دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت خبر داد؛

رونمایی از سبد غذایی جامعه ایرانی/ برای هر گروه، سبد خاصی طراحی می‌شود

رونمایی از سبد غذایی جامعه ایرانی  برای هر گروه، سبد خاصی طراحی می‌شود
مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با اشاره به رونمایی از سبد غذایی جامعه ایرانی، این سبد را مبنای سیاست‌گذاری برای واردات، صادرات و تولید مواد غذایی مطلوب در کشور دانست.
کد خبر : 916802

احمد اسماعیل زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اشاره به طراحی سبد غذایی مطلوب جامعه ایرانی گفت: این سبد برای مصرف جامعه ایرانی طی تلاش‌های یک ساله در دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت طراحی و به تأیید 12 استاد دانشگاه علوم پزشکی کشور رسیده است.

وی افزود: هدف از این سبد که با همکاری انستیتو تغذیه، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی تهیه شده است؛ مشخص کردن مقدار اقلام غذایی اساسی برای تأمین پروتئین و کالری لازم و کافی مورد نیاز برای افراد جامعه است.

اسماعیل زاده با بیان اینکه این سبد غذایی مبنایی برای سیاست‌گذاران در بخش واردات، صادرات و تولید مواد غذایی است، گفت: این سبد به صورت عام برای افراد بزرگسال جامعه است و به برای یک قشر خاص طراحی نشده است. چنانچه ارگانی بخواهد از این سبد برای یک گروه خاص استفاده کند باید با وزارت بهداشت مشورت کرده تا برای آن گروه، سبد خاص آنها طراحی شود.

وی در رابطه با تفاوت سبد غذایی تدوین شده توسط وزارت بهداشت با سبد معیشتی که توسط وزارت رفاه برای کارگران طراحی و یکی از مبناهای دستمزد است نیز گفت: این سبد در سال‌های گذشته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طراحی می‌شد و برآورد مبنای هزینه معیشتی کارگران قرار می‌گرفت، ما از وزارت رفاه درخواست کردیم که با توجه به تحرک فیزیکی که در اقشار کارگر وجود دارد و نیازهای متفاوتی که یک کارگر در مقایسه با سایر افراد جامعه دارد، در صورتی که قرار شد سبدی را برای کارگران طراحی کند، با وزارت بهداشت مکاتبه کرده تا این وزارتخانه سبد غذایی ویژه کارگران که پوشش دهنده نیازهای آنها است را طراحی کند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت یادآور شد: یکی دیگر از اهداف طراحی این سبد غذایی که برای تمامی افراد جامعه بوده این است که بیماری‌ها در جامعه افزایش پیدا نکند. بنابراین این سند تدوین شده و توسط وزیر بهداشت و معاونان وی رونمایی شد. همچنین قرار است هر پنج سال یکبار این سند مورد بازنگری قرار گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته