دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زیست بوم «پشه آئدس» در کشور از مالاریا بیشتر است

زیست بوم «پشه آئدس» در کشور از مالاریا بیشتر است
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با اعلام این‌که زیست بوم پشه آئدس در کشور از مالاریا بیشتر است، از آمادگی بیمارستان‌های کشور برای مقابله با تب دنگی خبر داد.
کد خبر : 917231

 
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسن واعظی در اجلاس معاونان درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: استان‌های فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان و گلستان مناطق پرخطر از نظر وجود این بیماری بوده و موارد وارداتی ابتلای بیمار در این مناطق فراوان است.

وی با اشاره به گسترش تب دنگی در برخی مناطق و کشورهای جهان، افزود: آماده سازی کادر درمان سرپایی و بستری برای تشخیص و درمان به هنگام بیماری های منتقله از پشه آئدس در صورت مواجهه با بیماری تب دنگی در حال انجام  است.

وی ادامه داد: حفاظت از انتقال بین بیماران، حفاظت از پرسنل پزشکی و مدیریت پسماند و فاضلاب از جمله محورهای اقدامات پیشگیرانه در بیمارستان هاست.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت تب دنگی را یک بیماری عفونی ویروسی که توسط پشه ناقل به انسان منتقل می شود معرفی کرد و بیان داشت: انتقال ویروس دِنگی به عوامل بیولوژیک و غیر بیولوژیک بستگی دارد. عوامل بیولوژیک ویروس، ناقل و میزبان و عوامل غیر بیولوژیک دما، رطوبت و میزان بارندگی هستند.

 واعظی اظهار کرد: مراکز خط مقدم برای مقابله با این ویروس در بخش بیمارستانی اورژانس، تیم پزشکی، تیم آزمایشگاه و تیم اپیدمیولوژی هستند که در قالب تیم واکنش سریع باید توسط دانشگاه های مناطق پرخطر در آمادگی قرار داشته باشند.

وی بیان کرد: همچنین با توجه به این که کودکان زیر ۵ سال در صورت ابتلا نیاز به بستری در بیمارستان خواهند داشت، بنابراین هماهنگیِ متخصصان اطفال و فوق نوزادان در دانشگاه های علوم پزشکی الزامی است.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در پایان خطاب به معاونان درمان دانشکده‌ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور، عنوان کرد: دپوی دارو و سرم و تجهیزات مرتبط برای مراقبت و ارایه خدمت به بیماران در بیمارستان ها و همچنین فعال سازی رابط بهداشتی بیمارستانها برای مدیریت بهینه پسماندها و آب های سطحی احتمالی در محیط مجاور بیمارستانها، مورد تاکید است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته