دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون وزیر بهداشت:

وعده شهید رئیسی درباره کاهش هزینه‌های درمانی محقق شده است

وعده شهید رئیسی درباره کاهش هزینه‌های درمانی محقق شده است
معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال و همچنین درمان رایگان از مسیر ارجاع گفت: می‌توان عنوان کرد که درمان نیمی از جمعیت کشور رایگان انجام می‌شود.
کد خبر : 917447

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید کریمی، روز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ در اجلاس معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، با بیان اینکه عمر دولت سیزدهم حدود سه سال بود، افزود: دولت سیزدهم طی حیات خود به اقدامات متعددی دست زده است. ۱۷ هزار تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی کشور در بخش دولتی اضافه شده که معادل ۱۳ درصد از ظرفیت کل تخت‌های بیمارستانی کشور است.

وی با بیان اینکه تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو نیز افزایش یافته، خاطرنشان کرد: ۳۰۰۰ تخت به ظرفیت تخت‌های ICU کشور اضافه شده است. تعداد تخت‌های ICU کودکان نیز حدود دو برابر شده است؛ به نحوی که تعداد تخت‌های ICU کودکان معادل ۵۰۰ مورد بود که در این دولت به ۱۰۵۰ مورد رسید.

کریمی با بیان اینکه جهاد بیمارستان‌سازی همچنان ادامه دارد، گفت: به تازگی به استان خراسان رضوی و شهر تربت حیدریه سفر کرده‌ام؛ ۳۰۰ تخت به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی این شهر اضافه شد. تعداد تخت‌های بیمارستانی این شهر معادل ۳۰۰ مورد بود که با افتتاح این تخت‌ها به ۶۰۰ مورد رسید.

وی با بیان اینکه تعداد مراکز دندانپزشکی در کشور افزایش یافته، گفت: ۶۷ مرکز ارائه خدمات دندانپزشکی در بخش دولتی به شبکه درمانی کشور اضافه شده که اغلب این مراکز در مناطق محروم مستقر هستند.

کریمی با بیان اینکه تجهیزات بیمارستانی در دوران پاندمی ویروس کرونا مستهلک شدند، افزود: ۳۸۰ دستگاه که از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند و حدود یک میلیون دلار قیمت دارند، تهیه کرده و در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم. برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل گران بودن تجهیزات از تجهیزات پیشرفته برخوردار نبودند؛ به همین دلیل، دستگاه‌های پیشرفته را خریداری کرده و در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم. همچنین ۱۴۵۳ دستگاه دیالیز تهیه کرده و در اختیار بیمارستان‌ها قرار داریم.

معاون درمان با بیان اینکه حفاظت مالی از مردم در حوزه درمان، جزو اقدامات دولت سیزدهم به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: ۳۳ میلیون نفر از جمعیت این کشور از مسیر «ارجاع» از خدمات درمان رایگان برخوردار هستند. ساکنان شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سه دهک اول جامعه و عشایر کشور، جمعیت ۳۳ میلیون نفری که از مسیر ارجاع از درمان رایگان برخوردار هستند، تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال جزو دیگر اقدامات مهم دولت سیزدهم به حساب می‌آید، افزود: حدود ۸ میلیون نفر از درمان رایگان کودکان کمتر از ۷ سال برخوردارند.

کریمی ادامه داد: با توجه به جمعیت ۳۳ میلیون نفری برخوردار از درمان رایگان از مسیر ارجاع و جمعیت ۸ میلیون نفری کودکان کمتر از ۷ سال که از درمان رایگان برخوردارند، می‌توان گفت نیمی از جمعیت کشور از درمان رایگان برخوردارند. به عبارت دیگر، وعده شهید رئیسی درباره کاهش هزینه‌های درمانی محقق شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه تأسیس صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج از دیگر اقدامات دولت سیزدهم محسوب می‌شود، گفت: پیش از اینکه دولت سیزدهم آغاز به کار کند، ۱۶ بیماری خاص و صعب‌العلاج از حمایت بیمه‌ای برخوردار بودند. در حال حاضر، ۱۰۷ گروه بیماری از خدمات صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج برخوردار هستند.

کریمی درباره بودجه صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج خاطرنشان کرد: نخستین سال شکل‌گیری صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج، بودجه تخصیص یافته به این صندوق معادل ۵ همت بود و بودجه سال گذشته نیز معادل ۷ همت بود. همچنین بودجه سال جاری این صندوق معادل ۱۲ همت است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه کاشت حلزون شنوایی برای کودکان از دیگر اقدامات وزارت بهداشت به حساب می‌آید، اظهار کرد: پیش از اینکه دولت سیزدهم سیاست اجرای امور را در دست گیرد حدود ۲ هزار کودک در لیست انتظار کاشت حلزون شنوایی قرار داشتند. در حال حاضر، هیچ کودکی در صف انتظار کاشت حلزون شنوایی قرار ندارد. کاشت حلزون شنوایی از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ اگر حلزون شنوایی پیش از سن ۴ سالگی برای کودکان کاشته نشود، نه تنها قدرت شنوایی خود را از دست می‌دهند بلکه قدرت تکلم را نیز نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه نسبت به احداث مراکز درمان ناباوری و ارائه خدمات سطح دو اقدام کرده‌ایم، افزود: ۸۷ مرکز درمان ناباروری سطح دو در کشور ایجاد کرده‌ایم. دولت سیزدهم، این مراکز را برای نخستین‌بار در کشور احداث کرده است.

کریمی گفت: پیش از دولت سیزدهم، هیچ مرکز درمان ناباوری سطح ۲ در کشور وجود نداشت اما شرایط حال حاضر به نحوی است که تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور حداقل یک مرکز درمان ناباروری سطح ۲ وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت، درباره مراجعه به مراکز درمانی سطح ۲ گفت: بررسی‌ها بیانگر این است که ۳۷ هزار و ۴۹۲ نفر برای درمان ناباروری به مراکز سطح ۲ مراجعه کرده‌اند که موفقیت ۳۰ درصدی حاصل شده است.

وی درباره مراکز درمانی سطح ۳ ناباروری نیز گفت: ۱۲۶ مرکز درمان ناباروری سطح ۳ در تمام استان‌های کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۰ مرکز دولتی و مابقی خصوصی هستند. بررسی‌ها بیانگر این است که یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۶۸۳ مورد برای دریافت خدمات تخصصی به مراکز درمانی سطح ۳ مراجعه کرده‌اند و خدماتی مانند IVF دریافت کرده‌اند. ۳۶۰۰۰ مورد از مجموع افرادی که خدمات IVF را دریافت کرده‌اند نتیجه حاصله مثمر ثمر واقع شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: مراکز درمان ناباروری سطح ۳، خدمات درمانی فوق تخصصی را به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهند؛ به طور مثال، حدود ۳۰ تا ۳۴ درصد از افرادی که ناباروری را تجربه می‌کنند خدمات ICI دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته