دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1403 - 11:36
محمودی عنوان کرد؛

ارسال ۳۴۴ صندوق اخذ رأی به خارج از کشور/ صندوق‌های سیار در آمریکا فراهم است

ارسال ۳۴۴ صندوق اخذ رأی به خارج از کشور  صندوق‌های سیار در آمریکا فراهم است
مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت: ۳۴۴ صندوق رأی به خارج از ایران ارسال شده است.
کد خبر : 917393

به گزارش خبرنگار سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا محمودی مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور در کنفرانس خبری گفت: تا به این لحظه ۳۴۴ صندوق اخذ رأی در خارج از کشور  داریم. همکارانم از دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن و دفتر ایران در نیویورک اطلاع دادند که هماهنگی لازم را برای داشتن صندوق‌های سیار در آمریکا را هم انجام دادند و ان‌شاءالله در آن حوزه تعدادی صندوق سیار خواهیم داشت.

وی گفت: در حوزه کشور‌های همسایه هم پیگیر‌های لازم را انجام دادیم. در عراق ۶ حوزه اخذ رأی و ۲۳ صندوق اخذ رأی داریم. سفیر و کنسول‌های ما در تلاش هستند تا صندوق‌های سیار را در عراق با توجه به ایام اعیاد و زیارتی و اینکه هموطنان زیادی در این کشور حضور دارند، بتوانند صندوق‌های سیار را هم داشته باشند.

محمودی تصریح کرد: تعداد زیادی درخواست از هموطنان ایرانی مقیم کانادا داشتیم که درخواست داشتند، با توجه به اینکه سفارت ما در کانادا تعطیل است، بتوانیم رأی آنها را هم اخذ کنیم. ملاقاتی با حافظ منافع کانادا در تهران داشتیم و یادداشت رسمی را هم ارسال کردیم و درخواست کردیم که این حق مسلم هموطنان ما را به رسمیت بشناسند و آنها هم بتوانند از این حق طبیعی خود بهره‌مند شوند و در کانادا بتوانیم آرای آنها را داشته باشیم.  در حال حاضر منتظر پاسخ هستیم و موضوع را پیگیری کردیم تا ببینیم این حق شهروندان ایرانی لحاظ شود.

مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور در ادامه و درباره اخد رأی در مکان‌هایی غیر از نمایندگی‌های ایران گفت: صندوق‌های اخد رای حتما در محل‌های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران اعم از سفارت‌ها و سرکنسولگری‌ها دایر است و در برخی کشور‌ها از جمله عراق آلمان، سوئد، انگلیس و تعدادی از کشور‌ها که اتباع ایران در بخش‌های مختلف حضور دارند، سفارت و سفیر با مقام‌های محل رایزنی کردند و توانستند در محل‌های دیگری مجوز وجود صندوق‌های اخذ رای را کسب کنند و در مکان‌هایی که مجوز صادر شده، ما صندوق اخذ رای خواهیم داشت.

او توضیح داد: مثلا ما در انگلیس بیش از ۱۰ صندوق اخذ رای برای اخذ آرای داریم. در آلمان غیر از چهار نمایندگی برلین، مونیخ، فرانکفورت و هامبورگ، ما در شهر بُن نیز  صندوق اخذ رای داریم.

محمودی درباره اخذ رأی از زندانیان ایرانی در دیگر کشور‌ها گفت: موضوع اخذ رای از زندانیان ایرانی متفاوت است. سفرا و نمایندگان ما برای اخد آرای ایرانیانی که محبوس هستند اقداماتی را انجام دادند. این موضوع به نوع تعامل دولت‌ها و کشور‌ها بستگی دارد و ان‌شاءالله بتوانیم در اغلب کشور‌ها بتوانیم آرای این افراد را اخذ کنیم. چون این درخواست وجود داشته است. در دوره قبل این کار انجام شد و در برخی از کشور‌ها توانستیم صندوق سیار را به زندان‌ها انتقال دهیم. این دوره هم همه تلاش خود را به‌کار بستیم. حتی اگر در یک کشور ما تعداد اندکی ایرانی داشتیم، ما این اقدام را پیگیری کردیم که بتواینم صندوق اخذ رای را در آن کشور داشته باشیم.

مقام وزارت خارجه ایران گفت: ما اخیرا با سفیر ایران در ژاپن صحبت می‌کردیم و همکاران ما در تلاش هستند آرای ایرانیانی را که در شمال و یا جنوب ژاپن سکونت دارند، بتوانند اخذ کنند.

فراهم شدن امکان مشارکت حجاج ایرانی در انتخابات

او درباره بیانیه سفارت ایران در رم نیز گفت: سفیر ایران در رم درباره موضوع بیانیه‌ای را صادر کردند. تعداد اندکی قصد داشتند تحت عنوان جامعه ایرانیان برخی از هموطنان ما را تحت تاثیر قرار دهند و سفارت اعلام کرد رایزنی لازم را با مقامات انجام داده و زمینه لازم را برای حضور ایرانیان در سفارت ما در رم و سرکنسولگری ایران در میلان کاملا فراهم است و ما نگرانی در این خصوص نداریم.

رئیس ستاد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور در پاسخ به سوالی مورد فراهم شدن امکان مشارکت حجاج ایرانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما پیش‌بینی لازم را انجام دادیم، تعرفه‌های لازم را برای اخذ آرای ایرانیان و حجاج عزیز به عربستان ارسال کرده‌ایم، قطعاً در سفارت ایران در ریاض و کنسولگری کشورمان در جده صندوق اخذ رای خواهیم داشت و  سرکنسولگری ایران در جده و سفیر ایران در ریاض با مقامات عربستان رایزنی کرده‌اند تا زائران ما بتوانند در انتخاب شرکت کنند و ان‌شاءالله این مهم محقق شود.

او درباره شرایط افراد برای شرکت در انتخابات تاکید کرد: طبق قانون انتخابات، تمام اتباع ایرانی که سن آنها ۱۸ سال تمام است، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. ایرانیان خارج از کشور با داشتن گذرنامه، شناسنامه و یا کارت ملی معتبر می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند. ما از همه اتباع جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم و همکاران من زمینه حضور آنها را فراهم کرده‌اند.

محمودی همچنین گفت در عراق، انتخابات ریاست جمهوری در ۶ حوزه انتخابیه از جمله در اربیل و سلیمانیه با ۲۳ صندوق رای برگزار می‌شود.

این مقام وزارت خارجه ایران در پاسخ به پرسشی خبر داد که «بیشترین صندوق رای برای اخذ آرای ایرانیان خارج از کشور در آمریکاست و بیش از ۳۰ صندوق برای این منظور در نظر گرفته شده است».

وزارت خارجه نتایج را در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهد

محمودی با بیان اینکه بلافاصله بعد از پایان رای‌گیری بر اساس قانون انتخابات، همکاران ما صندوق آرا را باز می‌کنند و نتایج را صورت جلسه و به مرکز مخابره می‌کنند و وزارت خارجه نیز نتایج را در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهد، در پاسخ به سوالی در مورد تامین امنیت برای رای دهندگان در خارج از کشور با توجه به برخی از مسائل حاشیه‌ای که در سال‌های اخیر در این ارتباط شاهد آن بوده‌ایم، گفت: ما در وزارت خارجه با سفرا و کاردار‌ها خارجی مقیم دیدار کرده‌ایم و از آنها خواستیم که بر اساس قوانین و مقررات و رویه‌های موجود امنیت لازم را برای دهندگان ایرانی در حوزه‌های انتخابیه تامین کنند تا شهروندان ایرانی بتوانند از حق خود برای مشارکت در انتخابات استفاده کنند.

او درباره تامین امنیت اتنخابات تصریح کرد: سفرا، کاردار‌ها و مقامات کنسولی آنها، یادداشت‌هایی را به کشور‌های خود ارسال کرده‌اند و فکر می‌کنیم که بدون مشکل خاصی این موضوع را به پیش ببریم و اگر مواردی لازم شد سفرا پیگیری می‌کنند که امنیت رای دهندگان تامین شود.

محمودی همچنین گفت تعرفه‌های لازم برای شرکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات پیش‌بینی شده است و حتی تعرفه مازاد نیز از وزارت کشور دریافت و به نمایندگی‌ها ارسال شده است.

رئیس ستاد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور همچنین در مورد چگونگی شرکت اتباع ایرانی در انتخابات که مدارک هویتی خود را گم کرده‌اند، اظهار کرد: ایرانیان خارج از کشور می‌توانند با داشتن گذرنامه یا کارت ملی و یا شناسنامه معتبر در انتخابات شرکت کنند و و اگر مدارکشان گم شده است در بازه زمانی مانده تا برگزاری انتخابات می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های کشور مدارک لازم را اخذ کنند.

او در پاسخ به سوالی در ارتباط با استقبال ایرانیان خارج از کشور برای شرکت در انتخابات گفت: ایرانیان مقیم خارج از کشور، به کشور و سرنوشت آن علاقمند هستند و و فکر می‌کنیم که مشارکت خوبی در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشیم.

حضور ناظران پای صندوق‌های رأی

محمودی در پاسخ به سوالی درباره حضور ناظران در پای صندوق‌های رأی هم گفت: همیشه این‌طور بوده است. نمایندگی‌های ما با استناد به قانون انتخابات، هیأت‌های اجرایی را مشخص می‌کنند، هیأت‌های نظارت هم در تهران و در وزارت امور خارجه به ریاست معاون کنسولی وزارت خارجه تشکیل شده است و ناظران شورای نگهبان در خارج از کشور حضور خواهند داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته