دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
علی‌پور تشریح کرد؛

جزئیات ادغام طب ایرانی در شبکه بهداشت و درمان کشور

جزئیات ادغام طب ایرانی در شبکه بهداشت و درمان کشور
رئیس مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت با تشریح روند اجرای طرح ادغام و برنامه‌های آینده حوزه طب ایرانی بر لزوم گسترش خدمت طب ایرانی در سطح یک شبکه تأکید کرد.
کد خبر : 916896

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، عباس علی پور رئیس مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: ما اسناد بالادستی محکمی همچون برنامه ششم توسعه و بند 12 سیاست‌های سلامت ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری داریم که بر بازشناسی تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه کردن طب سنتی تاکید دارند؛ همچنین در سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مجدد بر این موضوع تاکید شده است؛ در راهبرد چهارم سند تحول دولت مردمی دولت سیزدهم نیز بر این موضوع تاکید شده و اقداماتی در نظر گرفته شده که یکی از آنها ترویج سبک زندگی سالم مبتنی بر آموزه‌های طب ایرانی و رعایت اصول شش گانه سلامت در میان آحاد جامعه است که بر همین اساس برنامه ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم که تاکنون بخش قابل توجهی از آن اجرا شده و در مسیر تکاملی خود در حال انجام است.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت طب ایرانی، افزود: امروزه با توجه به افزایش بیماری‌های مزمن که نیاز به درمان‌های مستمر و مراقبتی دارند، رعایت آموزه‌های طب ایرانی نقش مهمی در کنترل این بیماری‌ها دارد. همچنین در بحث کهولت و پیری جمعیت استفاده از آموزه‌های طب ایرانی بسیار مؤثر است و در کنار همه فواید باعث کاهش هزینه‌های مراقبتی بهداشتی می‌شود و این مستلزم آن است که پوشش سلامت همگانی را بیشتر کنیم.

علی پور ادامه داد: حداقل ۳۰ درصد مردم دنیا از حداقل خدمات سلامتی محرومند و یکی از توصیه‌هایی که سازمان جهانی بهداشت دارد این است که ما طب سنتی را در آن مناطق تقویت کنیم.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در حوزه ادغام آموزه‌های طب ایرانی در نظام سلامت، گفت: ما در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، بر اساس اسناد بالادستی و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی دولت سیزدهم، اقدامات متعددی برای ترویج و توسعه طب ایرانی در نظام سلامت کشور انجام داده‌ایم. علاوه بر این، در سند تقویت نظام شبکه بهداشتی و درمانی جمهوری اسلامی ایران که بیست و سه برنامه و راهبرد کلی دارد، اجرای پایلوت ادغام طب ایرانی ایرانی در نظام شبکه را داریم که با ۱۵ دانشگاه شروع شد که در ابتدا برای اجرای آن چالش‌هایی داشتیم که با پیگیری‌هایی که انجام شد، سعی کردیم که دانشگاه‌ها را همراه کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت ابتدا بر روی همین ۶ اصل سبک زندگی کار کردیم، بحث آب و هوای سالم، خوردن، آشامیدن، ورزش، فعالیت بدنی، دفع مواد زائد، خواب و بیداری و کنترل صحیح حالات روحی و روانی به صورت پایلوت و آزمایشی ابتدا در دانشگاه اردکان یزد اجرا شد؛ نتایج مطالعه پایلوت بسیار عالی بود و نشان می‌داد آگاهی مردم قبل و بعد از اجرای طرح افزایش قابل توجهی داشته است. پس از آن تدوین دستورالعمل برنامه ترویج شیوه زندگی سالم بر اساس آموزه‌های طب ایرانی بود که با همکاری دفتر طب ایرانی و مرکز مدیریت شبکه طراحی و اجرا نوشته شد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت تصریح کرد: هدف کلی که برای این برنامه در نظر گرفته شده، بهبود سبک زندگی بر اساس آموزه‌های طب ایرانی و هدف دیگر ثبت و بررسی شناسنامه سبک زندگی سالم را بر اساس آموزه‌های طب ایرانی برای حدود هشتاد درصد جمعیت بالای 6 سال است که تاکنون به عدد قابل توجهی در سامانه‌های الکترونیک سلامت رسیده است.

وی اضافه کرد: در کنار اینها برنامه‌های آموزشی هم داریم که با کمک متخصصین طب ایرانی به کارشناسان و مربیان بهورزی تا رده سفیران سلامت و همچنین بهورزان و مراقبین سلامت و در نهایت برای افزایش آگاهی مردم ارائه شد.

علی پور با بیان اینکه هنوز چالش‌هایی در مسیر اجرای برنامه‌های طب ایرانی در نظام سلامت وجود دارد، گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود اعتبارات مالی و عدم وجود سیاست مشخص برای استفاده از طب ایرانی از جمله این چالش‌ها است.

وی تصریح کرد: حجم برنامه‌ها در حوزه بهداشت بسیار زیاد و نیرو‌های انسانی ما کم است و حتماً باید بر اساس زمان سنجی اولویت بندی کنیم.

علی پور گفت: یکی از بحث‌های ما فرهنگ سازی در جامعه است، ارائه دهندگان خدمت خودشان نیز باید از نظر فرهنگی همراه ما باشند و لذا کار فرهنگی وسیع‌تری در جامعه نیاز است. همچنین ما در اکثر شهرستان‌ها کمبود متخصصین طب ایرانی را داریم و لذا برخی سوءاستفاده‌ها توسط برخی از ارائه دهندگان خدمت صورت می‌گیرد.

وی افزود: برنامه‌های آینده ما بحث گسترش خدمت طب ایرانی در سطح یک شبکه است که ابهام‌ها برطرف شود و اختلافات با گروه‌های تخصصی بررسی شود و در صورت وجود تناقضات برطرف شود و لازم است بسته‌های مراقبتی متناسب با گروه‌های سنی مختلف داشته باشیم که در حال حاضر بسته سبک زندگی طب ایرانی به گروه سنی شش سال به بالا به صورت همسان ارائه می‌شود که به نظرم نیاز به تجدید نظر دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: خانه بهداشت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته