دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گزارش آنا بخوانید؛

رفع کمبود انسولین قلمی با همت دانش‌بنیان‌ها/ کیفیت محصول داخلی تفاوتی با نمونه خارجی ندارد

رفع کمبود انسولین قلمی با همت دانش‌بنیان‌ها  کیفیت محصول داخلی تفاوتی با نمونه خارجی ندارد
با ورود شرکت‌های مختلف دانش‌بنیان به حوزه تولید انسولین‌های قلمی، امروز انواع انسولین‌های قلمی در کشور تولید می‌شود که به لحاظ کیفیت، تفاوتی با انسولین خارجی ندارد.
کد خبر : 916797

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، تعداد مبتلایان به دیابت در جهان حدود 450 میلیون نفر برآورد می‌شود و این پیش‌بینی وجود دارد که جمعیت مبتلایان به دیابت تا سال 2040 به 700 میلیون نفر برسد. تعداد بیماران مبتلا به دیابت در ایران 8 میلیون نفر است که به گفته رئیس انجمن دیابت ایران 10 درصد آنها نیازمند تزریق انسولین هستند. انسولین برای این افراد حکم «مایه حیات» را دارد علاوه بر این داروی متفورمین که برای بیماران مبتلا به دیابت تجویز می‌شود نیز پرفروش‌ترین دارو در داروخانه‌های ایران است.

این تعداد بیمار مبتلا به دیابت در ایران در حالی است که جمعیت پیش دیابتی ایران نیز در حال افزایش بوده و این احتمال که تعداد زیادی از این افراد به جمعیت مبتلایان به دیابت افزوده شود وجود دارد.

چرا کمبود انسولین قلمی در کشور به وجود آمد؟

روزهای گذشته کمبود نوعی انسولین قلمی که به گفته بسیاری از بیماران، مصرف آن اثر بسیار سریعی داشته در برخی از شهرها و مراکز استانی مانند مشهد و شهرکرد به وجود آمد، به گفته مسئولان سازمان غذا و دارو در حال حاضر انسولین‌های تولید داخل در دسترس بیماران است.

سیدحیدر محمدی رئیس این سازمان گفت: میزان تولید داخل انسولین قلمی هنوز در حد تامین بازار داخلی نیست، به همین دلیل بخشی از انسولین‌های قلمی مورد نیاز بیماران از مسیر واردات تامین می‌شود. در سال‌های اخیر، با ورود شرکت‌های مختلف دانش‌بنیان به حوزه تولید انسولین‌های قلمی، امروز انواع انسولین‌های قلمی در کشور تولید می‌شود. در حال حاضر ۲ شرکت در حال تولید انسولین هستند و ۲ شرکت دیگر هم به آنها اضافه می‌شوند.

وی با بیان اینکه به‌منظور حمایت از تولید داخل سهم بیشتری از بازار به تولید داخل اختصاص دارد، گفت: متاسفانه گاهی برخی پزشکان ممکن است نوع خاصی از انسولین قلمی را تجویز کنند که برند خارجی باشد و به دلیل آنکه ما در راستای حمایت از تولید داخل سهم کمتری از بازار را به آنها اختصاص می‌دهیم، تصور عدم دسترسی به وجود می‌آورد. اخیرا یکی از انسولین‌های قلمی برند به دلیل مشکلات تولید در شرکت تولیدکننده خارجی دچار کمبود جهانی شده بود که طبق اقدامات صورت گرفته، ظرف چند هفته آینده کمبود انسولین قلمی برند نیز رفع خواهد شد.

 انسولین تولید داخل به لحاظ کیفیت، تفاوتی با انسولین خارجی ندارد

این سخنان محمدی در حالی است که به گفته رئیس انجمن دیابت ایران حتی عدم دسترسی روزانه بیماران نیازمند انسولین ممکن است جان آنها را به خطر بیندازد.

اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه انسولین مایه حیات بیماران دیابتی است، گفت: کمبود این دارو می‌تواند جان افراد مبتلا به دیابت در کشور را به خطر بیندازد. نمی‌توانیم بگوییم انسولین یک یا دو هفته نباشد خطری برای بیماران ندارد. حتی اگر روزانه انسولین نباشد زندگی فرد دیابتی را تهدید می‌کند.

وی در رابطه با تفاوت انسولین‌های ایرانی  و خارجی برند نیز گفت: انسولین تولید داخل به لحاظ کیفیت تفاوتی با انسولین خارجی ندارد، بنابراین ما توصیه می‌کنیم اگر انسولین برند در دسترس نبود بیمار حتما از نوع ایرانی آن استفاده کند چرا عدم مصرف آن برای بیمار خطر جانی در پی‌دارد.

رجب تأکید کرد: باید بیمار را توجیه کرد که تا زمانی انسولین برند در دسترس او قرار بگیرد، از انسولین ایرانی استفاده کند، مقایسه کیفیت و تأثیر متفاوت انسولین ایرانی با انسولین وارداتی نیازمند تحقیقات است. در حال حاضر هیچ منبعی برای این موضوع وجود ندارد.

وی تأکید کرد: کمبود دارو برای بیماران دیابتی علاوه بر افراد بیمار، مشکلات اقتصادی را نیز برای کشور در پی‌ دارد. اگر قند خون افراد کنترل نشود هزینه‌های زیادی را بر بیمه‌ها تحمیل می‌کند.

این مسئول یادآور شد: در حال حاضر بیش از 12 درصد از جمعیت بالای 20 سال کشور مبتلا به دیابت هستند و 10 درصد از افراد مبتلا به دیابت نیز تزریق انسولین هستند و این عدد بسیار بزرگی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته