دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وضعیت بیماری‌های قلبی و دیابت در ایران از متوسط جهانی بالاتر است

وضعیت بیماری‌های قلبی و دیابت در ایران از متوسط جهانی بالاتر است
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیماری­‌های قلبی عروقی، اختلالات روانی، دیابت و بیماری‌های کلیوی، سوانح و حوادث حمل و نقل در ایران از متوسط جهانی بالاتر است.
کد خبر : 917332

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرانک رحیمی با بیان اینکه چهار علت اصلی مرگ بیماری­های غیرواگیر در جهان به ترتیب عبارتند از بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان­ها، بیماری­‌های تنفسی و دیابت و بیماری­های کلیوی است، عنوان کرد: بیماری­های غیرواگیر (NCDs) یا بیماری­‌های مزمن، سالانه موجب مرگ ۴۲ میلیون نفر در جهان می‌­شوند که از این تعداد، ۱۷ میلیون مرگ زودرس (پیش از ۷۰ سالگی) رخ می­‌دهد.

رحیمی با اشاره به اینکه نزدیک به سه چهارم مرگ‌های ناشی از بیماری­های غیرواگیر در کشور‌های با درآمد کم و متوسط رخ می­‌دهد، افزود: در ایران رتبه یک تا ۷ بار بیماری­ استاندارد شده سنی، مربوط به بیماری­‌های غیرواگیر است و بار بیماری­‌های قلبی عروقی، اختلالات روانی، دیابت و بیماری‌های کلیوی، سوانح و حوادث حمل و نقل از متوسط جهانی بالاتر است.

وی در ادامه یادآور شد: طبق مطالعه steps در سال ۱۴۰۰ در کشور شیوع بیماری فشارخون ۳۲ درصد، دیابت ۱۴ درصد و در استان تهران شیوع فشار خون ۹۶.۲۷ درصد و دیابت ۱۶ درصد گزارش شده است. در حال حاضر بیماران به بسته خدمتی یکپارچه دسترسی ندارند (دریافت خدمات ناقص است، به متخصصین دسترسی ندارند و..) که موجب سرگردانی و گاهی درمان دیرهنگام و ایجاد عوارض برای بیماران می‌شود.

رحیمی توضیح داد: با اجرای برنامه ایراپن در سال‌های اخیر و پویش ملی سلامت - غربالگری دیابت و فشار خون بالا روند شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا افزایش یافت. یکی از اولویت‌های بیماری‌های غیرواگیر، مراقبت بیماران شناسایی شده است که این امر یک فرآیند پیوسته بوده که طبق سطح بندی، خدمات در سطح‌های یک، دو و سه انجام می‌شود. این بیماران حداقل سالانه یکبار نیاز به مراجعه به سطوح تخصصی دارند که حجم ارجاعات بالایی را موجب می‌شود.

وی به مزایای راه‌اندازی کلینیک بیماری‌های غیرواگیر (NCDs) با حضور متخصصین آشنا به دستورالعمل‌ها، پرداخت و گفت: با وجود این کلینیک، فرآیند مراقبت‌های تکمیلی و ارائه بسته خدمات تخصصی سرپایی به بیماران غیرواگیر تحت پوشش امکان‌پذیر می‌شود. کنترل بیماری و پیشگیری از عوارض انجام خواهد شد. بیماران دچار سردرگمی در فضا‌های شلوغ بیمارستان نخواهند شد. هزینه‌های درمان نیز با جلوگیری از بروز عوارض و یا تشخیص زودرس آن بطور قابل ملاحظه کاهش می‌یابد. همچینین ارائه پسخوراند از سطح دو به یک، امکان پیگیری مراجعین در سطوح مختلف را فراهم می‌کند.

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: این پیوستگی خدمات در اثربخشی نظام مراقبت بسیار موثر است. با هم‌افزایی امکانات موجود و ارتقای کمّی و کیفی خدمات، می‌توان کلینیک‌های بیماری‌های غیرواگیر را به مراکزی مرجع برای تشخیص، ارائه خدمات مراقبتی پایه و ارجاع به سطوح تخصصی‌تر تبدیل کرد. همچنین می‌توان از این کلینیک‌ها به عنوان یک بخش آموزشی ارزشمند برای آموزش دانشجویان بهره‌مند شد تا در آینده فارغ التحصیلان دانشگاه با تجربه و مهارت کافی در برخورد با بیماران غیرواگیر سرپایی مشغول به کار شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته