظ کنیم.

در حال تکمیل...

 

 
 
 
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته