قسمت چهارم: طعمهای برای جنس دوم

در دوران شکوهمند پهلوی دوم، جایی که مدرنیته از سر و روی خیابانهای تهران میچکید و «زن ایرانیِ مدرن» همچون تابلویی اروپایی در قاب حکومت خودنمایی میکرد، اعلیحضرت با درایت و نبوغی کمنظیر، زنان را از چهاردیواری سنت به میدانهای رژه و میهمانیهای دربار هدایت کرد. در این دوران طلایی، زن نهفقط مادر، بلکه نمادی بود از ترقی، زیبایی و البته ابزاری برای فخر فروختن به غرب. روزنامهها از «زن مترقی ایرانی» مینوشتند، درحالیکه بسیاری از این زنان در دفاتر حکومتی و مجالس شبانه، به عنوان اسباب تجمل، نقش خود را ایفا میکردند. در این قسمت از پادکست «دوران شکوه»، نظرات یک بانوی فرهیخته درباره پیشرفتهای شگرف حقوق زنان را خواهید شنید—پیشرفتهایی که اگر کمی دقیقتر بنگریم، بیشتر به قیمت استثمار جسمی و روانی آنان تمام شد!
از مانکنهای محافل اشرافی گرفته تا دخترانی که در ویترینهای رسمی و غیررسمی حکومت برای جلب حمایت غربیها به نمایش گذاشته میشدند. این روایت، نه از پیشرفت، بلکه از بهرهکشی سیستماتیکی میگوید که در پس نقاب آزادی، زنان را به کالای تبلیغاتی تبدیل کرد؛ داستانی که کمتر گفته شده اما هنوز در حافظه تاریخی ایران زنده است.
منابع:
کتاب جنبش حقوق زنان در ایران، طغیان، افول و سرکوب از ۱۲۸۰ تا انقلاب ۵۷
نوشته ی الیز ساناساریان، ترجمه ی نوشین احمدی خراسانی، ناشر نشر اختران
عوامل تولید:
نویسنده: محمد وحیدی
راوی (آیدین دستمالچیان): بردیا قادریان دهکردی
گویندهی الیز ساناساریان: نعیمه کرابی
تدوین: مرتضی معینی
تهیه کننده: یاسر نظیفی گیلوان
به سایر قسمتهای دوران شکوه گوش کنید:
قسمت اول | قسمت دوم | قسمت سوم | قسمت چهارم
#پهلوی #دوران_شکوه #زنان_در_تاریخ #حقوق_زنان #تاریخ_ایران #شاهنشاهی #مدرنیته_وابسته #استثمار_زنان #نقد_تاریخی #روایت_تاریخ #پشت_پرده #ایران_قبل_انقلاب #تاریخ_پنهان
انتهای پیام/