دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
زالی مطرح کرد؛

توسعه همکاری‌های سلامت محور با تاجیکستان

توسعه همکاری‌های سلامت محور با تاجیکستان
زالی با بیان اینکه وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را به نیابت از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، مامور توسعه روابط سلامت محور با کشور تاجیکستان تعیین کرده است، شرایط را برای اجرای کامل توافقات در حوزه‌های مذکور مطلوب توصیف کرد.
کد خبر : 917137

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا زالی در نشستی که امروز شنبه با حضور محی الدین نورالدین رییس دانشگاه طبی تاجیکستان، رستم زاده رییس بیمارستان استقلال تاجیکستان و جمعی از اساتید و جراحان این کشور در دانشگاه برگزار شد، این نشست علمی را به منزله توسعه روابط آکادمیک، بهداشتی و درمانی دانست و بر ضرورت عملیاتی سازی تفاهم نامه‌ها تاکید کرد.

وی وجود سفرای علمی همچون دانشجویان تاجیکستانی را که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دوره دیده‌اند، نیز ظرفیت با ارزشی برای ارتقای رابطه علمی و آکادمیک بین دو کشور دانست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شرایط برای اجرای کامل تمام توافقات مطلوب است، تصریح کرد: وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را به نیابت از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، مامور توسعه روابط سلامت محور، آموزشی و پزشکی با کشور تاجیکستان تعیین کرده است و همکاری دانشگاه با وزارت تندرستی تاجیکستان همانند چتری است که دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران را دربر می‌گیرد.

زالی با اشاره به توجه ویژه وزیر بهداشت به لزوم ارتقای روابط با کشور تاجیکستان، عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نقطه کانونی روابط این دو کشور در حوزه سلامت است.

وی با اشاره به ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای مرتفع کردن نیاز‌های سلامت محور کشور تاجیکستان، گفت: این کشور در صورت تمایل به بهره‌گیری از سایر ظرفیت‌های موجود در ایران نیز می‌تواند از طریق تعامل با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای تسهیل امور اقدام کند.

زالی با اشاره به وجود امکانات آموزشی در ۲۸ رشته تخصصی دوره رزیدنتی، ۴۸ دوره فلوشیپ و ۱۴۰ دوره ای علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: دانشگاه طبی تاجیکستان از لحاظ ساختار آموزشی شباهت بسیاری به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارد و نقطه قوت هر دو دانشگاه، فعالیت در حوزه‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و بهداشت است.

رییس دانشگاه هدف از ارتقای ارتباط با وزارت تندرستی تاجیکستان را مرتفع کردن نیاز‌های این کشور فارسی زبان اعلام کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمادگی طراحی دوره‌های آموزشی فشرده با شرایط و ضوابط کشور تاجیکستان را دارد تا داوطلبان تاجیکی با کمترین موانع بروکراسی از هر سطحی از ظرفیت آموزشی دانشگاه بهره‌مند شوند.

زالی با با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی دانشگاه طبی تاجیکستان گفت: به دلیل جایگاه سیاسی کشور تاجیکستان و ارتباط دیپلماتیک عمیق این کشور با کشور‌های CIS، آمادگی همکاری و ارایه خدمات پیچیده پزشکی با مشارکت همکاران ایرانی و تاجیکی برای این کشور‌ها نیز وجود دارد.

رییس دانشگاه همچنین از فعالیت ۸۶ مرکز تحقیقات و انتشار ۳۹ مجله به زبان انگلیسی که بسیاری از آنها در ایندکس‌های بین‌المللی منتشر می‌شود، خبر داد و گفت: دانشگاه آمادگی همکاری در زمینه جراحی‌های نوآورانه (innovated surgery) و تولید دارو را نیز دارد و بهترین امکانات را برای همکاری با کشور تاجیکستان در اختیار قرار می‌دهد.

به گفته زالی، تجارب زیادی از درمان‌های مدرنی که این اواخر در سطح دانشگاه در حوزه سرطان آغاز شده، همچون تارگت تراپی کسب شده است که در این زمینه نیز می‌توان نیاز‌های کشور تاجیکستان را مرتفع کرد.

وی در ادامه با تاکید بر پیشتازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه محیط زیست و بهداشت محیط و فعالیت دارویی با حضور اساتید برجسته جهانی، عنوان کرد: دانش فنی و تخصصی تولید انواع دارو‌ها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد. همچنین بزرگترین اتاق تمیز و بزرگترین آزمایشگاه مرکزی کشور نیز متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

رییس دانشگاه از افتتاح یکی از بزرگترین پارک‌های علم و فناوری در حوزه سلامت در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی همچنین در ادامه اظهار کرد: بالاترین آمار پیوند کلیه در کشور متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و در زمینه پیوند کبد نیز جایگاه دوم را در اختیار داریم، پیوند ریه در کشور نیز فقط در بیمارستان مسیح دانشوری و بیوپسی مغز استخوان اطفال نیز تنها در مرکز تابعه دانشگاه انجام می‌شود.

زالی برای عملیاتی سازی بیشتر توافقات این دو کشور اظهار کرد: برگزاری اولین سمینار پزشکی مشترک ایران و تاجیکستان برای کشور‌های فارسی زبان، انتشار مجله‌ای مشترک در حوزه عمومی سلامت با همکاری اعضای هیئت علمی و اساتید بورد دو کشور، پژوهش مشترک در زمینه مسائل پساکرونا و برگزاری کنفرانسی علمی با موضوع مغز و اعصاب از جمله پیشنهاد‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

وی در پایان نسبت به توسعه موثر روابط دیپلماتیک این دو دانشگاه خوش‌نام با ساختاری مشابه ابراز امیدواری کرد.

همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سطح ارایه خدمات تاجیکستان را ارتقا می‌دهد

محی الدین نورالدین رییس دانشگاه طبی تاجیکستان در این دیدار به نتایج اثرگذار همکاری‌‎ها با نظام سلامت کشور ایران اشاره کرد و گفت: یقین دارم دستاورد‌های خوبی در اجرای تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، حاصل خواهد شد.

به گفته وی، با حضور و مشارکت اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در کشور تاجیکستان سطح ارایه خدمات در این کشور ارتقا پیدا خواهد کرد.

بابک شریف کاشانی معاون امور بین الملل دانشگاه نیز در این جلسه ضمن عرض خیر مقدم به هیئت تاجیکی تصریح کرد: گسترش تعاملات با کشور‌های همزبان آموزه‌ای است که از رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کسب شده است. به همین منظور معاونت امور بین‌الملل تلاش دارد فرآیند ارتقای تعاملات را تسهیل بخشد.

وی با اشاره به آمادگی معاونت برای همکاری در برگزاری سمینار مشترک پزشکی و انتشار مجله مشترک با کشور تاجیکستان، اظهار کرد: تسهیل بروکراسی ورود دانشجویان تاجیک و تسریع در امور بیماران خاص تاجیکی برای بهره‌مندی از خدمات درمانی از دیگر اقدامات معاونت امور بین الملل دانشگاه است.

شریف کاشانی در پایان از پیشتازی بیمارستان مسیح دانشوری در زمینه اندوواسکولار خبر داد و گفت: در صورت تمایل کشور تاجیکستان، امکان حضور و همکاری تیم تخصصی دانشگاه با همکاران تاجیک در این زمینه نیز وجود دارد.

در این نشست افشین زرقی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، علی حائری مشاور رییس دانشگاه و اسماعیل توحیدلو معاون اجرایی معاونت بین‌الملل نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته