دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران:

برخی مراکز تخصصی چشم‌پزشکی به جای درمان، کار زیبایی می‌کنند/ تبلیغ عمل لیزیک در فضای مجازی بازی با سلامت مردم است

برخی مراکز تخصصی چشم‌پزشکی به جای درمان، کار زیبایی می‌کنند  تبلیغ عمل لیزیک در فضای مجازی بازی با سلامت مردم است
رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با انتقاد شدید از تبلیغ سودجویانه و عوامفریبانه عمل لیزیک چشم در بخش زیبایی و آرایشی برخی سایت‌های تجاری گفت: متاسفانه برخی از مراکز تخصصی چشم پزشکی به جای ارایه خدمات درمانی به ارایه خدمات زیبایی روی آورده‌اند.
کد خبر : 917166

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، پرویز زرین بخش، جراح و متخصص بیماری‌های چشم با بیان اینکه متاسفانه برخی از مراکز تخصصی چشم پزشکی به جای ارایه خدمات درمانی به ارایه خدمات زیبایی روی آورده اند و با تبلیغ اعمال جراحی چشم در سایت های تجاری و فضای مجازی قصد جذب افراد را دارند که این امر سلامت جامعه را به شدت تهدید می کند، گفت: با اینکه چندی پیش معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی از ساماندهی تبلیغات خدمات پزشکی در کشور خبر داده بود، ولی همچنان این تبلیغات در فضای مجازی به خصوص در سایت‌های پرمراجعه‌ تجاری و بدتر از آن در بخش آرایشگری و زیبایی در حال انتشار هستند که ادامه این روند سلامت جامعه را به شدت تهدید می‌کند.

وی گفت: درتبلیغات این سایت با عنوان حذف دائمی عینک نه تنها از روش‌های جراحی چشم از قبیل لازک لیزیک، ترنس فمتو و PRK نام برده شده که پزشکان تبلیغ کننده، متاسفانه با شعار‌های فریبنده از قبیل «ما شما را بی نیاز از عینک می‌کنیم» یا «حذف عینک در ده ثانیه» خبر از جشنواره‌های تخفیفی می‌دهند که این امر به دور از شان و منزلت پزشکی است. 

به گفته  زرین بخش، سازمان نظام پزشکی اخیرا از آغاز ساماندهی تبلیغات پزشکی و الزام پزشکان به دریافت مجوز تبلیغات خبر و نسبت به مسدود کردن شماره تلفن تبلیغ کنندگانی که بدون داشتن مجوز اقدام به تبلیغات می‌کنند، هشدار داده بود، اما متاسفانه هنوز هم شاهد ادامه روند تبلیغات مانند گذشته هستیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه این روند نشانگر آن است که سلامت فدای زیبایی شده است، گفت: امروزه آرایشگاه‌های زنانه محلی برای ارائه لنز‌های رنگی به خصوص برای عروس‌ها و تزریق بوتاکس توسط افراد غیر متخصص شده که در مواردی این افراد به دلیل ناآشنایی با آناتومی صورت و ناحیه اطراف چشم و نداشتن تجربه لازم در این زمینه با تزریق غلط بوتاکس باعث افتادگی پلک و نامتقارن شدن صورت شده اند و متاسفانه این خدمات بیشتر از طریق فضای مجازی به خصوص در سایت دیوار و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام اطلاع رسانی می‌شود. 

رئیس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران با تاکید بر ضرورت هوشیاری مردم و اطمینان از انتخاب پزشک معالج خود ادامه داد: در بسیاری از این تبلغات شاهد ادعا‌هایی از قبیل بالاترین تعداد مراجعه کننده در کل تهران، جراحی توسط پزشک با سابقه هزاران عمل موفق لیزیک و لازک، حذف تضمینی و دائمی عینک بدون بازگشت و نیز جراحی در پیشرفته‌ترین و مجهزترین مرکز فوق تخصصی چشم تهران هستیم که تماما ادعا‌هایی غیر قابل اثبات و صرفا با هدف جذب هر چه بیشتر افراد برای اعمال جراحی و کسب سود است.

وی تصریح کرد: در پزشکی تضمین جنبه تبلیغات داشته و مبنای علمی ندارد و دادن تضمین به بیمار به دلیل آنکه در هر عمل جراحی احتمال ناموفق بودن وجود دارد، عملی غیر قانونی است.

 زرین بخش گفت: همانطور که معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد، تبلیغات در حوزه سلامت دچار رهاشدگی است و برخی تبلیغ کنندگان در این حوزه صرفا به دنبال رضایتمندی مشتری‌ها هستند و به هر ترفندی در این باره دست می‌زنند. به همین دلیل از ناآگاهی مردم نهایت سوءاستفاده را می‌کنند به طوری که بسیاری از مردم به جای رفتن به مبادی رسمی و یا جستجوی پزشک از طریق سایت‌های رسمی و سامانه سازمان نظام پزشکی بیشتر از طریق فضای مجازی -عمدتا اینستاگرام- به دنبال پیدا کردن فرد متخصص در اعمالی که بخواهند انجام بدهند، هستند.

وی در پایان خواستار تسریع در امر ساماندهی در تبلیغات پزشکی به خصوص چشم پزشکی از سوی سازمان نظام پزشکی کشور و وزارت بهداشت و در گام‌های نخست جلوگیری از انتشار تبلیغات اعمال جراحی چشم در سایت‌های پرمخاطب شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته