دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

دستاوردها و اقدامات دولت «شهید رئیسی» در حوزه سلامت

دستاوردها و اقدامات دولت «شهید رئیسی» در حوزه سلامت
دولت سیزدهم که در آغاز به کار خود با کرونا درگیر بود در ادامه فعالیت، نظام سلامت کشور را متحول کرد.
کد خبر : 913132

 گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف دستاورد‌های زیادی داشته است، اما در حوزه سلامت زمانی شهید رئیسی به عنوان رییس جمهور منتخب مردم انتخاب شد که همچنان کشور با کرونا درگیر بود و این بیماری افراد زیادی را درگیر خود می‌کرد، اما با ورود به موقع دولت خرید و تامین واکسن باعث شد تا بسیاری از مردم واکسینه و ایمن در برابر کرونا شوند به طوری که تنها طی پنج ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، بیش از ۱۳۱ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد و بنابر اطلاعات گمرک و سازمان غذا و دارو، تنها در پنج ماه نخست دولت سیزدهم، میزان واردات واکسن با رشد ۷ برابری نسبت به دولت دوازدهم مواجه شد.

توجه ویژه به پرستاران

علی عباسی بگلو عضو هیئت مدیره انجمن فوریت‌های پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا در مورد توجه ویژه دولت سیزدهم به پرستاران گفت: از همان ابتدا نگاه شهید رئیسی به نظام سلامت کشور نشان از دغدغه‌های اصلی ایشان در حوزه سلامت داشت به طوری که استخدام بیش از ۱۰ هزار نفر از پرستاران شاغل در ایام کرونا و تبدیل وضعیت ۱۸ هزار پرستار نیز از اقداماتی بود که از توجه ویژه دولت به وضعیت پرستاران حکایت داشت که می‌توان به آن اشاره کرد.

وی افزود: همچنین پرداخت کارانه کادر درمان و تعرفه‌های خدمات پرستاری از دیگر اقداماتی بود که دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به این موضوع داشت.

دستاورد‌های دارویی

همچنین اقدامات خوبی در حوزه دارو صورت گرفته است به به طوری که سیدحیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو نیز در مورد دستاورد دولت در حوزه دارو گفت: اقدامات بسیار بزرگی در حوزه سلامت اتفاق افتاد که افتتاح ۱۷ خط دارویی جدید و رونمایی از چندین داروی دانش بنیان، اجرای طرح دارویار در سال ۱۴۰۱، تولید بسیاری از محصولات دانش بنیان هایتک حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی از جمله دستگاه شتاب دهنده خطی، دستگاه سیتی اسکن، دستگاه الکتروشوک، ونتیلاتور تنفسی، ماشین‌های بیهوشی، دستگاه‌های دیالیز تخصصی پزشکی و بسیاری از ملزومات مصرفی با همت شرکت‌های دانش بنیان و حمایت‌های بی‌بدیل ایشان انجام شد.

وی افزود: حمایت‌های ایشان در توسعه امنیت غذایی و فرمایشات و رهنمود‌های مکرر در لزوم ارتقای امنیت غذا و اطلاع رسانی به مردم در خصوص دسترسی به غذای سالم و کمک همه دستگاه‌ها برای تأمین و بالا بردن دسترسی مردم به غذای سالم در روز‌های آخر سال ۱۴۰۲ را فراموش نمی‌کنیم.

محمدی ادامه داد: پیگیری‌های های مکرر رئیس جمهور فقیدمان برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان و توصیه برای در اولویت قرار دادن سلامت مردم و تأمین دارو، تجهیزات و شیرخشک نوزادان به دستگاه‌ها و دستورات مکرر برای پرداخت اعتبارات به قید فوریت برای حوزه سلامت و بسیاری از حمایت‌های دیگر ایشان باعث شد که ما امروز خلأ حضورشان را دوچندان حس کنیم.

توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت

نگاه و توجه ویژه دولت به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت از موضوعات مثال زدنی و دستاورد‌های بزرگ دولت سیزدهم است در همین زمینه سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور حمایت دولت از شرکت‌های دانش بنیان بویژه در حوزه پزشکی و سلامت را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر در گذشته توجه چندانی به این حوزه وجود نداشت و از تولید محصولات شرکت‌های دانش بنیان حمایت نمی‌شد، اما امروز این تاکید وجود دارد که از نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه و تجهیزات و محصولاتی که تولید می‌کنند با جدیت حمایت شود و در این راستا وزارتخانه‌های مختلف از جمله نفت، نیرو و صمت مکلف شده اند که از شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با خود حمایت کنند. معتقدیم ایران سرزمین استعداد‌های درخشان است و اگر جوانان مورد حمایت قرار بگیرند می‌توانند کار‌های بزرگی انجام دهند.

قبل و بعد از شروع به کار دولت سیزدهم

تا قبل از آغاز به کار دولت مردمی، حدود ۱۹ میلیون دز واکسن کرونا به ایران تعلق گرفته بود و کرونا روزانه بیش از ۷۰۰ قربانی می‌گرفت و با اختصاص منابع مالی حدود ۱۴۰ میلیون دز واکسن کرونا وارد کشور شد، همچنین ۱۷۰۰ مورد به ظرفیت خانه‌های بهداشتی کشور اضافه شد و بناست که با افزایش ۲۷۰۰ مورد دیگر تا پایان سال جاری، تعداد خانه‌های بهداشت به ۴۴۰۰ مورد برسد.

تاکید بر به سرانجام رساندن نسخه‌نویسی الکترونیک

طرح مهم دیگر دولت سیزدهم به سرانجام رساندن نسخه نویسی الکترونیک و الزام حذف نسخ کاغذی بود که از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ به یکی از موضوعات مهم نظام سلامت کشور بدل شد؛ موضوعی اجرای کامل آن به طور رسمی از اسفند ۱۳۹۷ آغاز شده بود. سازمان بیمه سلامت ایران نیز طرح نسخه نویسی الکترونیکی را آبان ۱۳۹۸ در ۲۳۵ شهر اجرا کرد. از سوی دیگر شیوع کرونا سبب شد تسریع روند این طرح بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

کنترل هزینه‌های زائد و غیر ضروری سلامت، یکی از دغدغه‌های متولیان نظام سلامت کشور بود که با اجرای طرح نسخه الکترونیک، به سرانجام می‌رسد و به مرور می‌تواند به یکپارچگی اطلاعات، جلوگیری از تجویز دارو‌های اشتباه، سقف گذاری ارائه خدمات، جلوگیری از همپوشانی‌های بیمه‌ای، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و ... کمک کرده و در نهایت بازوی مهمی برای اجرای کامل پرونده پزشک خانواده در کشور باشد.

در عین حال به اذعان متخصصان، سیستم نسخه نویسی الکترونیک، مشکلات متعدد نسخه نویسی کاغذی را بهبود داده و باعث صرفه جویی و کاهش هزینه‌های مراقبت، کاهش اشتباهات نسخه نویسی، خطاهای دارویی و بهبود دارو درمانی و سلامت بیمار می‌شود.

افتتاح ۱۰۶ پروژه بیمارستانی و ۲ کلان‌بیمارستان

افزودن ۱۵ هزار و ۹۳۹ تخت بیمارستانی به مراکز درمانی و افتتاح ۱۰۶ پروژه بیمارستانی نیز از مهم‌ترین دستاورد‌های نظام سلامت در دولت مردمی است. وزیر بهداشت در مورد افتتاح این بیمارستان‌ها با مقایسه عملکرد دولت سیزدهم با گذشته بیان داشت: «در بازه زمانی سه سال قبل از دولت مردمی، ۵۲ بیمارستان جدید افتتاح شده بود و در این دولت به ۱۰۶ پروژه بیمارستانی افزایش یافت که کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) با هزار تخت و کلان بیمارستان غدیر با ۸۲۱ تخت از نمونه‌های آن بود. همچنین در سه سال پایانی دولت قبل، ۳۴۷ دستگاه دیالیز در کشور توزیع شده بود که در ۲۲ ماه دولت مردمی، به ۹۲۲ دستگاه رسیده و افزایش سه برابری داشته است.»

معاون درمان وزارت بهداشت نیز در مورد توسعه تخت‌های بیمارستانی، بیان داشت: «تعداد تخت‌های ویژه نوزادان ۵۰۰ عدد بود که دو برابر افزایش یافت و الان هزار و ۵۰ تخت picu ایجاد شده است. همچنین سه هزار تخت ویژه نیز در این مدت به ناوگان تخت بیمارستانی کشور اضافه شده است.»

جذب یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت به کشور

از جمله اتفاقات خوبی که در نظام سلامت طی دو سال گذشته رخ داد، جذب دو میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت به کشورمان بود.

وزیر بهداشت درباره توسعه گردشگری سلامت در کشور، گفت: «تاکنون ۲۴۰ بیمارستان مجوز IPD برای پذیرش گردشگران سلامت کسب کرده‌اند و یکی از طرح‌هایی که در حوزه گردشگری سلامت دنبال خواهیم کرد، رایزن سلامت است که بر اساس این طرح، به کشور‌هایی که میزان مراجعه گردشگر سلامت‌مان زیاد است، رایزن سلامت اعزام خواهیم کرد.»

افتتاح ۵۳ مرکز دندانپزشکی

علاوه‌ بر اتفاقات مثبتی که در بالا گفته شد به گفته وزیر بهداشت، در ۲۲ ماه دولت مردمی، ۵۳ مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی به بهره‌برداری و افزایش چهار برابری داشته است. همچنین یک هزار دستگاه آمبولانس در دولت سیزدهم خریداری شده و در این مدت ۳۷ پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی و چهار پایگاه هوایی راه‌اندازی و ۵۸ دستگاه آمبولانس و ۲۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس با ظرفیت ۱۳ تخت سیار در کشور تامین شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته